Stukje guidance KNMI :
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een lagedrukgebied ligt boven het zuiden van Noorwegen met een secundaire kern in de omgeving van Kopenhagen. Een bij dit laatst genoemde laag behorende bent back occlusie is vanmiddag ons land gepasseerd. Een trog lag rond 16 UTC tegen het noordwesten aan en trekt de komende uren oostwaarts. Komende nacht draait de stroming naar het zuidwesten op nadering van een tweetal occlusies. De laatste occlusie is van oorsprong een instant occlusion en deze verlaat het noordoosten van het land in de loop van morgenavond. Na passage ervan gaat een in kracht toenemende WNW-stroming het weerbeeld bepalen.
MODELBEOORDELING:
Actueel zitten de modellen er aardig goed op voor wat betreft de neerslag. Voor morgenavond zijn er verschillen zichtbaar in de deterministische runs van Hirlam, Harmonie en EC. De trog waarin de occlusies ingebed zijn loopt in Hirlam langzamer door dan in EC en vooral Harmonie. Verder ook verschil in het windveld en de windstoten. Al een aantal runs berekent Harmonie de zwaarste windstoten in de kustgebieden en doet dit ook als eerste. Hirlam geeft nu ook zware windstoten op de kust maar wel pas enkele uren later. Kijkend naar GlamEPS, dan is de kans op zware windstoten (>75 km) voor de kustgebieden vanaf morgenavond meer dan 60%. Aandachtspunt voor morgen is ook de jet en de positie ervan. mogelijk dat de linkeruitgang nog voor extra forcering en ontwikkeling zorgt.
WIND:
Hirlam wordt aangehouden wat betreft de wind waarbij wel dus enige onzekerheid is in de timing van windruiming. Wat windstoten betreft trekt Hirlam deze run nu weer iets naar Harmonie toe en komt ook op de westkust ook met zware windstoten. Harmonie komt alleen wel eerder met de zware windstoten en ook over een wat groter gebied. In Harmonie doet ook het Waddengebied en IJsselmeer mee omdat dit model daar pittige buien laat overtrekken waarbij die windstoten dan kunnen optreden. Op basis van de ensembles gaan we vooralsnog uit van zware windstoten in de kustgebieden rond 80 km/uur vanaf morgenavond. Zowel het aanvangstijdstip als de zwaarte kunnen de komende 24 uur nog wijzigen.
BEWOLKING:
Op passage van de trog CB's met toppen tot maximaal FL220. Nabij de eerste occlusie een frontaal gelaagd pakket, met als laagste basis mogelijk net St. harmonie geeft dat net wel, Hirlam niet. Bij de tweede occlusie (van oorsprong een instant occlusion) is potentiële onstabiliteit zichtbaar tot circa FL180 aanwezig. Na passage wordt de opbouw wederom onstabiel en kunnen enkele CB's ontwikkelen, maar de toppen komen nu niet hoger dan FL150.
NEERSLAG:
Vanavond enkele buien. Zeer lokaal is onweer niet uit te sluiten. WinterKOUW komt met 15-30%. AIL is waargenomen. Morgen is de onstabiliteitsdiepte minder groot maar Harmonie geeft toch een duidelijk onweerssignaal. Iets om in de gaten te houden.
Het leek wel een bom aanslag ! ik dacht zelfs een explosie, maar het was onweer zo boven mijn huis in Rotterdam. Nergens melding dat het vandaag zou komen, het kwam uit het niets zoals de afgelopen dagen wel vaker gebeurd. maar van deze schrok ik echt ! En gelukkig dat ik mijn soep in de koelkast had gedaan, met onweer op komst eet ik nooit soep, maar deze zag ik niet aankomen. | Gewijzigd: 5 november 2013, 00:56 uur, door Danielle Kwint
Het leek wel een bom aanslag ! ik dacht zelfs een explosie, maar het was onweer zo boven mijn huis in Rotterdam. Nergens melding dat het vandaag zou komen, het kwam uit het niets zoals de afgelopen dagen wel vaker gebeurd. maar van deze schrok ik echt ! En gelukkig dat ik mijn soep in de koelkast had gedaan, met onweer op komst eet ik nooit soep, maar deze zag ik niet aankomen.
Ja klopt! Vandaar dat ik het vroeg hier toen ik ook nog eens niets op de kaarten zag. Het was idd een lange doffe dreun wat eerst even niet op onweer leek... Het is uiteindelijk bij die ene gebleven helaas.
Die bliksem was tot in Zeeland (Schouwen-Duiveland) te zien. Keek net langs het gordijn naar buiten toen ik een flits zag. Helaas bleef het bij die ene fliets die vanuit hier te zien was.