ik denk dat de meeste weersverwachters deze storm een beetje onderschatten met krachten
denk dat deze code kaartje nog wel roder/oranje gaat worden
op het ijsselmeer kan het water ook maar 1 kant ingedrukt worden met zo,n storm???Er is al wat geschreven over Hoe en Waarom rood. Of niet. het stukje Overijssel in de gevaarlijke hoek is niet zo heel groot. Bij de uitleg van weeralarm op de site van et KNMI staat heel veel info waaruit je kunt opmaken hoe een en ander te werk gaat. Heeft ook te maken met de grootte van het gebied waar e.e.a. staat te gebeuren. En als dat relatief klein is ten opzichte van de rest van de provincie maken ze het geen rood of zo.
In Nederland is de indeling per provicnie en dat geeft zeker vandaar behoorlijk vreemde beelden. Zo is friesland rood en overijssel geel. In werkelijkeheid zal het voor een groot deel rood zijn maar bv het zuidoosten oranje. En Overijssel zal wel geel zijn maar misschien de noordoosthoek oranje. Gaat overijssel alsnog naar oranje, wat best mogelijk is, dan geldt dat ook maarvoor een deel, wellciht niet eens voor de hoek van enschede.
de provinciegrenzen zijn een beetje onhandig soms maar ik wil nog even de post van Raymind naar voren halen, die zegt het best goed:
Citaat van Citaat van Raymond, woensdag 4 december 2013, 20:30 uur Ik vlieg wel eens wat rond boven ons land, maar bedenk dat als je op slechts zo,n 450 meter hoog vliegt, lang de kust, je bij helder weer je aan de ene kant Den Helder ziet en aan de andere kant Hoek van Holland. Het is eigenlijk maar klein. Ik bedenk me dan vaak dat het eigenlijk al heel knap is dat het vaak mogelijk is in de weerberichten de verschillen tussen Noord en Zuid Holland te voorzien. Eigenlijk is dat al akelig nauwkeuerig.
Estofex: level 3 indien >15% kans op extreme gebeurtenis binnen 40km van een bepaald punt
KNMI: rood indien >90% kans op extreme situaties in een gebied van minstens 50x50km groot
Dit is een belangrijk verschil: Estofex waarschuwt voor kleine kansen dat zeer extreme dingen gebeuren ergens in een bepaald gebied. Het KNMI daarentegen waarschuwt voor gevaarlijke situaties die zich zeker voor zullen doen op uitgebreide schaal in een groot gebied. Hoewel ze allebei waarschuwen voor gevaarlijk weer, zijn ze dus toch zeker niet hetzelfde, en dit verklaart ook voor een belangrijk deel waarom de waarschuwingsgebieden soms flink verschillen. | Gewijzigd: 5 december 2013, 15:28 uur, door Marga
Estofex: level 3 indien >15% kans op extreme gebeurtenis binnen 40km van een bepaald punt
KNMI: rood indien >90% kans op extreme situaties in een gebied van minstens 50x50km groot
Dit is een belangrijk verschil: Estofex waarschuwt voor kleine kansen dat zeer extreme dingen gebeuren ergens in een bepaald gebied. Het KNMI daarentegen waarschuwt voor gevaarlijke situaties die zich zeker voor zullen doen in een groot gebied. Hoewel ze allebei waarschuwen voor gevaarlijk weer, zijn ze dus toch zeker niet hetzelfde, en dit verklaart ook voor een belangrijk deel waarom de waarschuwingsgebieden soms flink verschillen. True, true.....maar dan hebben we noodweercentrale nog. Die schalen alles net 1 schaal hoger in dan dat het knmi doet. En dom genoeg ga ik eigenlijk altijd van hun uit en ja dan valt het vaak tegen ten opzichte van wat je verwachting is.
Maar hoe dan ook,... een exacte berekening en verwachting is altijd moeilijk te geven
Weet iemand ook iets over prov groningen aangezien Q-buzz site onbereikbaar is ?
treinen van ariva stoppen om 2 uur met pasagiers te vervoeren .
je zal maar naar huis willen??
Zou het niet weten maar er zit wel degelijk onweer op zeer dynamisch ook zeer hoge shear kans op windhozen is cker aanwezig
Bliksems
Shear
Vanaf 14:00 uur geen Arriva treinen meer.
Vanaf 15:00 uur geen Qbuzz bussen meer.
Arriva bussen blijven tot nader order wel rijden.
NS wacht nog af met wel of niet doorgaan van treindiensten van/naar Groningen en Leeuwarden.
Schepen op de Noordzee melden, volgens de KNRM, een windkracht van 11 tot 12 Beaufort en extreem hoge golven. Het schip Borkumrif heeft ten noordoosten van Schiermonnikoog golven van 11,80 meter gemeten. | Gewijzigd: 5 december 2013, 13:41 uur, door stef-c
Maar hoe dan ook,... een exacte berekening en verwachting is altijd moeilijk te gevenNWC en KNMI hanteren ander criteria. Ik hbehet eens vergeleken en soms andere uitgangspunten, soms zit het verschil in de waardes. Ik heb geen tijd om alles eens terug te zoeken maar bij een aantal gevallen ligt bv de KNMI grens voor oranje in de buurt van NWC rood. En KNMI -geel is dan NWC oranje, voor NWC geel wordt het KNMI nog niet wakker. En NWC Paars is dan rood bij KNMI. Gaat niet helemaal op en soms gebruiken ze andere uitgangspunten maar het geeft een beetje het verschil aan. En natuurlijk NWC op basis van gemeentegrenzen en KNMI per provincie
| Gewijzigd: 5 december 2013, 15:25 uur, door Marga
je zal maar naar huis willen?? ut is niet zo dat het uit de lucht komt vallen toch...... je weet het van te voren, dien je er rekening mee te houden simpel...
| Gewijzigd: 5 december 2013, 15:29 uur, door Marga