Inderdaad is het goed mogelijk dat we terug een jet krijgen met westcirculaties, aangezien dit het meest voorkomt in ons klimaat.
Maar aan de ander kant denk ik wel dat, met de nu aanwezige kou dichtbij huis, het er misschien van komt. Met name winterweer dat uit het oosten komt en zich kan handhaven.
Hopelijk krijgt GFS meer bijval komende dagen, het blijft in ieder geval weer spannend om het winterweer nu te volgen
groeten Thomas
EDIT: Ja, GFS is wispelturig in het veranderen, hopelijk speelt de invloed van de koud in de USA niet teveel op, je weet maar nooit. Ach ik ben al blij als het niet heel de tijd regent en +10°C is in de winter, kan je niet echt winter noemen
Ja dat is mijn inziens wel het meest frustrerende dat de koude letterlijk voor onze deur ligt.. maar goed natuurlijk kan de natuur denken van ******** it en alles ineens omgooien... ( dat schreef ik gisteren al -> http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39920/winter-discussietopic-20132014-deel-2/416878/#message416898 )
Wat ik doe en vele anderen is onze verwachtingen baseren op de modellen, de trend, de pluim en ons gezonde (?) verstand en gelukkig verschillen we van mening want anders zou het hier erg saai zijn
Wat ik alleen altijd een beetje jammer vind is dat zodra iemand een andere mening gedaan is hij-zij in een vakje geplaatst moet worden als Pessimist of Optimist... , juist daar wil ik juist onderscheid hebben met andere forums waarbij vaak op de persoon gespeeld wordt en niet op de inhoud. ( hetgeen overigens nog steeds aardig goed om dit fenomeen te voorkomen door de MODS en door jullie zelf natuurlijk !)
In het verleden was ik altijd een GFS fan maar ik heb met name deze winter gezien dat GFS niet in ons voordeel is als er zich extreme omstandigheden zich in Noord-Amerika voordoen. De computers van GFS moeten geloof ik ook vervangen worden en het zou top zijn als ze eens met meer leden gaan werken ( ze hebben er 20 en EC 51 ( 52 incl control) )
| Gewijzigd: 21 januari 2014, 15:03 uur, door Callie-P
Maar ik denk dat de EC pluim niet veel zal verschillen met die van vanmorgen. .
Zoals de EC pluim van vanmorgen was is wel aardig in lijn met de onzekerheid die er op dit moment is.
Thomas Van Hullebusch geeft net ook terecht aan dat de koude voor onze voordeur ligt. Dus de kleinste afwijking in de kaarten ( of letterlijk in het weer) kan ons koude geven.
De pluimen zullen deze week wel blijven stuiteren met dan weer koudere leden en dan weer warmere leden. Dat kan ook niet anders met de huidige omstandigheden..en misschien krijg ik nog wel een sneeuwbal voor mijn hoofd van Renssie !
| Gewijzigd: 21 januari 2014, 15:14 uur, door Callie-P
Bedankt voor de korte 'discussie' over de weermodellen Callie-p. Het is waar dat we niemand mogen bestempelen met pessimist of optimist, het moet aangenaam blijven. Hopelijk komt er eens een kentering, het blijft spannend, virtuele winter kan toch zo mooi zijn. Nu moet het nog van het papier komen en hier buiten zijn
Vollopig hebben we nog alle kansen dat er deze winter nog een kou-inval komt,
ik herinner mij de situatie van vorig jaar half mei nog waar het zelfs nog tot sneeuw kwam op sommige
plekken.
De kou is iedergeval europa binnen,en dat is stap 1
Bedankt voor de korte 'discussie' over de weermodellen Callie-p. Het is waar dat we niemand mogen bestempelen met pessimist of optimist, het moet aangenaam blijven. Hopelijk komt er eens een kentering, het blijft spannend, virtuele winter kan toch zo mooi zijn. Nu moet het nog van het papier komen en hier buiten zijn
Dont worry mijn vrouw klaagt ook al dat ik af en toe te sjaggo ben door dit weer... Op discovery zie ik die programma's met veel sneeuw ( Alaska) en dan krijg ik toch neigingen om te gaan emigreren.
