Nog een geluk dat wij minder stroomdraden bovengronds hebben.
Maar goed zoals sommige vinden dat ik te kritisch ben , ook hier zijn nogal wat kanttekeningen op de oorzaak van deze temperaturen.
omdat ik nu even wat andere dingen moet doen kan ik er even niet dieper op ingaan... maar kijk even naar de 2 onderstaande kaarten
eentje is van de middernachtrun en eentje van de 6h run. en kijk even naar de positie van de straalstroom.. compleet 180graden anders..
Het gaat gelukkig wel iets spannender worden waarin we hopelijk van die "fijne' westcirculatie af zouden kunnen komen. Maar goed.. kijk hier onder en bedenk dan hoe realistich de 6h run is . Vanmiddag kom ik hopelijk met een iets uitgebreidere analyse..
Sterker nog de huidige winter staat op de 6de plek van de warmste winters ooit gemeten (6,0 graden)... gelukkig duurt de winter nog even De warmste winter was die van 2007 met 6,6 graden. ( source nu.nl)
Hieronder even een testje.. voor de snelle lezers wil ik het stoplicht invoeren... ( laat maar weten of je het leuk vind anders gaat het de prullenbak weer in )
Groen = winter
Oranje = winterweer staat in de steiger met grote kans van slagen
Oranje/rood = er staat winterweer in de steigers maar veel kans op terugkeer naar zachter weer.
Rood= Geen kans op winter.
Op dit moment :
Hieronder de reden waarom ik denk dat de modellen eigenlijk nog niet zo goed weten wat het gaat worden en dat er stiekum toch weer kans is op terugkeer naar warmer weer...
Als eerste post ik een setje wat gewoon heerlijk is om eindelijk weer eens te zien... Blauw blauw blauw !! ( zelfs wat donkerblauw op de laatste kaart !)
Dan hieronder de pluim. De modellen hebben het zwaar met de lange termijn. Dit kun je prima zien in de enorme spreiding van de leden met alleen 1 tegenvallertje "met de meeste leden boven nul" met eentje zelfs richting zelfs de 15 graden ! maar goed je hebt altijd "leden"die wat afwijken van de rest
Dan de reden waarom ik denk dat deze lagere temperaturen of tijdelijk zullen zijn of verdwijnen van de komende runs..( dus dat het huidige beeld echt enorm kwetsbaar is)
Het is natuurlijk weer op de 1500mtr te vinden, namelijk onze vriend of vijand "de Jetstream"
Als eerste .. waar komt deze koude vandaan...
Op de onderstaande kaart zie je dat de jetstream even onze vriend is en er een trog loopt over Europa waardoor samen met een lagedruk boven Frankrijk en een hogedruk boven rusland koude lucht onze kant op stroomt.. errrruug lekker ! Onderstaande kaart is echt super ! ( zeker als je de kaarten van de afgelopen periode in gedachte houdt )
maar daarna gaat de jet weer doen waar ze goed in is deze winter en dat is "meanderen"
Boven de USA trekt de Jet inmiddels al weer aan en zoals je op de onderstaande kaart kunt zien en ze duwt een enorme rug onze kant op met daarin een hogedruk gebied..
Vervolgens gebeurt er wel iets wat mogelijk gunstig is voor ons winterweer MITS de drukgebieden op de juiste plek komen te liggen.
De bocht naar beneden wordt afgebroken en de jet verplaatst zich noordelijk.
Alleen dan zie je op de laatste kaart van GFS dat de Jet enorm sterk wordt over een grotere lengte en deze kaart wekt de indruk dat er een rug over een gedeelte van Europa komt te liggen.
Met een hogedruk gebied boven de azoren zouden we dan relatief warmere lucht via het noordwesten aangevoerd krijgen.
Kortom.. het is zeker nu even niet meer zo saai als de afgelopen weken, en alle begin is moeilijk dus laten we hopen dat de huidige perikelen de eerste aanzet zullen zijn tot een duidelijke trend naar echt winterweer...
Voorlopig dus nog zacht tot zeker de 15de januari, daarna kans op kouder weer met in week 4 mogelijk de eerste stappen de winter in maar onthoudt wel het is allemaal nog zeer kwetsbaar en natuurlijk zeer lange termijn want laten we dat niet vergeten !!!! | Gewijzigd: 3 januari 2014, 16:26 uur, door Callie-P
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39873/onweer-en-stormkansen-3-januari-2014/
nou eigenlijk was dit niet onverwacht.. vanmorgen heb ik er al "sort off" en hint aan gegeven..
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39447/winter-discussietopic-20132014/415049/#message415071
de 300hPa is weer zoals de middernacht run van vannacht (0h) al gezegd had..
We moeten gewoon nog even geduld hebben.....
wel veel flitsen niet veel donder.
gaarne even meldingen e.d. aangaande het (nood)weer van vandaag in het volgende topic :http://www.onweer-online.nl/forum/goto-topic-page/?t=39873&p=6
edit dank Marga !!! | Gewijzigd: 3 januari 2014, 18:51 uur, door Callie-P
Weerman Marc Putto wist het zeker, bij @rickvanv in de morgen: over 2 weken hebben we sneeuw
Volgens mij leest hij gewoon hier mee... we hebben het geloof ik al 2 weken over een ommeslag in de 3de/4de week Januari en dat het dan ook nog niet echt koud gaat worden...maar als hij vanmorgen de 6h run gebruikt heeft ( en dat lijkt erop) dan zal hij nu toch wel even zitten zweten met de nieuwe 12h run..
want de 12h run is op dit moment : Geen winter..
Groen = winter
Oranje = winterweer staat in de steiger met grote kans van slagen
Oranje/rood = er staat winterweer in de steigers maar veel kans op terugkeer naar zachter weer.
Rood= Geen kans op winter.
toch laat ik m'n stoplicht nog even op twijfel staan, want ik verwacht nog steeds ondanks de 12h run dat er winterpotentie is in week 3 en 4. Even de komende runs afwachten en ik hoop ook dat de vortex gaat meewerken...
| Gewijzigd: 3 januari 2014, 19:02 uur, door Callie-P
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Als morgen ECMWF weer zo positief is (en medestanders heeft!) dan mag ie van mij op oranje... | Gewijzigd: 3 januari 2014, 20:02 uur, door C.A.D.
@sneeuw.. zal zo eens kijken naar EC... ben wel benieuwd..
| Gewijzigd: 3 januari 2014, 20:07 uur, door Callie-P