De pluim van GFS is steeds beter aan het worden
Ik denk dat we zeker wat nachtvorst zullen krijgen en misschien zelfs wat sneeuw volgende week.
Welkom Thomas!
GFS is inderdaad beter aan het worden. De laatste nieuwe run van GFS (06Z) ziet er ook veel belovend uit. Het brengt bij ons nog geen winterweer maar potentie is er zeker.
Bijbehorende bovenlucht temperaturen:
Kaarten lezen en zo, ben ik niet goed in, ik doe het vaak op mijn gevoel. Ik krijg pijn in mijn bovenkaak waneer er een weersverandering is. Noem het bijgeloof of iets dergelijks, maar daar ga ik nu de laatste jaren van uit . Deze pijn geeft al wat speldenprikjes, dus wens ik jullie bij deze veel plezier. Mocht het niet zo zijn, dan ga ik daar ook niet meer van uit haha.
Maar alle gekheid op een niet besneeuwde tak....
Gossie, wat wou ik ook alweer tikken? Ik ben helemaal de kluts kwijt. Hoe komt dat toch?
Citaat van Citaat van Mullie1987, dinsdag 7 januari 2014, 12:33 uur Ik gun jullie je winter, maar van mij mag het nog wel even zo blijven zoals vandaag en gisteren:| Excuses voor het vloeken in de kerk
Kaarten lezen en zo, ben ik niet goed in, ik doe het vaak op mijn gevoel. Ik krijg pijn in mijn bovenkaak waneer er een weersverandering is. Noem het bijgeloof of iets dergelijks, maar daar ga ik nu de laatste jaren van uit . Deze pijn geeft al wat speldenprikjes, dus wens ik jullie bij deze veel plezier. Mocht het niet zo zijn, dan ga ik daar ook niet meer van uit haha. Dat is denk ik gewoon een oude kaakontsteking waar je niet voor naar de tandarts gegaan bent, dergelijke dingen blijven doorzeuren en spelen af en toe op, meestal bij een verkoudheid of ander ongemak . Eigenlijk zou je eens moeten na gaan of je niet gewoon een "verkouden gevole"krijgt van deze weersveranderingen.
Ohja ik weet weer wat ik wou zeggen. Half open jas? Ik heb het toch niet warm hoor maar dat komt vooral door die best wel vervelende wind. Mijn jas gaat netjes dicht.
Heb mij net geregistreerd om jullie dit te vragen: wat zou er moeten gebeuren als we hier dezelfde taferelen willen zien als in Amerika? In 1 etmaal van 14 naar -12 en is het hier mogelijk om temperaturen van -40 te halen?
Ik ben zeer gefacineerd door allerlei weerextremen, ze zijn dan ook veel interresanter dan het gewone weer
Ik zou echt eens een winter zoals in 1962-1963 willen meemaken! Ik weet dat er heeeeel veel nadelen zijn, maar je moet toch toegeven dat het echt wel heel uitzonderlijk is dat de noordzee bevroren is? Kan er een tijdspanne gekleeft worden op wanneer dit nog eens zou kunnen gebeuren? Zoals zeker binnen de 40 jaar? (waarschijnlijk niet maar ik vraag het toch maar even)
Aan iedereen trouwens bedankt, want ik kijk elke dag op dit forum in de hoop op sneeuw en jullie meningen en voorspelling zijn dan zeer aangenaam
Hopelijk komen er nog een paar ijsdagen in februarie, op 7 en 8 februarie bezoek ik Amsterdam (ik woon in België, West-Vlaanderen) en het zou fijn zijn als er dan wat sneeuw ligt en het lekker koud is
Groeten,
Pieter
Heb mij net geregistreerd om jullie dit te vragen: wat zou er moeten gebeuren als we hier dezelfde taferelen willen zien als in Amerika? In 1 etmaal van 14 naar -12 en is het hier mogelijk om temperaturen van -40 te halen?
Gaat daar maar niet vanuit hahahaahaah. We hebben nog teveel last van storingen. Deze worden door de exteme kou in amrika onze kant opgeduwd. Ziet het hier voorlopig nog niet streng vriezen. Na het weekend schijnt het kouder te worden. Maar dat is hooguit wat nachtvorst.
| Gewijzigd: 7 januari 2014, 14:45 uur, door bassmachine
Schijnbaar weerhoudt de Noordatlantische stroom ervan dat wij hier in west Europa soortgelijke negatieve temperaturen kunnen ervaren.
Toch is dit wel een hele interessante vraag.. Op wikipedia staat het volgende: Laagste temperatuur werd in de 20e eeuw in Nederland gemeten te Winterswijk -27,4 °C op 27 januari 1942. Ik ga er dus vanuit dat -40 in Nederland niet haalbaar is. Waarom dan niet? Daar weten andere misschien een antwoord op.
P.s. Welkom pieter! | Gewijzigd: 7 januari 2014, 18:42 uur, door Marga
P.s. Welkom pieter!
dat wordt hieronder mooi uitgelegd..
