Wat een week voor de winterliefhebber. Eigenlijk al een marteling van begin december. Dagen met temperaturen rond 10°C en hoger, regen en de ene stormdepressie na de andere. Vorst, sneeuw .... nergens te bespeuren. Tot begin deze week. Eindelijk was er een lichtpunt in de verte. Nadat in de pluimen al een paar keer te zien was dat op termijn een winterinval mogelijk was, stonden voor het eerst de weercomputers op 1 lijn. Vanaf medio volgende week was er zelfs kans dat we met ijsdagen te maken gingen krijgen. Hieronder nog eens de pluim van woensdag 8 januari:
Zo groot als de euforie was, zo groot was de teleurstelling een dag of twee later. Iedere run volgende op woensdag zagen we de winter van de kaarten verdwijnen en ook vandaag nog kiezen de meeste computers opnieuw voor meestal (zuid)westcirculatie. Toch mogen we zeker de winter nog niet afschrijven, kijk maar naar vorig jaar. Ook nu is mooi te zien hoe we zoals vaak op de grens tussen zachte en koude lucht liggen. De eerste 5 dagen blijft dit zo en krijgen we maxima rond 4 a 6 graden en 's nachts wat lichte nachtvorst.
Al we de pluim van gisterenavond er bij nemen zien we dat eind volgende week de onzekerheden weer wat toenemen, wat eigenlijk logisch is gezien de lange termijn. Nog steeds blijven we op de grenszone liggen, dus bij te minste verschuiving krijgen we toch te maken met een meer winters weerbeeld. Afwachten dus!
©Onweer-Online
Welke bekende statistieken zijn dat? Waaruit blijkt dat het niet meer goed komt?
Welke bekende statistieken zijn dat? Waaruit blijkt dat het niet meer goed komt?
Zoals eerder aangegeven is het vrij uitzonderlijk dat na een nagenoeg vorstvrije december, januari, het alsnog winter wordt. Het kan wel een beetje vriezen, maar zeker geen strenge langdurige vorst. 2012 en 1956 waren echte uitzonderingen. Zie weerstatistieken.nl om te zien dat deze jaren dagrecords hebben neergezet, zodat het alsnog goed kwam met de winter. Althans voor hen die liefhebber zijn. Voor hen die de winter liefhebben, vrees ik dat ze afkick-verschijnselen zullen gaan krijgen, bij gebrek aan die soms mooie witte poeder...... Ik blijf bij mijn standpunt dat deze winter als nog de boeken ingaat met minder dan 40 hellmannpunten.
Nadat er op zondag een rug-as passeert, komt het weer maandag onder invloed van een Atlantisch laag ten zuiden van IJsland. Bijbehorend front passeert in de loop van maandag. De dagen daarna zien we dat een hogedrukgebied boven de Noordelijke IJszee vrijwel stationair blijft. Aan de oostflank van dit laag stroomt weliswaar arctische lucht over Scandinavië uit in zuidwestelijke richting, maar tegelijkertijd blijven de depressies op de Atlantische Oceaan behoorlijk actief. Aan de oostflank van de lagedrukgebieden vindt geregeld behoorlijk warmte-advectie plaats, waardoor er na het weekeinde een brede barokliene zone ontstaat die zich uitstrekt van Denemarken naar het noorden van Polen. Na woensdag komt deze overgangszone mogelijk (tijdelijk) iets dichterbij ons land, maar de onzekerheid hieromtrent is groot.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met dinsdag wordt de deterministische run ondersteund door een ruime meerderheid van de EPS-leden. Vanaf woensdag zijn er meerdere scenario 's mogelijk. Het scenario met een hoog boven Scandinavië met een oostelijke stroming met aanvoer van koude vrieslucht lijkt heeft op basis van de nieuwste uitvoer slechts ongeveer 20-30% kans. Meest waarschijnlijke scenario vanaf woensdag is toch wel een aantal dagen een stroming tussen oost en zuid waarmee continentale lucht wordt aangevoerd rondom het sturende laag boven de oceaan. Vanaf 20-21 januari zien we zelfs een ruime meerderheid van de leden weer een overgang zien naar een westelijke stroming met min of meer normale temperaturen.
Samenvatting meerdaagse-periode:
In het algemeen veel bewolking en soms wat regen. De temperaturen liggen rond de normale waarden. Vanaf woensdag een kleine kans (20-30%) op een overgang naar kouder weer.
Samenvatting EPS-periode:
60-70% kans op een weertype met soms regen en temperaturen rond of boven het langjarig gemiddelde. De kans op een winters weertype met in de nacht en ochtend lichte tot matige vorst is 20-30%.
Bron: KNMI
| Gewijzigd: 11 januari 2014, 10:44 uur, door Ries
Voor de warmteliefhebbers een uitkomst!
wat het wordt weet ik niet maar als het nog gaat winteren dan mag het derect serieus zijn met sneeuw en ijskoude temperaturen, dat is dan beter dan een beetje sneeuw snachts dan dooi overdag bij 1 graad en snachts dn weer -1 graad, dat is gevaarlijker dan.
deze winter heeft het hier bij mij al het volle kwartier wat smeltende sneeuw gevallen
volgens mij is dit ook een zeer zeer slecht jaar voor de ardennen :s | Gewijzigd: 11 januari 2014, 13:29 uur, door love severe weather
wat het wordt weet ik niet maar als het nog gaat winteren dan mag het derect serieus zijn met sneeuw en ijskoude temperaturen, dat is dan beter dan een beetje sneeuw snachts dan dooi overdag bij 1 graad en snachts dn weer -1 graad, dat is gevaarlijker dan.
deze winter heeft het hier bij mij al het volle kwartier wat smeltende sneeuw gevallen
volgens mij is dit ook een zeer zeer slecht jaar voor de ardennen :s
Dan ben ik blij dat wij hier toch ruim een halve dag een gesloten sneeuwdek hebben gehad van +/- 2 cm. En ik dit jaar met me zoon toch een heel klein sneeuwpopje heb kunnen maken.