Een belangrijk deel van het treinverkeer in het noorden van Nederland ligt nog steeds plat als gevolg van de storm. Op de trajecten Meppel-Leeuwarden, Leeuwarden-Groningen, en Groningen-Leer (Duitsland) rijden nog geen treinen. Tussen Meppel en Groningen was het treinverkeer beperkt.
Volgens NS en ProRail kost het herstel in die regio meer tijd. Ook tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Arnhem en Ede-Wageningen heeft de NS nog langer nodig om het treinverkeer weer op gang te brengen.
Bron: RTLNieuws
Onweersdagen: 0
Bij de eerste zware herfststorm van dit jaar zijn 3 mensen omgekomen. In Jever Niedersachsen kwam een vrouw om het leven nadat een boom op haar auto was gevallen. In Flensburg Sleswich-Holstrein werd een man geraakt door een omvallende boom en stierf ter plaatse. Een 66 jarige vrouw werd in heiligehafen bedolven onder een muur die omwaaide en overleefde dit niet.
@Onweer-Online
bron:NDR | Gewijzigd: 28 oktober 2013, 20:57 uur, door Bronk
De bewoners van een studentencomplex aan de Zwarteweg in Zwolle zijn vanavond geëvacueerd door de brandweer. Het dak van het pand staat op instorten en daardoor stroomt water naar binnen. Volgens de hulpdiensten is er een dusdanig gevaarlijke situatie dat iedereen het pand uit moet. Door het kapotte dak staat in ieder geval de bovenverdieping van het pand blank. In het complex wonen 21 studenten. Zij moeten de nacht elders doorbrengen.
De schade aan het dak zou zijn ontstaan door de storm van vandaag. Eerder vanavond was al bekend dat de schade aan het dak groot was en kwam de brandweer ter plaatse. Tegen half tien werd besloten er een zogenoemde 'Grip 1-situatie' van te maken, wat betekent dat meerdere hulpdiensten werden opgeroepen om de boel in goede banen te leiden.
Bron: RTV-Oost
Een 22-jarige man uit Veenendaal die eerder op de dag een grote tak op zijn hoofd kreeg tijdens de storm, is overleden. Dat meldt het bestuur van de voetbalclub waar de man sinds zijn jeugd voetbalde. De 22-jarige was zwaargewond opgenomen in het ziekenhuis, waar hij later op de avond kwam te overlijden.
Bron: RTL
Vooral het Noorden van Duitsland werdt hard getroffen waar dakpannen in het rond vlogen, stroommasten omknikten, talrijke bomen omwaaide, vrachtwagens omvielen,verkeerschaos op diverse wegen en afgelaste vluchten op diverse luchthavens. De trieste balans nadat Christian langs trok is dat er in totaal 8 slachtoffers te betreuren is. Een overzicht;
- In Gelsenkirchen kwam een man en zijn nichtje om het leven toen een boom op hun auto viel. Twee kinderen die ook in de auto zaten overleefde het.
- Op de Sopersee bij Sudern kapseisde een boot waarbij een man verdronk. Een tweede man werd op tijd gered door een surfer.
- In de richting van Jever viel een boom op een auto en de vrouwelijke bestuurster overleefde dit niet.
- In Flensburg kwam een man onder een boom terecht en was op slag dood
- Doordat de wind een auto van de weg blaast kwam deze totstilstand tegen een boom. De bestuurder kwam hierbij om het leven.
- In Gohl verzamelde een man en zijn vrouw takken en door een windvlaag viel een muur op de vrouw die op slag dood was.
- Op de liblarer see in Keulen kapseisde een zeilboot. De man en zijn zoontje werden uit het water gehaald en na reanimtie overleed de man in het ziekenhuis. De zoon
overleefde.
