Het valt me op sinds het onweer van oktober of november en van gisteren dat het heel anders klinkt als in de zomer. Het valt me ook op dat kleine donders zware dreunen maken na een paar seconde. Ook slaat de bliksem vaker in als bij een typisch zomer onweer. Weet iemand hoe dit komt?
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
Ik één verticale gezien gisteren, en dat was de eerste die ik zag in hele lange tijd.
Ooit heb ik ook gelezen dat in de winter de kans op positieve bliksem groter is, maar ik weet niet of dat inderdaad klopt. In ieder geval heb ik gisteren een mooie positieve knaldonder gehoord.
Het valt me op sinds het onweer van oktober of november en van gisteren dat het heel anders klinkt als in de zomer. Het valt me ook op dat kleine donders zware dreunen maken na een paar seconde. Ook slaat de bliksem vaker in als bij een typisch zomer onweer. Weet iemand hoe dit komt?
De eerste 2 zinnen behoeven wat aandacht.
Elke onsweersbui of donder klinkt anders. Daar heeft zomer of winter niet zoveel aandeel in. Ik herinner me nog een bui van verleden jaar met ontzettend veel ontladingen en een constant gerommel, duidelijk anders dan de rest van de buien in die tijd. De bui van vrijdag: geen enkele bliksem gezien, alleen CC. Bovendien waren die van lage stroomsterkte, want het waren bescheiden rommeltjes/kraakjes/scheurtjes. Stuk of 6 donders binnen 2 a 3 seconden na de flits, geweldig.
Kleine donders kunnen geen zwaren dreune maken. Als je een zware dreun hoort, dan is dit een stuk bliksempad wat loodrecht of sferisch op de luisteraar staat. Je moet even proberen om in 3D te denken. Een rommel van 30 seconden lang is een bliksem geweest van ca 10 km lang, loodrecht op de luisteraar. De kronkels in het bliksemkanaal maken hem langer en geven wat effecten mee. Een luisteraar die op een beduidend andere plaats staat zal van diezelfde bliksem een heel andere donder horen.
In de winter ervaar je ook 'statische electriciteit' bijvoorbeeld met de auto. Je stapt uit en krijgt een mini schok door je vingers.
Dat komt omdat de lucht een stuk vochtiger is en dus een geleiding tussen de plariteiten makkelijker maakt. In de zomer als de lucht warm en droog is heb je dat niet.
De dreun is de schokgolf tussen de 'buitenlucht' en de hitte van de bliksem. Omdat het hitte verschil duizendengraden verschilt veroorzaakt dat 'geluid'.
Ik denk daarom dat dit ook te maken heeft met jouw vraag. | Gewijzigd: 6 januari 2014, 20:46 uur, door mrijkhals
In de winter ervaar je ook 'statische electriciteit' bijvoorbeeld met de auto. Je stapt uit en krijgt een mini schok door je vingers.
Dat komt omdat de lucht een stuk vochtiger is en dus een geleiding tussen de plariteiten makkelijker maakt. In de zomer als de lucht warm en droog is heb je dat niet.
De dreun is de schokgolf tussen de 'buitenlucht' en de hitte van de bliksem. Omdat het hitte verschil duizendengraden verschilt veroorzaakt dat 'geluid'.
Ik denk daarom dat dit ook te maken heeft met jouw vraag.
Je haalt je vochtig en droog door elkaar.
Moet andersom zijn
Moet andersom zijn
Je was me net voor.
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Een ander aspect maakt winters onweer ook potentieel gevaarlijker, hoewel door dezelfde oorzaak.
Doordat een ontlading krachtiger moet zijn om de afstand van de wolk naar de grond te overbruggen duurt het ook langer tussen verschillende ontladingen en kan een ontlading plaatsvinden zonder enige waarschuwing vooraf. In de zomer zie en hoor je vaak de buien al van veraf aankomen en zoeken (op enige enthousiastelingen na ) mensen een min of meer veilige locatie op.