Volgens mij hebben we de twee voorgaande winters in het zuiden niets te klagen gehad. In Heerlen niet in ieder geval | Gewijzigd: 14 januari 2014, 12:30 uur, door Peter Derks
Op zich ook geen reden toe want winters weer (maar ook zomers weer, bv 2013) kwam naar afstel toch altijd opduiken. Alleen het voorjaar lukte niet echt, maar we zullenmaar zeggen dat het falen van dat tussenseizoen meer dan goed genaakt is door het tussenseizoen `najaar 2013`.
Ben alleen niet in staat om de kaarten te uploaden. | Gewijzigd: 14 januari 2014, 14:50 uur, door reedtimmer
Mijn god, alweer?! Wat is eigenlijk het record qua aantal storms in 1 herfst en winter achter elkaar? Ik vind de 4 waar we nu op staan al vrij hoog, maar als dat een record was, hadden we daar vast wel wat over gehoord...
...is nieuwsgierig!
Mijn god, alweer?! Wat is eigenlijk het record qua aantal storms in 1 herfst en winter achter elkaar? Ik vind de 4 waar we nu op staan al vrij hoog, maar als dat een record was, hadden we daar vast wel wat over gehoord...
...is nieuwsgierig! Stormen is niet zo makkelijk na te gaan, dan moet je echt in lijsten gaan spitten en zit je bovendien met de vraag waar moet het gestormd hebben?
van zware (en zwaardere) stormen bestaan wel kant en klare lijstjes maar ook hier weer, WAAR heeft het gestormd? Ik bedoel, in mijn hoek viel het reuze mee.
http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/zwarestorm.html
Voor 2013 staan er twee (zeer) zware stormen genoteerd, die van 28 oktober en van 5 december. Echter, in een groot deel van het land werd windkracht 9, storm, niet eens bereikt.
Dat is meer dan we de laatste jaren gewend zijn, laatste zware strom voor dit jaar was 2007.
In 2002 hadden we drie zware stormen, twee in de winter in het begin van het jaar en 1 in het najaar.
"Drie (zeer-) zware stormen"jaren zijn vrij zeldzaam:
1914: 12 aug, 11 nov, 28/29 dec
1928: 16/17 nov, 23 nov, 25 nov. (lijkt mij een hele lange storm, ik denk dat je het dan wel ff gehad hebt, ook als je stormliefhebber bent)
1977: 12 nov, 14 nov en 24 dec
dan nog 2002.
Naast 2013 tel ik zo snel nog een stuk of 9 "twee (zeer-)zware stormen"jaren.
| Gewijzigd: 14 januari 2014, 15:38 uur, door jcroon