In alle voorgaande runs, werd het pas NA het weekend aanzienlijk kouder. Nu geven zowel EC als GFS al "normalen" aan voor de tijd van het jaar IN het weekend, maw de kou is naar voren gekomen. In hoeverre deze kou ook echt "koude" zal zijn, is nog een verassing.
GFS laat het vanaf maandag een depressie zien ten Oosten van de Baltische staten. Deze icm met het hoog op de noordelijke atlantische oceaan, zorgt voor een Polaire stroming. Deze zal óf over de Oostzee komen óf over de Baltische staten zelf. Het gevolg is dat er een aardige koude ophoping plaatsvindt vanaf Polen naar het oosten en richting de alpen. De vorstgrens zie je iedere run iets dichter bij Nederland komen.
De vooruitzochten zijn hoe dan ook Winters.
Zonder er al te veel moeite te doen zijn het hoog op de NA en het Laag in Rusland verantwoordelijk voor de aanvoer van koude lucht.
De opties (voor de langere termijn)
Het laag in Rusland, neemt in druk toe, gevolg het motortje van de Russische beer begint te lopen
Het hoog boven de NA diept uit, gevolg: NO stroming met sneeuw en polaire lucht.
Het hoog boven de NA verschuift richting Scandinavië, gevolg: oostelijke stroming en koude (droge) lucht
De enige "roet in het eten gooiers" zijn het laag tussen NF.land en IJsland én het hoog boven de balkan.
Zakt dit laag naar het zuiden af dan blijft de noordelijke stroming nog gehandhaafd.
Verplaatst dit laag juist rickting UK dan krijgen we (alweer) een westelijke stroming
Het hoog mag alle kanten op, behalve naar het noorden, want ZW stroming.
Al met al dus genoeg koude mogelijkheden!
EDIT:
kijk ook eens naar wat de JET doet:
en 2dgn later!
| Gewijzigd: 9 januari 2014, 23:09 uur, door Ossekop
...
De vooruitzochten zijn hoe dan ook Winters.
....
Al met al dus genoeg koude mogelijkheden!
Om met die eerste zin te beginnen, ikke wel, maar U kent mij, op naar de 30 graden!
Winterse vooruitzichten? Jazeker, niet zo spectaculair als de spectaculairste winterwensen zijn maar alles blijft eigenlijk onder het gemiddelde voor de tijd van het jaar.
En welbeschouwd zijn de verschillen in temperatuur tussen de goede de slechte pluimen niet zo heel groot, eigenlijk maar een paar graden als we de koude -5 uitbijters wegdenken. In ieder ander seizoen zouden we daar niet zo moeilijk over doen, maar nu dat rare nul-lijntje in zicht komt is het net alsof een graad of 2-3 verschil opeens vergelijkbaar is met het verschil tussen Groendland en zeg Burkina Faso.
vrijdag 17 januari tot en met vrijdag 24 januari
Er is zowel kans (40 %) op een winters weertype met in de nachten lichte tot matige vorst en overdag temperaturen rond het vriespunt als kans (40 %) op een wisselvallig weertype met temperaturen rond of boven het langjarig gemiddelde.
40/40 is eens wat anders dan 50/50, 20% kans dat het zomer wordt misschien?
.....
, 20% kans dat het zomer wordt misschien? Jaaaaa, teken ik voor. Ik twijfel er ook niet aan trouwens, in maart zullen de temperaturen langzaam oplopen en ergens in de maanden juli, augutus en eerste deel september hun maximum te bereiken.
Ik durf zelfs met 100% zekerheid te stellen dat het zomer wordt, het duurt alleen nog even en staat nog niet op de pluimen.
Over die 40%40% kans. Da;s toch een achteruitgang, gisteren was het nog 60% kans op winters weer, 40 % kans op warmer en zachter.
Jammer GFS laat de wind halverwege de week weer uit het zuidwesten waaien, op nieuw regen en wind durf mijn geld er nu wel op te zetten dat het voorlopig weer niets gaan worden met de winter. We zijn weer blij gemaakt met een dode mus.
Berichten samengevoegd door Marga
De trend is gezet, nu wachten tot hij doorbreekt.
(dit blijft er hoopvol uitzien)
| Gewijzigd: 10 januari 2014, 13:14 uur, door DieuGi
Ik denk inderdaad dat we zaterdag en ook zondag maar eerst moeten afwachten.
Laten we het hopen...
(Denk niet dat deze pluim uitleg nodig heeft)
| Gewijzigd: 10 januari 2014, 15:15 uur, door C.A.D.