@Onweer-Online
bron:Bild
| Gewijzigd: 26 januari 2017, 17:03 uur, door Joyce.s
De stormschade aan het spoor is in zoverre hersteld dat de treinen weer volgens dienstregeling kunnen rijden. "Het ziet er goed uit", zei een woordvoerder van de NS in het Radio 1 Journaal. Ze raadde reizigers wel aan om de berichten op de site van de NS in de gaten te houden. Reizigers moeten nog rekening houden met extra drukte op sommige ritten. Dat komt doordat door de verstoringen gisteren niet alle treinstellen op het goede eindstation zijn terechtgekomen. Treinstellen kunnen daardoor te kort zijn of juist te lang. De NS heeft nog geen idee van wat de kosten zijn van de schade die de storm gisteren heeft aangericht.
Veerdiensten
Door buien verliep de ochtendspits drukker dan gebruikelijk op dinsdag. Rond 9.00 uur stond er 250 kilometer file, meldt de ANWB. Dat is 100 kilometer meer dan gebruikelijk. Ook alle veerdiensten naar de Waddeneilanden varen weer. Gisteren viel een aantal diensten uit door de harde wind, maar vandaag worden geen problemen voorzien.
Bron: NOS
De storm die maandag over Nederland raasde, heeft een schade van zeker 95 miljoen euro veroorzaakt. Dat maakte het Verbond van Verzekeraars dinsdag bekend op basis van eerste schattingen. In dit bedrag zit niet de schade verwerkt die de overheids- en landbouwsector heeft geleden. Veel schade werd vooral aangericht door bomen die ontworteld raakten en op auto's en woningen vielen. Ook rondvliegende dakpannen en puin veroorzaakten schade aan woningen, bedrijfspanden en voertuigen. De hulpdiensten zijn maandag tot middernacht in totaal 10.407 keer uitgerukt voor problemen als gevolg van de zware zuidwesterstorm.
Code rood heeft geholpen
De branchevereniging zegt dat de schade nog groter was geweest als de autoriteiten niet hadden gewaarschuwd voor het naderend onheil. 'Omdat het KNMI tijdig een code rood gaf en ook de brandweer in sommige streken met adviezen aan de bevolking kwam, is waarschijnlijk veel ellende voorkomen', vermoedt directeur Richard Weurding van het Verbond. Burgers, bedrijven en overheden hebben daardoor preventieve maatregelen kunnen nemen, zoals het verplaatsen van auto's naar een veiliger locatie. Met een schadebedrag van 95 miljoen euro komt deze storm als nummer 2 op de lijst die het Verbond sinds 2006 bijhoudt. Nummer 1 is de storm van 18 januari 2007, die een schadepost van 214 miljoen euro opleverde. Een 'normale' herfststorm levert al snel een schade op van tussen de 1 miljoen en 5 miljoen euro, aldus het Verbond. Maar ook in de winter en de zomer kan het flink spoken. 2010 was in dat opzicht een uitzonderlijk jaar: in februari zorgde een storm toen voor een schade van 10,6 miljoen euro en in juli voor een schade van 24,8 miljoen euro.
Bron: AD
De Braziliaanse surfer Carlos Burle heeft mogelijk een nieuw wereldrecord gesurft tijdens de storm die naast Nederland, ook langs de Portugese kust raasde. Burle surfte bij het Portugese Nazare over een golf van naar schatting hoger dan 30 meter.
Hij heeft mogelijk daarmee het record van de Amerikaanse surfer Garett McNamara uit 2011 verbroken, die een golf van bijna 24 meter bedwong. De hoogte van de golf van Burle moet nog worden bepaald, maar volgens kenners was hij ongekend hoog.
Bron: RTLNieuws/ANP | Gewijzigd: 26 januari 2017, 17:03 uur, door Joyce.s
Onweersdagen: 0
De oktoberstorm die gisteren over ons land raasde heeft aanzienlijke schade veroorzaakt. Volgens eerste schattingen van het Verbond van Verzekeraars bedraagt de schade, uitgezonderd de overheids- en landbouwsector, zeker 95 miljoen euro. Verzekeraars zetten de komende dagen extra mankracht in, om de claims op inboedel-, opstal- en autoverzekeringen snel te kunnen verwerken.
