Ben benieuwd hoe de middagruns eruit zien
Alles zit precies goed in elkaar, mooi scandi-hoog(mag wel wat sterker), lagedruk boven de middelandse zee, en mooie uitstroom vanuit het noorden.
Nu afwachten wat de pluim gaat doen! Voor hetzelfde geld is ie het weer heleaal niet met de oper eens (in negatieve zin)..
Maar dat lijkt me sterk, want GFS geeft ook hetzelfde scenario af.. | Gewijzigd: 8 januari 2014, 09:17 uur, door C.A.D.
Lente achtig zou ik het toch niet hebben willen noemen , daarvoor was de wind vaak toch te guur en te hard. Eigenlijk staat allen gisteren me bij als een lente achtige dag.
Mederland is een nat land en in de winter zou dat hel ged sneeuw kunnen zijn, Sneeuw hoort dus eigenlijk echt wel in Nederland thuis ook al hebben we geen sneeuwliften.
Die zouden hier trouwens minder kwaad kunnen, Er is geen landcshap zo om zeep geholpen als in de Alpenlanden, alleen maar voor een paar maaanden skieeen. Valt flink op in de zomer.
| Gewijzigd: 8 januari 2014, 08:50 uur, door jcroon
Ohja ik weet weer wat ik wou zeggen. Half open jas? Ik heb het toch niet warm hoor maar dat komt vooral door die best wel vervelende wind. Mijn jas gaat netjes dicht.
Zou zomaar kunnen hoor, maar ligt iets ingewikkelder Heb ooit is een auto ongeluk gehad, waardoor ik een scheur in dat bot heb opgelopen en verkouden ben ik bijna altijd door dat ook mijn neus daarbij gebroken is geweest. Is gewoon een stukje 'bijgeloof' van mij die wel vaak werkt
Ontopic. Kaarten beginnen vorm te krijgen voor de winterliefhebbers begrijp ik?
Vooruitzichten
Geleidelijk kouder met vanaf zondag kans op vorst in de nacht en overdag temperaturen rond of iets onder normaal. Verder vooral zaterdag af en toe regen, vanaf maandag mogelijk ook (natte) sneeuw.
Vooruitzichten lange termijn
woensdag 15 januari tot en met woensdag 22 januari
Vrij grote kans (ca. 60%) op een winters weertype met in de nachten lichte, mogelijk matige, vorst en overdag temperaturen rond het vriespunt. Daarnaast is er nog een ca. 40% kans op een wisselvallig weertype met temperaturen rond of boven het langjarig gemiddelde.
Het is toch al geen 50/50 meer, ben echt benieuwd naar de nieuwe pluim!!!
krijgen we ook nog invloed van split in vortex? of ssw? of is dit alweer van de kaarten.. | Gewijzigd: 8 januari 2014, 09:15 uur, door Kees Nutterts
Inderdaad Jan is weg bij Onweer-online. Trouwens al een tijdje. Toch is dit topic nog steeds druk bezocht en bekeken. Ook de bijdragen blijven van een informatief niveau
RTL Nieuws
De mutsen en handschoenen kunnen volgende week uit de kast. We krijgen een eigen 'polar vortex', de poolwervel die in de VS voor extreme kou zorgt.
Klopt het dat we een polar vortex krijgen?
RTL Nieuws
De mutsen en handschoenen kunnen volgende week uit de kast. We krijgen een eigen 'polar vortex', de poolwervel die in de VS voor extreme kou zorgt.
Klopt het dat we een polar vortex krijgen?
HUH... nee dit klinkt echt als sensatie nieuws !
Er is maar 1 polar Vortex tenzij ze zich gaat splitsen en dat krijgen we een tijdelijk zusje en deze komt ook niet boven Europa terecht. Maar dit staat op dit moment niet in de modellen..
Zoals ik al zei is er op dit moment geen sprake van een splitsing van de Vortex. Op de onderstaande kaart zie je de polarvortex ( dat is de kern van deze lijntjes) en eromheen draait de polar night jet. dit speelt zich allemaal af in de stratosfeer dus niet in de troposfeer waar de jetstream zich bevind.
De vortex zit ergens tussen de 12 en 50km boven ons hoofd.
Maar wij krijgen echt geen eigen Polar vortex boven ons hoofd.. sterker nog wat men gisteren liet zien bij het acht uur journaal was ook niet helemaal juist aangezien de vortex zelf niet boven de US lag maar de uitstroom van de vortex. Maar goed het moet niet "te complicated" worden .
Huidige positie van de Vortex :
positie van de vortex op 24 januari 2014
source : http://www.instantweathermaps.com
wat je overigens wel ziet op het onderste kaartje is dat het systeem zich aan het uitrekken is. SOMS is dit een indicatie dat er een splitsing kan komen, maar volgens het forum wat echt over de vortex gaat verwachten ze eigenlijk geen split.
De reden dat het zo koud is in de USA is dat de polar night jet de usa volpompte met extreem koude lucht.
Dat kun je hier heel mooi zien op het onderstaande kaartje.
De vortex zelf beinvloedt ons weer niet direct. het gaat via de troposfeer en dan met de juiste drukgebieden komt het dan bij ons terecht.
Ik ben echt mij nog aan het inlezen in deze materie want er zijn best wel wat ins-en outs indeze dus er komt nog wel meer maar nu nog even niet
| Gewijzigd: 8 januari 2014, 10:50 uur, door Callie-P
Alles op zijn tijd Laten we even nog een 12-tal pagina's uitbundig doen over de nieuwe ontwikkelingen en proberen alles nuchter te bekijken