en er staat zowaar iets moois op de kaarten:
Er ontstaat een soort van trogje, we liggen precies op de juiste kant van de scheidslijn tussen warme en koude lucht:
Een dag later wat meer centraal gelegen in de trog, maar nog steeds onder invloed van O/NO windje:
En hier botst een N/NW stroming op een O-stroming:
| Gewijzigd: 21 januari 2014, 09:48 uur, door Ossekop
Ik geloof ook nog steeds!! Winter nog lang niet afgelopen! | Gewijzigd: 21 januari 2014, 09:55 uur, door Bart Standaert
aldus weeronline...
Animatie is zelf gemaakt. Site met EC-animaties nog niet tegen gekomen denk ik.
Ik had het idd ook al gelezen wat Johann schreef hij kan het altijd goed verwoorden en zijn bijdrage is altijd prima
Het weer in Roden (Noord Drenthe) op dit moment.
Komende 14 dagen kans op licht winters weer met sneeuw
| Gewijzigd: 21 januari 2014, 12:00 uur, door Peter-Paul
Zoals het nu lijkt gaan we toch echt naar temperaturen die normaal zijn voor de tijd van het jaar of erboven.. ( ik zeg nu exact hetzelfde als het KNMI)
Hieronder overigens wel een dalende trend die nog wel een stukje zal doorzetten ( 6.3 graden heb ik gegokt)
| Gewijzigd: 21 januari 2014, 13:52 uur, door Callie-P
Zoals het nu lijkt gaan we toch echt naar temperaturen die normaal zijn voor de tijd van het jaar of erboven.. ( ik zeg nu exact hetzelfde als het KNMI)
Ik dacht dat bv alle dagen onder de 5 al kouder zijn dan gemiddeld, en die zie ik maar sporadisch...
Overigens voor de andere lezers.. op de laatste kaart van EC is er een intressante ontwikkeling die als die zou doorzetten ons in februari winterweer kan bezorgen.
BartS heeft hier een post over gemaakt op basis van het EC model
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39920/winter-discussietopic-20132014-deel-2/416898/#message416913
Ossekop heeft er ook een post over gemaakt op basis van het GFS model
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39920/winter-discussietopic-20132014-deel-2/416920/#message416923
Kort door de bocht... Hogedruk boven Scandinavie en laag boven Europa... = Oosten wind en in dit geval koude !
Echter als we het GFS LT termijn verhaal dan mogen geloven komt er daarna een doorzettende (Natte) WC op de proppen.. ( ja kom maar op met de grappen )
Als we de trend volgen zou dit zeer realistisch zijn, Maar het is natuurlijk wel zeer lange termijn dus wat dit wordt gaan we gewoon afwachten.
| Gewijzigd: 21 januari 2014, 14:20 uur, door Callie-P
Zoals het nu lijkt gaan we toch echt naar temperaturen die normaal zijn voor de tijd van het jaar of erboven.. ( ik zeg nu exact hetzelfde als het KNMI) Ik dacht dat bv alle dagen onder de 5 al kouder zijn dan gemiddeld, en die zie ik maar sporadisch...
volgens mij moet de gemiddelde temperatuur in de bilt 3.2 graden zijn.. dus onder de 5 graden is niet kouder dan normaal..
| Gewijzigd: 21 januari 2014, 14:20 uur, door Callie-P
ah zo... maar dat moet ook anders haal ik die 6.3 graden gemiddeld niet voor de maand Januari !!
Het wordt wel een frisse vrijdag!
Het is inderdaad een stuk leuker zo !
Hieronder toch wel een mooie kaart waar de warme lucht en de koude lucht op 850hPa elkaar aankijken, zoals 2 boksers in de ring,...
Zie ook de hele lage temperaturen links en rechts boven.... echt mooi !
| Gewijzigd: 21 januari 2014, 14:34 uur, door Callie-P
EDIT/ TOP Pluim van GFS, vrijdag koud, weekend opstoot zachte lucht door depressie zoals hierboven aangehaald. Later onderdoorduikende depressie (onde hoog bij Noorwegen) waardoor Tmax keldert.
EC is een goede maatstaaf, maar mag geen moet worden om, indien EC warmere pluimen geeft dan vorige runs, winterweer af te schrijven. Het is daarom beter om verschillende modellen te vergelijken en te analyseren. Mijn analyse van GFS: is in de afgelopen 5 dagen van T rond normaal proportioneel gedaald tot deze pluim hierboven waar de T met moeite boven 0 komen. | Gewijzigd: 21 januari 2014, 14:39 uur, door Thomas Van Hullebusch
Ach de ene noemt het pessimisme de andere realisme We kunnen alle kaarten en pluimen naast elkaar leggen maar er staat gewoon nog geen standvastig winterweer in de steigers. Een beetje vorst en temperaturen overdag tussen de 3 en 5 graden ( en voor het zuiden en westen waarschijnlijk een stuk hoger) is misschien leuk bij gebrek aan beter maar maakt geen winter zoals hij graag gezien wordt
Hieronder de verwachting van het KNMI.. of je het winter vind of niet is ieder zijn keuze ( kijk even naar de wind vanaf zondag )
edit :
qoute " Thomas Van Hullebusch"
EC is een goede maatstaaf, maar mag geen moet worden om, indien EC warmere pluimen geeft dan vorige runs, winterweer af te schrijven. Het is daarom beter om verschillende modellen te vergelijken en te analyseren. Mijn analyse van GFS: is in de afgelopen 5 dagen van T rond normaal proportioneel gedaald tot deze pluim hierboven waar de T met moeite boven 0 komen.
Natuurlijk mag je de modellen met elkaar vergelijken ( heel goed zelfs !) . Maar ik denk dat je GFS snel aan de kant zal schuiven zodra de koude in de USA weer gaat settlen want dan zal GFS weer te warm worden naar onze smaak aangezien ze te veel rekening houdt met de koude in Noord Amerika en te weinig met de lokale omstandigheden in Europa.
http://www.cbc.ca/news/canada/polar-vortex-brings-cold-back-to-central-eastern-canada-1.2503508 | Gewijzigd: 21 januari 2014, 14:49 uur, door Callie-P
Inderdaad is het goed mogelijk dat we terug een jet krijgen met westcirculaties, aangezien dit het meest voorkomt in ons klimaat.
Maar aan de ander kant denk ik wel dat, met de nu aanwezige kou dichtbij huis, het er misschien van komt. Met name winterweer dat uit het oosten komt en zich kan handhaven.
Hopelijk krijgt GFS meer bijval komende dagen, het blijft in ieder geval weer spannend om het winterweer nu te volgen
groeten Thomas
EDIT: Ja, GFS is wispelturig in het veranderen, hopelijk speelt de invloed van de koud in de USA niet teveel op, je weet maar nooit. Ach ik ben al blij als het niet heel de tijd regent en +10°C is in de winter, kan je niet echt winter noemen | Gewijzigd: 21 januari 2014, 14:51 uur, door Thomas Van Hullebusch