ik heb het ok over Toscane . kort bij Arezzo
Boven land werden zware windstoten gemeten van 75-100 km/uur. In Zeeland zijn zeer zware windstoten gemeten van meer dan 100 km/uur. Boven water zijn de windstoten nog veel zwaarder uitgepakt, met op de Oosterschelde een zeer zware windstoot van 169 km/uur en boven het Hollands Diep een zeer zware windstoot van 143 km/uur.
Daarbij zijn niet alle stations op de windstoten kaarten terug te vinden van bijv weerplaza etc
Lees deze link nog maar eens door: http://nieuws.weeronline.nl/hevige-koufrontpassage/ Dergelijke windstoten zijn vaak lokaal en het is best waarschijnlijk dat veel windstoten ongemeten over het land razen. En ook niet alle windmeters worden gebruikt voor de kaarten. Een windmeter op de Oosterschelde of op de bruggen boven het Hollands Diep zijn misschien "eigen"windmeters van bv Oosterscheldekering of de beheerder van de bruggen van Moerdijk, die mensen willen vast ook wel weten hoe hard het waait maar zijn verder niet op het landelijke meetnet aangesloten.
Boven de Oosterschelde bereikte de wind aan het eind van de middag snelheden van 169 kilometer per uur. Een deel van Zeeland werd bedekt onder een witte hageldeken.
Toch wel een windstoot (bron: Jan Visser)
Op een meetpunt van rijkswaterstaat in de Oosterschelde is zelfs een zeer zware windstoot gemeten van 169 en in het Hollands Diep van 143 km/u. Echter de kans dat het KNMI deze windstoot zal meenemen in de boeken acht ik zeer klein, je kan namelijk geen koetjes met kalfjes met elkaar vergelijken! De buien die vielen deden zomers aan, in o.a. Rhoon was het compleet wit van de hagel.
| Gewijzigd: 4 januari 2014, 12:02 uur, door richard
ik zie nog wel wat kansen voor vanavond en vanacht maar denk dat ten tijde van passeren de 500hpa nog wel zeer koud is maar de t-max niet..je praat dan al over de avond uren ..beste kans op onweer geef ik dan ook voor zuid benelux..maar niet in de orde van gister PS: ik ga even douchen en maak direct een update
Edit wordt hem niet 500hpa laaste run niet denderend koud -28 tegen max 8 is 36 verschil drempel is 40 graden zit er ruim onder...+nul cape...gewoon nowcasten hoever de frankrijk buien komen. | Gewijzigd: 4 januari 2014, 13:36 uur, door Tatanka
3 januari, 19:06 uur | Bericht #415208 Wijzigen
Lid
Wat er met buienradar aan de hand is weet ik niet, maar het lijkt erop dat de bliksemdetectie niet werkt.
Om half 7 een fikse bui gehad die flinke ontladingen had en nu om 7 uur wederom een paar klappen.
Dit wordt gewoon niet getoond op buienradar.
Hoe kan dat?
-----
Naar aanleiding van mijn vraag een email naar buienradar.nl gestuurd.
Vandaag antwoord gekregen:
Beste Jan,
Het bleek dat de KNMI waarvan wij onze data krijgen een probleem had met de notificatie van bliksems gedurende deze dag. Hierdoor zijn de inslagen helaas niet geregistreerd.
Met vriendelijke groet,
Wouter
Buienradar.nl
-------
Dat betekent dus dat meerdere ontladingen niet zijn getoond op buienradar.nl