ja op die lijn zat ik ook calliep...violet..woord weer alarm knmi..verwacht veel problemen op koufront ook dynamisch gezien hoge shear en zeer koude 5km | Gewijzigd: 4 december 2013, 18:51 uur, door Tatanka
Ik lees ook net dat de NS geen extra maatregelen treft.. Ik kan begrijpen dat ze dat niet voor heel het land doen maar in het (noord)westen en het noorden zou het morgen wel eens een aardige puinhoop kunnen worden op het spoor ( en op de weg).. maar goed wie zijn wij
| Gewijzigd: 4 december 2013, 20:00 uur, door Marga
is er trouwens ook een kans op onweer of hagel op het koufront | Gewijzigd: 4 december 2013, 20:00 uur, door Marga
| Gewijzigd: 4 december 2013, 20:00 uur, door Marga
Hier heb je wat kaartjes en uitleg van het KNMI..
Je kan deze kaarten vinden op de volgende URL : http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/weerkaarten.php
( bekijk de site van het KNMI maar eens goed er is daar echt een schat aan informatie te vinden)
Source KNMI :
"Deze weerkaart is gebaseerd op de uitkomsten van de atmosferische modellen HIRLAM (analyse) en ECMWF (prognoses). De berekende gronddrukpatronen worden door de meteoroloog van weersymbolen voorzien."
Blijf het toch apart vinden dat het KNMI per provincie een waarschuwing afgeeft en niet per gebied
Vroeger was het nog erger: toen deden ze het hele land in één waatschuwing!| Gewijzigd: 4 december 2013, 19:56 uur, door Roel
Aan de andere kant, als er een boom op het spoor ligt, kun je zoveel voorzorgsmaatregelen treffen als je wilt, maar dan valt de treinverbinding sowieso uit. Dus ik snap het aan de ene kant ook nog wel. Het blijft gewoon een lastige situatie. De kans is inderdaad meer dan reeël dat er weer treinen uitvallen door kapotte bovenleidingen, bomen op het spoor etc. | Gewijzigd: 4 december 2013, 20:00 uur, door Marga
vind het geweldig zo'n storm, jammer dat er altijd een mindere kant aan vast zit.. Denk dat deze storm misschien nog wel meer schade op gaat leveren als de vorige als ik alle berichten zo lees..
vind het geweldig zo'n storm, jammer dat er altijd een mindere kant aan vast zit.. Denk dat deze storm misschien nog wel meer schade op gaat leveren als de vorige als ik alle berichten zo lees..
En aan welke schade denk jij dan? Afgelopen storm waren het de bomen die vol in blad stonden. Daar is nu niks meer van te merken.
En aan welke schade denk jij dan? Afgelopen storm waren het de bomen die vol in blad stonden. Daar is nu niks meer van te merken.
Aan de andere kant zijn de bomen in Nederland 'gebouwd' op een zuidwestenwind, en dus kan een noordwesterstorm veel meer schade aanrichten dan een zuidwesterstorm. Verder is de natuur nog niet helemaal hersteld van de vorige storm.
Maar inderdaad scheelt het wel dat de bomen nu kaal zijn.
En aan welke schade denk jij dan? Afgelopen storm waren het de bomen die vol in blad stonden. Daar is nu niks meer van te merik weet niet hoe het in alkmaar zit maar op mijn route 40km naar werk hange zat takken,bomen die op de wip liggen..die krijgen echt wel de doodsteek nou..blad of geen blad.. | Gewijzigd: 4 december 2013, 21:28 uur, door Marga
Haha!! Inderdaad, wel weer spannend, gaan het morgen zien.
Gaat het volgens de berekeningen in het Zuid-Westen niet zo tekeer? Aangezien de waarschuwing daar "maar" geel is.
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Blijf het toch apart vinden dat het KNMI per provincie een waarschuwing afgeeft en niet per gebied
Vroeger was het nog erger: toen deden ze het hele land in één waatschuwing!het heeft ook voordelen ten opzicht van bv per gemeente zoals op Noodweercentrale.
Veel mensen, alw eten ze nog zo weinig van het weer, snappen wel dat als je het per provncie doet, dat heus niet voor de hele provincie geld, tenminste als een aangernze provincie een ander kleurtje heeft.. De gedetailleerdheid van bv NWC geeft daarentegen een wat vals gevoel van zekerheid. Toch is de uitgestrekthed van sommige provncies inderdaad wel een zwak punt.
Aan de andere kant, de Nederlandse "waarschuwingsoppervlakken" (zoals ik ze maar even noem) zijn nog behoorlijk klein vergeleken met die van andere landen.