Elke zomer sterven gemiddeld twintig kinderen in Europa omdat ze vergeten worden in veel te hete auto's. Een Vlaming heeft daar nu een adequate oplossing voor gevonden.
OpelBENL
Vorige zomer mochten chauffeurs van Opel suggesties bedenken die het rijden aangenamer zouden maken. Kenny Devlieger uit Zwevezele kwam met 'Gabriel' op de proppen, een sleutelhanger die "als een beschermengel over je kinderen waakt".
Het kleinood is geconnecteerd met een drukgevoelig matje dat in elk kinderzitje geïnstalleerd kan worden. Als de bestuurder de auto verlaat terwijl zoon- of dochterlief nog in de zetel zit, gaat een eerste waarschuwing af. Tegelijkertijd wordt ook de temperatuur binnenin gemeten. Als het kwik daar boven de 28 graden gaat, schiet een tweede alarm in werking. Als ouder weet u dan dat u terug naar de wagen moet gaan omdat uw kind in gevaar verkeert. Het systeem is zo efficiënt dat de autoconstructeur het verder zal uitwerken.
Bron: HLN
Onweersdagen: 0
Zowieso moet je je kind uit de auto halen, punt. Tenminste dat vind ik. En kom je tijd te kort en moet alles gehaast, dan moet je toch jezelf maar eens achter de oren krabbelen wat je zelf verkeerd doet...zoals ik zeg dat is mijn mening.
Dat alarm lijkt me lastig, zo'n ding heeft ook maar beperkt bereik. Beter is denk ik een override naar de bediening van ramen of airco, samen met een alarm.