WIND:
Verschillen tussen de modellen zijn niet groot. In Hirlam12, als enige model, wel een golfje wat boven zee wat rond 12 UTC wat verder uitslaat en daarmee het koufront verder vertraagd, waardoor het windveld ook langer blijft staan. Dit scenario verwerpen we vooralsnog, we kijken aan wat volgende runs doen. EC blijft wat lager met de gemiddelde wind, Harmonie komt lokaal steeds iets hoger uit dan de overige uitvoer. Wat windstoten betreft zien we dan dat EC boven de Noordzee de hoogste windstoten heeft. Hirlam en Harmonie zitten daar wat onder. We houden vooralsnog Hirlam06/12 (op de golf in Hirlam12 na) aan, in een brede warme sector met een grootschalig windveld bij stabiele tot neutrale opbouw is dat vaak een hele goede indicator. Dat betekent het volgende: Boven de Noordzee in de avond 9 Bft, mogelijk lokaal even een 10 Bft verder op de Noordzee. In de kustgebieden 7-8 Bft, verder landinwaarts op uitgebreide schaal 6 Bft in alle modellen. Vanaf 18 UTC windstoten 40-45 kn op de kust, in de nacht naar dinsdag in de kustprovincies in alle modellen windstoten rond 50 kt in de kuststrook, verder landinwaarts 40-45 kt. Zuidelijke richting van de wind zorgt er voor dat de zwaarste windstoten boven zee blijven. Glameps geeft geen hoge kans op overschrijding van de 120 km/uur. Kans op windstoten van 100 km/uur of meer in de kuststrook 30 tot 40 %, iets meer landinwaarts komen ze niet boven de 30% uit. In zowel Hirlam als Harmonie worden geen criteria gehaald. [KNMI]
Maar KMI geeft wel oranje af, hebben die dan lagere criteria?
-plaatje-
Schotland heeft een windstoot gehad van 165 km/h (100+mp/h)
knip Schotland heeft altijd heel hoge windstoten.
Op de highlands waar er geen bomen staan (enkel wat gras en mos en kruiden) worden zeer hoge windsnelheden gehaald bij storm.
Dat is niet te vergelijken met zeeniveau en in steden-dorpen met huizen en bomen die wind vangen.
Maar KMI geeft wel oranje af, hebben die dan lagere criteria?
Dat zou kunnen, ik weet niet welke criteria het KMI precies handhaaft bij windstoten. Gezien de windsnelheden die het KMI geeft, die overeen komen met het KNMI zou je denken van wel.
http://www.windguru.cz/nl/index.php?sc=261905&sty=m_spot
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Hier in Midden België al windstoten tot 84 km/u. Dat is geloof ik al even hard als de vorige stormen. Ik kom net uit Antwerpen, was wel te doen op de weg, ook geen overdreven slingerend vrachtverkeer.
Ik zit de grafieken (voor Gilze Rijen) van vandaag tot nu toe eens te vergelijken met die van de vorige stormen. Het heeft al harder gewaaid dan 28 oktober maar nog geen Sinterklaasstormsnelheden.