Hier de pluim van GFS.
We mogen niet klagen als we zien waar we vandaan komen..
Kansen zijn vol op aanwezig.
heb echt zin een een koude sneeuwrijke winter periode
Ik denk nog steeds oranje, er is nog teveel onzekerheid. Op vrijdag gaan we wel duidelijker zien wat het wordt, de kansen worden wel steeds groter.
Correct Svenne dit is ook iets wat je ziet op de laatste kaart van EC.
Maar nu de 12h run.
Het is geen goede run moet ik zeggen. EC berekent in deze run veel meer invloed van lagedruk dan we dat gisteren hadden in de 12h run.
Om je te laten zien hoe groot het verschil is laat ik hieronder de kaart van gisteren zien en daaronder de kaart van vandaag. Beide kaarten zijn geldig voor 16jan.
OUD :
NIEUW :
Als je de bovenste kaarten vergelijkt dan zie je 2 dingen die gelijk opvallen..
- Alle hoog boven centraal Europa is verdwenen
- Het laag vanuit de Atlantische oceaan is Europa aan het veroveren.
Op de oude kaart zie je hoe dichtbij de winter is, de onderste kaar verdrijft de winter naar het noorden en laat ons met temperaturen boven nul zitten.
Wat moeten we nu vinden van deze run, gaat de winter nou wel of niet komen ?
Als je deze run bekijkt dan zou dat betekenen dat we de gehele duur van deze periode GEEN winter krijgen, maar hoogstens temperaturen die normaal zijn voor de tijd van het jaar. wat wel gebeurt is dat we niet een zuidwesteljke stroming krijgen maar een zuid-oostelijke stroming ! ( En ik vermelde het gisteren al, maar het zou mij niet verbazen dat ondanks dat het niet gaat vriezen dat de gevoelstemperatuur wel eens beneden de nul graden lijn zou kunnen komen)
Nu schieten we daar maar een beetje mee op aangezien de source natuurlijk gewoon uit het zuidwesten komt. Echter doordat de lucht eerst een stukje over het vaste land scheert waar ze wat zal afkoelen zal de temperatuur bij ons in iedergeval niet meer in de dubbele cijfers zitten. ( richting de 4 graden)
Je kan het onderste kaartje bijna over het 500hPa kaartje leggen waarbij het blauwe gebied en het groene gebied zo een beetje de grenzen aangeven van het laag waar wij mee te maken hebben.
( met uitzondering van de alpen)
De onzekerheid is op dit moment eigenlijk te verklaren doordat de Jetstream eigenlijk niet goed uit de verf komt in de modellen.
Gaat ze in kracht afnemen zodat er een blokkade kan ontstaan ? of neemt ze in kracht toe zodat ze weer als een malloot gaat meanderen.
De laatste kaarten van deze run laten toch een klein lichtpuntje zien... klein omdat je zoals je hierboven al gezien hebt de verschillen tussen de runs enorm zijn en het lichtpuntje wat ik zie is klein maar zeker wel aanwezig..
Op de 17de +228 en de kaarten erna zie je dat het hoog weer terein gaat winnen op het laag waardoor wij een oostelijke stroming krijgen en er koude lucht onze kant op kan komen.
Hier komt dan de Jetstream weer in scope die een trog creeert waarin de kern van dit lagedruk gebied alsware in gezogen wordt...en de jetstream loopt eindelijk eens een keertje zeer zuidelijk. Alleen wat mij iets zorgen baart is dat paarse wat ervoor zou kunnen zorgen dat ze toch weer naar het noorden komt.
Afwachten wordt dit... maar de positie van de straalstroom gaat nu de opening of de sluiting worden van ons winterweer voor de komende tijd.
Samengevat:
Ziet het er slecht uit ? Nee.... Ziet het er goed uit ... nee ook niet..
Het is een beetje ertussen in. Het hele scenario biedt echt wel mogelijkheden om ons echt winterweer te geven maar er is op dit moment gewoon een zeer grote onzekerheid waardoor eigenlijk elke analyse morgen weer op de schop kan.
Ik verwacht ook dat EC voor het weekend ook echt wel weer met goede runs zal komen maar ook slechte runs. Er is op dit moment gewoon nog geen trend te vinden waar het naar toe gaat. ( en dat probeer ik altijd te vinden want daarop kun je verder borduren)
Zoals we vandaag ook al gezien hebben is GFS zoals verwacht aan het bijdraaien. Ook zij zal voor het weekend denk ik met betere runs komen. ( vandaag deed ze al aardig haar best)
Ik blijf toch optimistisch wat betreft een aanvang van winters weer. Ook op het forum aangaande de Vortex is men gereserveerd positief. Vervelende is wel dat de split van de Vortex nu al weer een paar runs van de kaarten is dus volgens het model staat er nog geen SSW in de agenda.
Echter men verwacht daar niet dat we weer indezelfde zonale stroming terecht komen en dat geloof ik eerlijk gezegd ook niet.
Ik denk dat we vanaf de 15de naar temperaturen gaan die normaal zullen zijn voor de tijd van het jaar of net iets eronder, en dat we langzaam naar wintersweer toe sluipen...
Daarom laat ik het stoplicht nog steeds op Oranje staan want ik geloof niet dat we weer terug gaan naar zacht weer.
Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing
Groen = winter
Oranje = winterweer staat in de steigers met kans van slagen
Oranje/rood = er is kans op winterweer maar veel meer kans op terugkeer naar zachter weer.
Rood= Geen kans op winter binnen de gestelde termijn.
| Gewijzigd: 7 januari 2014, 22:14 uur, door Callie-P
Hieronder beide modellen...kijk eens naar dat ene lid van GFS... -15 zelfs ...bijna dan
| Gewijzigd: 7 januari 2014, 22:01 uur, door Callie-P
Van een paar dagen geleden:
Nieuwe:
Dank je Sneeuw..!
Zie je ook dat we op de 16de zelfs (ruime ) 40% kans hebben op een ijsdagje ?
p.s. goed om de oude en de nieuwe bovenelkaar te zetten !!
Hieronder even de 2 EC pluimen.. en ze is inderdaad beter dan de vorige maar niet veel beter zie ik nu ik goed kijk..maar in iedergeval niet negatief !
| Gewijzigd: 7 januari 2014, 22:12 uur, door Callie-P
Moesten we nu op de grens van koud en warm zitten, dan kan het ook wel leuk worden, meestal betekent dit toch neerslag (verbeter me als ik me vergis) en als dan 1 keer de koude het iets wint: sneeuw?
Het is afwachten, ik duim er alvast voor
Edit: ben trouwens eens benieuwd naar de buien van straks! | Gewijzigd: 7 januari 2014, 22:23 uur, door Sven
Citaat van svenne, dinsdag 7 januari 2014, 22:21 uurEdit: ben trouwens eens benieuwd naar de buien van straks! idd ben ook benieuwd want als KMI al waarschuwt op voorhand.... Dan weet je eigenlijk nog niet maar goed het is iig even spannend om af te wachten
Berichten samengevoegd door Debbieke
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1