hier toch een mooie koudeuitval
Als eerste bedankt voor je Feedback !! waardeer ik zeer !
Het stoplicht geldt eigenlijk zo voor de komende 10 dagen. Er is geen termijn per kleur want dan wordt het weer net iets te ingewikkeld denk ik. ( het is juist de bedoeling het zo simpel mogelijk te houden)
dus de onderstaande legenda even onthouden ( maar ik zal de legenda er altijd bij zetten) waarbij ik voortaan wel even een termijn zal zetten want dat is een goede suggestie !
Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing
Groen = winter
Oranje = winterweer staat in de steigers met grote kans van slagen
Oranje/rood = er is kans op winterweer maar veel meer kans op terugkeer naar zachter weer.
Rood= Geen kans op winter binnen de gestelde termijn.
En voor nu dus nog steeds
| Gewijzigd: 5 januari 2014, 14:49 uur, door Callie-P
zeer interessante run van gfs de wc zwakt af en de lagedrukgebieden worden veel minder diep bij europa (rond 1000)
ook hogedrukopbouw in het noorden
| Gewijzigd: 5 januari 2014, 17:38 uur, door Jenss
Hieronder een stuk van deze verwachting waarin het prima staat beschreven..
Meer spanning in de kaarten
En vanaf dat moment komt er dus ineens meer spanning in de weerkaarten. Al een tijdje lijkt de periode tussen 9 en 13 januari een soort breekpunt te zijn. Er is in de atmosfeer iets gaande dat vanaf dat moment tot een weersverandering zou kunnen leiden. Als dit lukt, wordt het aanzienlijk kouder en zouden we voor het eerst van winterse vooruitzichten kunnen gaan spreken. Lukt het niet, dan krijgen we toch weer meer van hetzelfde. We hebben het deze winter al een aantal keren eerder meegemaakt dat op de heel lange termijn een soort breekpunt leek te zitten. Tot nu bleef het al die keren uiteindelijk bij hetzelfde en verdwenen de winterse berekeningen weer uit de kaarten, nog voordat ze werkelijkheid konden worden.
Waar komt het hogedrukgebied terecht?
De onzekerheid zit in het gedrag van de rug die vrijdag al bij West-Europa in de buurt komt. Er zijn steeds sterkere aanwijzingen dat die rug zich in het weekend daarna verder naar het noorden uitbouwt. De precieze positie ervan is van groot belang en zal bepalen of er een hogedrukgebied boven Scandinavië, of meer boven Centraal-Europa komt te liggen. Zou het Scandinavië worden, dan kan behoorlijk koude lucht al vrij snel tot onze omgeving doordringen. Wordt het Centraal-Europa, dan gaan de temperaturen hier ook omlaag, maar op een veel gematigdere manier en liggen mist en laaghangende bewolking meteen alweer als risico’s op de loer.
In voorgaande gevallen kwam het hogedrukgebied steeds boven Centraal- en later Zuidoost-Europa of het Alpengebied terecht. Een tijdelijke afkoeling werd dan steevast na een aantal dagen alweer gevolgd door het hernieuwd inzetten van een wisselvallige en zachte zuidwestcirculatie die we in de winter tot nu toe zo goed kennen. Hoe het nu zal gaan, hangt ook een beetje af van het gedrag van de poolwervel af, de straalstroom hoog in de stratosfeer boven de Noordpool die boven de voor het ons weer zo belangrijke straalstroom op 10 kilometer hoogte over de oceaan jaagt.
Stratosfeer lijkt iets mee te helpen
In de stratosfeer lijkt later deze week en ook in het nieuwe weekend een rug te ontstaan (voor de kenners op basis van een tijdelijke poolwervelsplit) die wellicht de opbouw van de rug op 5 kilometer hoogte, later deze week en in het weekend daarop, enigszins zou kunnen helpen. Overigens is die ontwikkeling op zeer grote hoogte maar van tijdelijke aard, want na het volgende weekend al verdwijnt die rug, erg hoog in de atmosfeer alweer en moet het hogedrukgebied aan de grond het zelf doen. Als er dan geen of slechts een zwak hogedrukgebied is, zal het er helemaal niet van komen of al heel snel weer verdwijnen. Zoals in vergelijkbare gevallen deze winter is gebeurd.
Het is kortom interessant om te zien wat er de komende tijd gaat gebeuren. Het is nog maar januari en de winter nu al afschrijven, zou te vroeg zijn. Maar het is wel een mooi tijdstip om, als er dan toch nog iets van de grond komt, het nu ook maar te laten gebeuren. Binnenkort ongetwijfeld meer.
Bron: Meteo Consult.
ik heb vandaag wat werkzaamheden in de tuin uitgevoerd en er zijn al een heleboel planten die nieuw blad krijgen. Ik zag zelfs een heleboel bollen die al boven de grond uit komen... Als de vorst komt gaat dit een slagveld worden in de tuin, zeker met de te verwachten temperaturen voor de komende week die de tuin nog verder in bloei zullen zetten... | Gewijzigd: 5 januari 2014, 17:54 uur, door Callie-P
Tja we kunnen alles zeggen van GFS .. maar consequent is ze op dit moment zeker... ( overigens laat EC op dit moment ook alleen nog maar stralingsvorst zien kijk maar op de onderstaande kaart; koude lucht komt vanaf de alpen zoals we geloof ik in november (?) ook al een keer hadden....)
| Gewijzigd: 5 januari 2014, 18:02 uur, door Callie-P
Idd laat die meuk maar lekker daar, dat moet je hier echt niet willen!