Rolde het als een bal over de grond? Of zweefde het?
Losde het geluidsloos op, of was er een knal, alsware het uit elkaar spatte.
Dit alles kan bij bolbliksem, maar ben wel benieuwd naar meet details.
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Rolde het als een bal over de grond? Of zweefde het?
Losde het geluidsloos op, of was er een knal, alsware het uit elkaar spatte.
Dit alles kan bij bolbliksem, maar ben wel benieuwd naar meet details.
Het zweefde in de lucht, en het leek alsof er een rotje ontplofte maar dan zachter.
Het was ongeveer een paar seconden te zien...
Het was ongeveer een paar seconden te zien... Ik zou niets anders weten wat het verklaard, ga maar uit van een kleine bolbliksem.
| Gewijzigd: 3 november 2013, 21:44 uur, door Marga
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Dat kan pas als er een onderzoek wordt gedaan ter plaatse van de schade om vatstestellen welke categorie deze valt. Eerste aanwijzing zeker een EF01 ik schat niet dat hij hoger wordt dan EF2.
Dat kan pas als er een onderzoek wordt gedaan ter plaatse van de schade om vatstestellen welke categorie deze valt. Eerste aanwijzing zeker een EF01 ik schat niet dat hij hoger wordt dan EF2. In het stukje wat je hebt gepost onder `berichtgeving` houden ze een flinke slag om de arm "EF1 à EF2, misschien nipt EF3`
Als ik op diverse `EF-uitlegsites` (zo noem ik het maar even) kijk zie ik toch behoorlijke verschillen tussen de daar vertoonde forse EF3 schade en wat we van Wijk bij Duurstede zien. Natuurlijk is het filmpje van de hoos bij Arnhem erg spannend omdat op een gegeven moment een heleboel mee omhoog lijkt te komen maar ik het het idee dat dat komt omdat de hoos even een plas water of iets dergelijks oversteekt.
Dan ook nog het filmpje van de hoos die vlakbij mensen over een plasje water gaat en van die oranje afzettingsmatten meeneemt. Die was vrij klein en ik heb om eerlijk te zijn vergeljkbare en zelfs spectaculaireder filmpjes van Dust devils gezien (en ook zelf gezien, zonder fototoestel o.i.d.). Die lui hebben wel geluk gehad, ietsje groter of ietsje dichterbij en ze hadden de camera moeten zoeken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Enhanced_Fujita_scale
In dit geval is het een overduidelijke tornado maar `hele grote schade`wordt vaak in verband gebracht met een windhoos terwijl een flinke downburst gevalletjes EF1 en EF2 volgens mij makkelijk kan overtreffen, vergelijkbare windsnelheden zijn daarbij mogelijk maar vaak over grotere oppervlakten en duren vaak ook net wat langer, zeker bij EF1 of 2..
Op de NOAA site staat dat bij GOED gebouwde huizen schade/omblazen van binnenmuren een indicatie is voor EF3
| Gewijzigd: 4 november 2013, 11:33 uur, door jcroon
Deze foto zegt veel ...persoonlijk denk ik nipte EF02
foto:ANP
| Gewijzigd: 4 november 2013, 16:03 uur, door Marga
foto:ANPMijn stukje was genszins bedoeld als tegenspraak op je EF1-EF2 beredenering (ik ga daar wel in mee) maar meer op de "nipte EF3"-suggestie. Misschien dat hier nog gewoon van EF1 sprake kan zijn, er is maar een vrij klein stuk gevelplaten gegaan en boompjes vlakbij en de meeste lantaarnpalen hebben eigenlijk geen schade opgelopen dus of een heel klein windveld of een , ehmm , wat zwakker punt in de gevelbekleding van dat gebouw.
| Gewijzigd: 4 november 2013, 12:04 uur, door jcroon
foto:ANPMijn stukje was genszins bedoeld als tegenspraak op je EF1-EF2 beredenering (ik ga daar wel in mee) maar meer op de "nipte EF3"-suggestie. Misschien dat hier nog gewoon van EF1 sprake kan zijn, er is maar een vrij klein stuk gevelplaten gegaan en boompjes vlakbij en de meeste lantaarnpalen hebben eigenlijk geen schade opgelopen dus of een heel klein windveld of een , ehmm , wat zwakker punt in de gevelbekleding van dat gebouw.
Ik gaf een aanvulling....
Ik ben bezig een overzicht te maken en zal deze later plaatsen want er komen nog steeds meldingen van gisteren bovendrijven.
TORRO gaat dan uit van windsnelheden (maximale windstoot gedurende 3 seconden) maar omdat dat vaak onmogelijk is (wie gaat er nu met een windmeter in een slurf staan? En radarbeelden zijn ook vaak niet verfijnd genoeg, anders zouden stormjagers in de VS ook niet hun stinkende best doen windmeters in de baan van een tornado te plaatsen) wordt ook daar gekeken naar schadebeelden. helaas veranderen bouwtechnieken vaak, worden auto's zwaarder of lichter e.d.. Wellicht tijd voor een E-TORRO (Enhanced TORRO). | Gewijzigd: 4 november 2013, 14:58 uur, door jcroon
Enkele foto,s van de Meso en bliksems van de cel die een windhoos bij Opheusden heeft geproduceert ( rond 17.30 u).
Middelste foto is het goed te zien.
De locatie is thv Bokhoven Noord brabant met zicht op Tiel en richting opheusden.
vond het al raar een kaarsrechte muur die van boven gekruld is.
Berichten samengevoegd door Bronk
Marga: Het bericht staat nu ook in het nieuwstopic | Gewijzigd: 4 november 2013, 19:55 uur, door Marga