Kernwoorden zijn.. de warme golfstroom die we hebben en onze koude komt nooit rechtsreeks van de noordpool af.
source :http://wetenschap.infonu.nl/weer/110667-de-winter-in-nederland.html
Dat de winter komt, wordt grotendeels bepaald door de baan van de aarde om de zon: dat zorgt er nu eenmaal voor dat het kouder wordt. Een minder regelmatig en betrouwbare factor wordt bepaald door de verplaatsingen van koude luchtmassa's op het noordelijk halfrond. Een groot deel van de kou is afkomstig uit het oosten en niet van de Noordpool zoals wel eens wordt gedacht. De warme Golfstroom zorgt er samen met een typisch hogedrukgebied boven de noordelijke Atlantische Oceaan vaak voor dat uit het noorden en westen warmere lucht naar ons toe komt dan uit het oosten. Hierdoor wordt het winterweer mild. Boven Scandinavië vormt zich een lagedrukgebied. Wij krijgen hierdoor een deel van de kou mee Nederland. Ook de ijzige kou van de Alpen kan onze kant op komen.
| Gewijzigd: 7 januari 2014, 18:42 uur, door Marga
Toch is dit wel een hele interessante vraag.. Op wikipedia staat het volgende: Laagste temperatuur werd in de 20e eeuw in Nederland gemeten te Winterswijk -27,4 °C op 27 januari 1942. Ik ga er dus vanuit dat -40 in Nederland niet haalbaar is. Waarom dan niet? Daar weten andere misschien een antwoord op.
P.s. Welkom pieter!
Denk dat met het huidige klimaat -40 gewoonweg niet haalbaar is nee. Ik denk dat -30 in Nederland wel zo'n beetje het absoluut 'maximaal' haalbare zou kunnen zijn, en dan alleen in de oostelijke helft. Overigens was de -27,4 een officiele waarneming, dus het zal op sommige plekken vast nog wel iets kouder geweest zijn.
-40 is natuurlijk wel mogelijk als de golfstroom zou veranderen, maar hoe zit het daar nu eigenlijk mee? Er gingen toch geruchten dat de golfstroom aan het afzwakken was door ijs van Groenland?
Leuk plaatje van 4 februari 2012:
http://www.polletje.eu/WL%202012,%20minimumtemperatuur%20nacht%203%20op%204%20februari.gif
| Gewijzigd: 7 januari 2014, 18:42 uur, door Marga
Jazeker ! maar dan heb ik wel een nieuwe run nodig van EC... en die is nog niet binnen ( en ik hou even EC om consequent te blijven in mijn verwachtingen)
Huidige status blijft hij op ORANJE tenzij EC met de 12h run ineens heeeele vervelende kaarten uit haar hoed tovert !
@Friese weerman, Mooi dat GFS bijdraait, ik zag het vanmorgen ook al bij een andere run dus mooi dat dit zich voortzet... theorie dat de koude in de USA haar ( teveel ) beinvloede is hiermee zo een beetje wel bewezen..
| Gewijzigd: 7 januari 2014, 16:46 uur, door Callie-P
2:) -40 is natuurlijk wel mogelijk als de golfstroom zou veranderen, maar hoe zit het daar nu eigenlijk mee? Er gingen toch geruchten dat de golfstroom aan het afzwakken was door ijs van Groenland?
Leuk plaatje van 4 februari 2012:
http://www.polletje.eu/WL%202012,%20minimumtemperatuur%20nacht%203%20op%204%20februari.gif
1:) lees mijn vorige post maar even over de hoe en waaroms met de temperaturen in de Benelux. en -30 zou zeker mogelijk kunnen zijn maar die kans voor de Benelux is zo verschrikkelijk klein dat deze verwaarloosbaar is. Maar goed alles is mogelijk maar of het realistisch is dat is een ander verhaal
2:) oei oei dit is een "never ending story" over het wel en wee van de golfstromen. Laat ik het zo zeggen vind 1 wetenschapper die zegt dat het zo is dan zijn er 10 die zeggen dat het niet zo is en vise versa.
Voordat we hier een discussie krijgen over dit onderwerp... gaarne verwijs ik jou ( en iedereen) daarvoor door naar de afdeling "klimaat" http://www.onweer-online.nl/forum/board/11/klimaat/ daar kun je zeker wel een aantal onderwerpen vinden aangaande deze discussie..
| Gewijzigd: 7 januari 2014, 16:44 uur, door Callie-P
Helaas zijn de bovenluchten nog niet erg koud maar er is nog ruimte voor verbetering
Ik ben benieuwd wat EC ons straks gaat laten zien..
| Gewijzigd: 7 januari 2014, 17:48 uur, door Stefanv
| Gewijzigd: 7 januari 2014, 17:54 uur, door joris put
EDIT:Waarschuwing voor vannacht wegens neerslag en eventueel onweer (KMI) voor West en Oost-Vlaanderen en Antwerpen.
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/112905-Waarschuwingen.html | Gewijzigd: 7 januari 2014, 18:17 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
ik ben voledig met je eens we kennen dat de winter is natuurlijk altijd wel wat te voorspellen maar plots is hij daar voor je het weet , net zoals vorig jaren
ps; heeft iemand nog de pluim van vorig jaar van deze dagen want dan was de winter toch ingeslagen op 10 januari
Dat kun je, zei ik toen, niet meteen zeggen. Soms wordt het helemaal niks maar meestal volgt een normale winter met een normaal aantal Hellmannetjes na december (scoor je na een koude december wat van zichzelf de wintermaand is met de minste Hellmann punten nog behoorlijk. De 10 warmste decembers op het KNMI lijstje hebben echter nooit (op basis van Hellmann getal) een koude winter opgeleverd (Hellmann > 100). Ik zeg niet dat het niet kan, eens zal toch de eerste keer moeten zijn maar je kunt niet zeggen dat er na een warme periode per definitie een ijskoude periode komt.