Het valt allemaal wel mee ... iedereeen .. zelfs J.Croon (?) zou het leuk vinden als de temperaturen op z'n minst dusdanig onder nul komen dat we wat hellmannetjes krijgen en dat we een keertje de stoep van de sneeuw moeten ontdoen.
Dus er zijn wat mensen die misschien liever de handdoek in de ring zouden gooien en er zijn wat mensen die denken dat februarie "verlichting" gaat brengen.
Dit is nou eenmaal het gevolg van een wintertopic waarbij de meesten op hetzelfde hopen maar we lijken steeds maar naast het potje te plassen.
Goed dat is nou eenmaal ons klimaat, punt uit. Wil je zekerheid over het winterweer moet je in Alaska of ergens in Noord Europa gaan wonen dan kan ik je beloven dat je elk jaar bakken met sneeuw hebt.
Laten we even de situatie bekijken zoals hij is.
- De koude staat om de hoek.. dit is niet alleen een kaartje die dit aangeeft, maar dit wordt al op diverse thermometers in duitsland aangegeven
- Ja er zijn signalen dat er weer een zuidwestelijke stroming gaat komen maar dit staat alleen nog op de kaarten en dit is nog geen feit.
- Er zijn toch ook weer signalen dat er een split gaat komen van de Vortex (SSW) al zijn deze nog niet consistent. Volgens GEFS ergens rond 7 februari (2014 )
Kortom dit is nou "Meteorologie het veranderd elke dag en elke keer denk je dat je het weet en dan doet ze iets wat totaal onverwacht is en juist dit maakt het zo leuk !!. Zekerheid krijg je niet in deze tak van sport.
Dus we gaan gewoon lekker door met analyseren en als deze winter dadelijk totaal *** is dan is dat maar zo, dan kan de volgende winter alleen maar beter worden
En op veler verzoek.. en hou dit gewoon even in gedachte dat scheelt een hoop teleurstellingen !!!
Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing
Groen = winter
Oranje = winterweer staat in de steigers met kans van slagen
Oranje/rood = er is kans op winterweer maar veel meer kans op terugkeer naar zachter weer.
Rood= Geen kans op winter binnen de gestelde termijn.
Ow en 1 kaartje om te laten zien dat het best wel fris is buiten...
| Gewijzigd: 22 januari 2014, 22:46 uur, door Callie-P
Tevens bij daken al boven 0
Al zal het daar bij jou net als waar ik woon wel op de grond vriezen maar op 2 meter nog niet lijkt me;)
Kijk of druppels op planten die bebrroren zijn en vaak weet je dan genoeg (of het echt vriest op 2 meter of dat het alleen uitstraling en/of vorst op 10cm is)
| Gewijzigd: 22 januari 2014, 22:47 uur, door Koen Vreman
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Daarover heb ik al gepost begin avond maar dat werd als onrealistisch gezien..en is inmiddels ondergesneeuwd..ben dr wel klaar mee ik als niet winterliefhebber hier bezig op forum..voor winterliefhebbers..ik beperk me wel weer op storm en onweer..succes nog even hier met deze topic | Gewijzigd: 22 januari 2014, 22:47 uur, door Tatanka
Daar heb ik al gepost begin avond maar dat werd als onrealistisch gezien..en is inmiddels ondergesneeuwd..ben dr wel klaar mee ik als niet winterliefhebber hier bezig op forum..voor winterliefhebbers..ik beperk me wel weer op storm en onweer..succes nog even hier
tssss eerst al met een stoplicht aan de gang en dan met de staart tussen de benen weg rennen grijp je wel 1 keer in de chat
Al zal het daar bij jou net als waar ik woon wel op de grond vriezen maar op 2 meter nog niet lijkt me;)
Kijk of druppels op planten die bebrroren zijn en vaak weet je dan genoeg (of het echt vriest op 2 meter of dat het alleen uitstraling en/of vorst op 10cm is)
Niet helemaal correct, autoruiten kunnen al bevriezen bij +3 graden, en in hele extreme situaties zelfs bij +5, maar dan moeten er wel veel factoren juist zijn.
Er zijn heel veel winters geweest die niks waren. Alleen we onthouden vaak de dagen dat het winters was en denken dan dat het een uitstekende winter was. We hebben er vaker naast gegrepen. Duitsland winter net als Groot Brittanie maar Nederland niet.
O oke dat was mij nog niet bekend. Bedankt voor deze wijze les
Er zijn heel veel winters geweest die niks waren. Alleen we onthouden vaak de dagen dat het winters was en denken dan dat het een uitstekende winter was. We hebben er vaker naast gegrepen. Duitsland winter net als Groot Brittanie maar Nederland niet.
U raakt bij deze de spijker op zijn kop Lang leve ons Zeeklimaat!!
Niet helemaal correct, autoruiten kunnen al bevriezen bij +3 graden, en in hele extreme situaties zelfs bij +5, maar dan moeten er wel veel factoren juist zijn. Zo dan, en ik vond 2C al extreem, weer wat geleerd.
| Gewijzigd: 22 januari 2014, 23:45 uur, door Marga
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
jaaaa ik verwacht van jullie beide toch wel mooie onderbouwde posts met kaartjes enz enz..
Edit Marga:
| Gewijzigd: 23 januari 2014, 07:51 uur, door Marga
Een koude februari wordt eigenlijk altijd vooraf gegaan door een koude periode, alleen net niet dat jaar van de koudste februari.
Citaat van Citaat van Hooizolder, woensdag 22 januari 2014, 22:45 uur Winter van 1989 was toch ook niks,? Ik kan me herinderen dat dat een compleet pff-winter was. Yep, Hellmann van 1,9... Laagste Hellmann tot nu toe. Dat record zit er nog steeds in...
Citaat van Citaat van Callie-P, woensdag 22 januari 2014, 22:41 uur Het valt allemaal wel mee ... iedereeen .. zelfs J.Croon (?) zou het leuk vinden als de temperaturen op z'n minst dusdanig onder nul komen dat we wat hellmannetjes krijgen en dat we een keertje de stoep van de sneeuw moeten ontdoen.Nounou, niet gaan overdrijven he....
Een Hellmann van minder dan 1,9 is :
a) een record
b) tamelijk extreem dus mensen die extremen willen zouden maar moeten waarderen dat ze dat ook eens meegemaakt hebben nietwaar?
Citaat van Citaat van Tatanka, woensdag 22 januari 2014, 22:45 uur Daarover heb ik al gepost begin avond maar dat werd als onrealistisch gezien..en is inmiddels ondergesneeuwd;)..ben dr wel klaar mee ik als niet winterliefhebber hier bezig op forum..voor winterliefhebbers..ik beperk me wel weer op storm en onweer..succes nog even hier met deze topicWelja, mij in de steek laten... Zit ik hier in mijn uppie....
Had er trouwens iemand 0 ingevuld bij de een of andere Hellmann wedstrijd? Dat zit er ook nog in lijkt me...
| Gewijzigd: 22 januari 2014, 23:30 uur, door jcroon