Maar prima discussie hoor we hebben inmiddels een schare aan leden die het spel hier wel snappen... en dat lees je ook terug..ik zie op andere forums zoveel vervelende reacties naar elkaar toe dat vaak het onderwerp vergeten wordt en het alleen maar gaat om gelijk krijgen zonder enige vorm van onderbouwing..
Dus ik zeg het nog maar een keer... we maken met z'n allen dit forum en zoals ik vanaf de TV vaak hoor van het tekenfilm karaktertje Dora... "We did it ! " ( tja dat krijg je met kinderen) -> http://www.youtube.com/watch?v=SBCw4_XgouA
https://web.de/magazine/nachrichten/wetter/18535522-winter-2013-14-deutschland-schnee-warm-kaelteeinbruch.html | Gewijzigd: 21 januari 2014, 16:09 uur, door BjornOnweer
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
*knip*
Vrijdagnacht sneeuw voor zuid(oost) Nederland en Belgie?
Ik teken ervoor. Het is immers alweer ruim 1 maand geleden dat ik een laagje verse sneeuw heb gezien | Gewijzigd: 21 januari 2014, 17:59 uur, door Marga
Moet weer heerlijk aanvoelen door 10cm sneeuw lopen. Dat worden weer mooie plaatjes hopelijk!
deze foto heb ik een paar dagen geleden genomen.. ( Chatel,france).... zooooooo lekker.. door 30 cm verse sneeuw lopen is heerlijk kan ik bevestigen
| Gewijzigd: 21 januari 2014, 17:17 uur, door Callie-P
Moet weer heerlijk aanvoelen door 10cm sneeuw lopen. Dat worden weer mooie plaatjes hopelijk!
Wat mis ik dat gekraak van een verse laag sneeuw.
Alles zal afhangen van de positie van dat laag denk ik, dat zal bepalen of volgende week de temperaturen dalen en de wind naar oost gaat. Of anders normale rond 5°C als het laag niet onder het hoog zakt
Het lijkt toch nog goed te komen later in de GFS 12 run kijk | Gewijzigd: 21 januari 2014, 17:37 uur, door Thomas Van Hullebusch
Het lijkt toch nog goed te komen later in de GFS 12 run kijk
De kaart die je net liet zien zat ook in de middernacht run van EC. Dat moeten we inderdaad hebben om winter te krijgen...hopen maar dat deze kaart terug blijft komen
| Gewijzigd: 21 januari 2014, 17:45 uur, door Callie-P
wat ook mooi terugkomt is dat er laagjes blijven duiken richting frankrijk door de straalstroom
| Gewijzigd: 21 januari 2014, 18:01 uur, door Marga
Eerlijk gezegd heb ik liever dat dat niet gebeurt want als we dan pech hebben dan krijgen we een groot laag wat er door glipt en dan hebben we voordat je het weet een zuidwestelijke stroming.... ow wat is het "weer" weer heerlijk fragile...
De EC kaart mag wat mij betreft blijven.. dat is prima om hier winter te krijgen... al mag het Scandihoog nog wel even wat aan kracht toenemen zodat ze een beetje weerstand kan bieden...( enige nadeel van het EC kaartje is dat we geen of nauwelijks sneeuw krijgen...
We moeten eigenljk hebben dat een laag kan afzakken met haar kern over noorwegen maar geblokt wordt door het scandi-russia hoog.
Wij krijgen dan een noordelijke stroming met bakken met sneeuw... ( koude lagedruk over een lekker warme zee gaat ons veel neerslag opleveren.)
| Gewijzigd: 21 januari 2014, 18:01 uur, door Marga