ik heb vandaag wat werkzaamheden in de tuin uitgevoerd en er zijn al een heleboel planten die nieuw blad krijgen. Ik zag zelfs een heleboel bollen die al boven de grond uit komen... Als de vorst komt gaat dit een slagveld worden in de tuin, zeker met de te verwachten temperaturen voor de komende week die de tuin nog verder in bloei zullen zetten...
Volgens mij ben jij altijd sceptisch...(niet negatief bedoelt hoor)
Het positieve is dat er verandering komt en of het toch echte kou gaat komen zullen we zien, maar voor dat je kan oogsten moet je zaaien,en ik zie deze verandering in de atmosfeer als zaaien,het oogsten komt daarna
Volgens mij ben jij altijd sceptisch...(niet negatief bedoelt hoor)
Het positieve is dat er verandering komt en of het toch echte kou gaat komen zullen we zien, maar voor dat je kan oogsten moet je zaaien,en ik zie deze verandering in de atmosfeer als zaaien,het oogsten komt daarna
Heheheh ja ik ben altijd wel sceptisch hierin, wordt ook niet altijd gewaardeerd als er ineens een terechte of onterechte winterkoorts ontstaat en iedereen is helemaal blij en dan kom ik even om de bocht zeilen
Nou ja het voordeel is dat als ik zelfs optimistisch ben dan weet je wel heel zeker dat het koud wordt
Maar laat ik het zo zeggen ik ben door de Nederlandse winters geverfd ( ipv de wol zeg maar) en tot nu toe heb ik het met het kritisch kijken naar de modellen het toch wel aardig goed gedaan.. ( vind ik zelf dan )
| Gewijzigd: 5 januari 2014, 19:47 uur, door Callie-P
Morgen maar even de middernacht run bekijken want die moet wel even beter worden.
| Gewijzigd: 5 januari 2014, 20:29 uur, door Callie-P
Ik heb even een vraag?
Ik lees elke dag graag jullie forum en ben me steeds meer aan het verdiepen in de termen kwa weer.
Maar is er een mogelijkheid dat het koufront wat nu amerika zo teistert ook ons zou kunnen bereiken.
En dat we hier dus ook na 20 januari zulke diepvries kou kunnen verwachten. Ik weet het is nog ver weg maar vroeg me het gewoon af
Ik heb even een vraag?
Ik lees elke dag graag jullie forum en ben me steeds meer aan het verdiepen in de termen kwa weer.
Maar is er een mogelijkheid dat het koufront wat nu amerika zo teistert ook ons zou kunnen bereiken.
En dat we hier dus ook na 20 januari zulke diepvries kou kunnen verwachten. Ik weet het is nog ver weg maar vroeg me het gewoon af
Deze depressie kan ons zeker bereiken... alleen dan is ze al dusdanig opgewarmt dat ze voor ons bijvoorbeeld een storm zal zijn met temperaturen boven nul.
Probleem is die waterput die er tussen ons en de USA ligt. Terwijl deze depressie de oceaan oversteekt neemt ze warmte op van de oceaan.
Dus je hoeft geen extra dekens te gaan kopen want deze koude zal ons zeker niet bereiken.
Echte gemene (droge) koude komt bij ons voornamelijk uit het oosten, waar de lucht niet wordt afgekoeld door water. Natuurlijk kan er ook koude komen uit het noordwesten maar deze is meestal niet extreem koud ( ergens tussen 0 en -5 ) maar brengt ons meestal wel sneeuw...
Succes verder met het verdiepen in de meteorologie !
| Gewijzigd: 5 januari 2014, 20:34 uur, door Callie-P
Ik heb even een vraag?
Deze depressie kan ons zeker bereiken... alleen dan is ze al dusdanig opgewarmt dat ze voor ons bijvoorbeeld een storm zal zijn met temperaturen boven nul.
Probleem is die waterput die er tussen ons en de USA ligt. Terwijl deze depressie de oceaan oversteekt neemt ze warmte op van de oceaan.
Dus je hoeft geen extra dekens te gaan kopen want deze koude zal ons zeker niet bereiken.
Echte gemene koude komt bij ons voornamelijk uit het oosten, waar de lucht niet wordt afgekoeld door water. Natuurlijk kan er ook koude komen uit het noordwesten maar deze is meestal niet extreem koud ( ergens tussen 0 en -5 ) maar brengt ons meestal wel sneeuw...
Bedankt voor de uitleg ben wel heel benieuwd hoe het allemaal gaat ontwikkelen, want ik geloof er nog steeds in blijf jullie zeker volgen bedankt
dti is om te janken
Je weet neem ik aan dat dit de GFS pluim alleen is ?
GFS laat al geruime tijd geen koude zien. Ik heb mijn vermoeden dat GFS de gevolgen van de extreme koude in de USA teveel doorberekent in haar model en dat ze geen rekening (genoeg) houdt met de lokale ( Europese) omstandigheden.
Vanaf donderdag a.s. dacht ik (?) gaan de temperaturen in de states boven de nul graden komen. Ik denk dat daarna GFS gaat bijdraaien richting EC.
Echter de 12h run van EC is toch alweer meer een beetje zachter weer aan het draaien... snif....maaaaaar nogmaals er is zeer veel onzekerheid, ik vrees echt dat we het antwoord pas over een dag of 5 echt kunnen zien ( dan moet het model consequenter gaan worden en een duidelijke trend afgeven)
Hieronder toch wel een belangrijk verschil met de 0h run. De rug waar iedereen zo op hoopte verdwijnt in de nieuwe run en als dit een trog wordt kan de depressietrein weer binnenkomen...
| Gewijzigd: 5 januari 2014, 20:51 uur, door Callie-P
toch nog weer iets kouder
ziet er goed uit hé enkel jammer dat de helft van de leden nog boven de nullijn bevinden, anders ziet het er lekker uit
en ik vraag mij soms ook af wat anderen klagen over GFS slecht bah slecht bah, al een hele poos zie ik steeds terug die koude op hun kaarten.
als er dan een neerslaggebied overtrekt licht nederland wit