Foto: BON
Hevige wind is geen uitzondering in het najaar, maar de storm die gisteren vooral over het westen en noorden van het land trok, was met uitschieters tot 150 kilometer per uur, zeer krachtig en hield relatief lang aan. Veel schade werd vooral aangericht door bomen die – nog flink in het blad – ontworteld raakten en op auto’s of woningen vielen. Ook rondvliegende dakpannen en puin veroorzaakten schade aan woningen, bedrijfspanden en voertuigen.
Volgens het Verbond van Verzekeraars was de schade nog ernstiger geweest als de autoriteiten niet hadden gewaarschuwd voor het naderend onheil. “Omdat het KNMI tijdig een code rood aangaf en ook de brandweer in sommige streken met adviezen aan de bevolking kwam is waarschijnlijk veel ellende voorkomen”, vermoedt algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars. Burgers, bedrijven en overheden hebben preventieve maatregelen kunnen nemen, zoals het verplaatsen van auto’s naar een veiliger locatie.
De stormschade gisteren was weliswaar fors, maar wordt nog overtroffen door de schade die de storm Kyrill op 18 januari 2007 veroorzaakte en voor een schadepost van meer dan 200 miljoen euro zorgde. Een ‘normale’ herfststorm veroorzaakt een schade die al snel meer dan 1 miljoen euro bedraagt.
Bron: BON
Onweersdagen: 0
Het seizoen is net weer geopend, maar de Jaap Eden IJsbaan blijft dinsdag dicht. Het ijs is te dun. Door de harde wind lukt het niet het opgespoten water te laten bevriezen. Dat heeft de Amsterdamse ijsbaan laten weten.
De ijsmeesters doen er alles aan om de baan snel weer te kunnen openen. Vaste cursisten krijgen een voorstel voor compensatie. Ook maandag bleef de baan dicht, door de storm.
Bron: AD | Gewijzigd: 7 december 2017, 13:35 uur, door Joyce.s
Onweersdagen: 0
Een deel van Engeland zit dinsdag nog altijd zonder stroom, nadat de herfststorm ook daar grote schade had aangericht. In naar schatting 61.000 huizen kan het licht nog niet aan, meldde de BBC. Energiemaatschappijen hebben in de nacht van maandag op dinsdag voor 100.000 woningen wel de voorzieningen hersteld. Maandag zaten nog 600.000 huishoudens zonder stroom.
Deze foto is niet meer beschikbaar
Golven die tegen de branding in Brighton slaan, dooweekte een vrouw die de storm aanschouwde © afp.
Vier mensen kwamen maandag om in Groot-Brittannië toen de storm daar over het land trok. Bomen vielen om en blokkeerden snelwegen en spoorverbindingen. De meeste treinlijnen zouden dinsdag wel weer normaal functioneren, maar de stormschade is nog niet overal hersteld.
Bron: AD
Onweersdagen: 0
De treinen rijden vandaag in principe weer volgens de dienstregeling. Het is mogelijk dat op sommige trajecten de herstelwerkzaamheden nog niet klaar zijn. Dat kan leiden tot vertragingen.
Een aantal treinen kan ook korter zijn dan normaal. Niet al het materieel kon op tijd op de juiste plek zijn na de grote verstoringen door de storm gisteren. Zeker in de spits kan het daarom wel eens proppen worden.
Reizigers krijgen ook vandaag van de NS het advies kort voor vertrek te informeren of er vertragingen zijn. Ook herfstbalderen op het spoor kunnen er nog voor zorgen dat treinen langzamer rijden dan normaal.
Maandag liep het treinverkeer compleet in het honderd door de zware storm die over het land trok. Omgewaaide bomen en afgebroken takken verhinderden in grote delen van het land een normale treinloop. Ook was op veel plekken de bovenleiding kapot. Op een aantal trajecten reden daarom zelfs helemaal geen treinen.
Bron: RTLNieuws/ANP
Onweersdagen: 0
Ook attractiepark Duinrell in Wassenaar ondervond gisteren de nodige last van de zware herfststorm. In het park viel een aantal bomen om. Een viel op de rails van attractie Monorail. De rails bogen door en braken bijna. Dat meldt pretparksite Looopings.nl.
Volgens de pretparksite raakte niemand gewond. Duinrell had de 25 jaar oude attractie gisteren al uit voorzorg gesloten vanwege de harde wind.
Duinrell-woordvoerder Peter Wijnen zegt tegen Omroep West: 'Het is heel vervelend, maar gelukkig is het buiten het seizoen gebeurd, dus zijn er geen consequenties voor de bezoekers.' Deze winter worden de herstelwerkzaamheden uitgevoerd.
Bron: AD | Gewijzigd: 7 december 2017, 13:35 uur, door Joyce.s
Onweersdagen: 0
De spoorwegen beleefden maandag geen goede dag door het stormweer. Slechts 4 op 10 treinen reden op tijd in heel België, 2225 treinen kwamen te laat aan op hun bestemming. Dat blijkt uit cijfers van belate.be , een website die de stiptheid van de NMBS bijhoudt.
De stiptheidscijfers kleurden rood maandag.
Alle grote lijnen naar Brussel hadden maandag te kampen met vertragingen. Gemiddeld kwamen treinen met vertraging 15 minuten te laat aan op hun eindbestemming. Bijna 20 procent van de treinen had zelfs een vertraging van meer dan een kwartier.
In Brussel-Zuid kwam 52,3 procent van de treinen op tijd aan gisteren, in Antwerpen-Centraal was dat 65,6 procent en in Gent-St-Pieters 57,7 procent.
De grootste problemen ondervond het Thalys-verkeer van en naar Nederland. Op vraag van Nederland moesten de hogesnelheidstreinen van Antwerpen naar de Nederlandse grens en omgekeerd omrijden via de klassieke spoorlijnen. Dat leidde tot vertragingen van meer dan 2 uur.
Belate.be baseert zich voor deze stipheidscijfers op de vertragingen aangegeven op railtime.be. Ook vertragingen van 5 minuten worden opgenomen in de statistieken. Bij de officiële cijfers van Infrabel is dat niet het geval.
Bron: Het Nieuwsblad
Onweersdagen: 0
In Denemarken hebben twee mensen de doortocht van de zware zuidwesterstorm van gisterenavond en -nacht niet overleefd. Dat meldden de Deense autoriteiten. Een man overleed toen hij tegen een omgevallen boom aanreed. Een andere man overleefde een klap van een losgeraakte tegel niet. Beide ongevallen gebeurden ten noorden va de hoofdstad Kopenhagen.
De storm veroorzaakte enorme schade aan de spoorlijnen in het hele land, deelden de Deense spoorwegen mee. Daardoor rijden sommige treinen niet en veel andere met vertraging. De luchthaven van Kopenhagen was gisteren een aantal uren gesloten door de harde windvlagen. Die bereikten snelheden tot 118 kilometer per uur. Ook een aantal bruggen was afgesloten voor verkeer, zoals de brug tussen Denemarken en Zweden.
Het was het ergste noodweer in Denemarken sinds 2005. Ook Zweden werd getroffen, vooral het zuiden van het land. De storm zorgde voor veel overlast op de weg, op het spoor en op het water. Duizenden gezinnen zaten zonder elektriciteit. In Zweden zouden er geen doden zijn gevallen.
In Europa kwamen in totaal veertien mensen om. De slachtoffers vielen in Duitsland, Groot-Brittannië, Denemarken en Nederland.
Bron: HLN
Aan het eind van een stormachtige maandag kwam er omstreeks kwart over vijf een melding binnen over een stormschade op de Oosterduinen langs de N206. Er dreigde, zoals zoveel op die dag, een boom om te vallen en deze stond door de wind al aardig uit het lood. Bijkomend probleem was dat de wortels van de boom de stroomkabel die naar een woonhuis liep kapot had getrokken. Netbeheerder Liader kon pas beginnen aan een veilig herstel van de kabel, nadat de boom was verwijderd door de brandweer. De boom werd gekapt en in stukken gezaagd en deze operatie nam flink wat uren in beslag. Tijdens deze uren werd de Oosterduinen afgesloten voor al het verkeer. Nadat de boom was gekapt heeft Liander de stroom naar het huis hersteld.
Bron: BlikOp Noordwijkerhout
Verschillende ijsbanen in het land moeten dichtblijven vanwege de harde wind. Het ijs is daardoor te dun om op te schaatsen.
Door de harde wind lukt het niet het opgespoten water te laten bevriezen. Het ijs blijft te dun en dat is gevaarlijk voor de schaatsers.
Onder meer in Amsterdam, Den Haag en Haarlem zijn ijsbanen onbegaanbaar. Het seizoen is net geopend.
Gisteren bleven sommige ijsbanen ook al dicht, door de storm. Hoelang het duurt voor er geschaatst kan worden, is niet duidelijk.
Bron: NOS
Een smal, maar uitermate krachtig windveld heeft maandag tot flinke overlast geleid in een strook van Zuid-Engeland via het noorden van Nederland richting het zuiden van Zweden. Nu de rust enigszins is weergekeerd, is het tijd om terug te blikken en de feiten op een rij te zetten. Al enkele dagen van tevoren werd duidelijk dat onze omgeving rekening moest houden met een mogelijke zware storm. Waar en met welke kracht de storm precies zou huishouden, was tot op de dag zelf heel lastig te bepalen vanwege de beperkte omvang van het windveld.
Het uitzicht tijdens de zeer zware storm vanaf boorplatform A12 op de Noordzee. Foto: Mark Spierdijk.
Kleine stormdepressie
De veroorzaker van het zeer onstuimige herfstweer was een klein, maar uiterst actief lagedrukgebied. Het vond zijn oorsprong aan de zuidwestkust van Groenland waar een kleine verstoring onder invloed van een sterke straalstroom en de restanten van tropische storm Lorenzo leidde tot de zeer snelle ontwikkeling van een kleine, sterk uitdiepende stormdepressie. In de nacht naar maandag en maandagochtend vroeg kreeg de zuidkust van Engeland als eerste te maken met dit heftige lagedruksysteem. Daar werden al windstoten gemeten van meer dan 100 km/u, met als hoogste een stoot van 159 km/u in Needles old Battery. Weliswaar stond dit weerstation op een hoogte van vijftig meter, maar toch was het een opvallend hoge windsnelheid. In de ochtend stak het lagedrukgebied verder uitdiepend de Noordzee over en trok het net ten noorden van de Waddeneilanden richting Denemarken. De kerndruk daalde tot een minimum van 967 hPa vlak voordat hij de Deense westkust aandeed. Op dat moment was de wind op zijn hevigst met op uitgebreide schaal in Denemarken maximale windstoten tussen 150 en 180 km/u. In Kegnaes aan de zuidoostkust van Denemarken haalde de wind zelfs even uit tot 193 km/u! Daarna trok het systeem geleidelijk in kracht afnemend via het zuiden van Zweden richting het noordoosten weg.
Door de extreme windstoten waaiden veel bomen om, met de nodige schade als gevolg. Foto: Els Chervet.
De gemeten windsnelheden in Nederland
Tussen 11 en 13 uur was de storm in ons land op zijn maximum. Langs de Zeeuwse en Zuid-Hollandse kust viel het wat de gemiddelde windsnelheid betreft mee. Daar kwam het tot een windkracht 9. Verder noordwaarts nam de gemiddelde wind flink toe. In Wijk aan Zee stond een uur lang gemiddeld een zeer zware zuidwesterstorm, kracht 11.
Op Vlieland werd een uurgemiddelde windsnelheid van 104 km/u (windkracht 11) met een windstoot van maar liefst 151 km/u geregistreerd. Tussen 11.10 uur en 11.30 uur registreerde het weerstation op Vlieland zelfs gemiddeld een windkracht 12, orkaankracht. De laatste keer dat ergens in Nederland over minimaal tien minuten gemiddeld een 12 Beaufort werd gemeten was op 25 januari 1990. De landelijk hoogst gemeten windsnelheid was 152 km/u in Lauwersoog, goed voor een nieuw windrecord in oktober. Het oude record stond met 148 km/u op naam van Vlissingen, gemeten tijdens de zware storm van 27 oktober 2002.
Tot ver landinwaarts werden zeer zware windstoten van meer dan 100 km/u geregistreerd. Alleen in Brabant en Limburg zijn geen officiële honderd-plussers waargenomen. De nadruk van de storm lag voornamelijk op de noordelijke provincies. Zelfs in de stad Groningen kwam het over tien minuten gemiddeld tot een gemiddelde windkracht tien met uitschieters tot 120 km/u. Voor een stedelijke omgeving is dat een uitzonderlijk hoge windkracht.
Deze uitzonderlijke windsnelheden zijn meteorologisch een interessant fenomeen, maar de keerzijde ervan is de enorme schadepost. Uit het hele land zijn bij de hulpinstanties vele schademeldingen binnengekomen. Naast materiële schade heeft deze storm ook twee mensen het leven gekost, doordat ze onder een boom terecht zijn gekomen.
Ook kwamen er veel dakpannen naar beneden. Foto: Jan Willem de Wit.
Vergelijking met andere stormen
Het was alles bij elkaar genomen een storm die in het rijtje van de ‘grote stormen’ thuis hoort. Sinds 1901 is in Nederland elf keer eerder een uurgemiddelde windkracht elf gemeten. De laatste keer dat een zeer zware storm werd geregistreerd was op 25 januari 1990. Daarmee was de storm van gisteren de zwaarste in ruim 23 jaar. Ondanks de bijzonder hoge windsnelheden was de storm van maandag, in het zuiden en midden van het land beduidend minder heftig dan in 1990. Ook de zware stormen van 27 oktober 2002 en 18 januari 2007 zullen bij velen als zwaarder worden beoordeeld, doordat die stormen over een langere tijd en over een groter gebied flink tekeer gingen. De storm van 28 oktober 2013 gaat dus voornamelijk de boeken in als een storm van het noorden.
De kaarten
Het lagedrukgebied lag om zeven uur 's ochtends boven Zuid-Engeland en veroorzaakte daar zeer zware windstoten.
Om 12 uur lag het lagedrukgebied net ten noorden van de Wadden met daar een zeer zware storm en korte tijd zelfs even orkaankracht.
Op het hoogtepunt van het windveld bereikte het lagedrukgebied rond 15 uur de Deense westkust. Daar kwamen windstoten voor tot 173 km/u.
De hoogst gemeten uurgemiddelde windkrachten op maandag 28 oktober 2013. In het noorden en noordwesten werd op meerdere plaatsen een windkracht 10 of 11 gemeten.
De maximale windstoten van maandag 28 oktober 2013. Tot ver landinwaarts werden windstoten boven de 100 km/u gemeten. Lauwersoog spande de kroon met een windvlaag van 152 km/u!
Nog hogere windsnelheden werden in Denemarken bereikt. Hier een overzicht van de maximale windstoten op maandag 28 oktober 2013.
Bron: Meteo Consult | Gewijzigd: 29 oktober 2013, 16:10 uur, door Marga