Die is inderdaad erg netjes! Zal mij benieuwen hoelang ECMWF zich aan zijn goede voornemens kan houden, maar duidelijke daling in de pluim geeft me wel hoop! Goed begin van het nieuwe jaar
vorstrijk en gelukkig nieuwjaar!!!
@Callie, ik zeg nog niks, ik wacht de officiele cijfers af ....
als eerste "Een gelukkig nieuw jaar allemaal !!!!!!!!!!!!"
Hier de nieuwe tabel..
| Gewijzigd: 1 januari 2014, 14:35 uur, door Callie-P
Prima gezien maaaarrrrr
Hieronder eerst exact dezelfde kaart van EC maar dan met wat meer isobaren en daaronder die van GFS zodat we hem kunnen vergelijken met GFS... (Zelfde run, zelfde tijdstip) wat een verschil...... En nu niet direct GFS het bos insturen want ze zit er deze winter behoorlijk goed op...
Daarnaast is het denk ik wel goed dat je in deze ook de straalstroom bekijkt. Zij is in deze EC run wel de spelbreker doordat de Benelux aan de verkeerde kant ligt van de straalstroom. Mooi in deze afbeelding is dat we hier eigenlijk te maken hebben met een dubbele blokkade, echter ik verwacht dat de zuidwestelijke blokkade niet lang zal standhouden.. ( De jet is te krachtig dus zal zich verplaatsen)
Zoals ik de Jet hieronder zie zal de zuidwestelijke blokkade verdwijnen waardoor we toch weer aanvoer uit het zuidwesten zullen krijgen. de brede band zal ook opschuiven naar het oosten zodat de jet uiteindelijk weer over de Benelux ligt met alle gevolgen van dien. ( Zuidwestelijke stroming)
Bij Canada zie je de jet overigens ook alweer kleuren zodat ze waarschijnlijk weer gas gaat geven en de volgende "golf" kan passeren.
Dan de pluim...
Deze gaat inderdaad de goede richting uit ( eindelijk) maar het overgrote deel van de leden is nog steeds boven nul en gaat naar waardes die normaal zijn voor Januari.
De onzekerheid wordt uitgelegd in het onderstaande stukje van het KNMI..
Geldig van vrijdag 03 januari tot woensdag 15 januari
Synoptische ontwikkeling
Een hoogtelaag ten zuiden van IJsland zorgt voor een weststroming. Aan de grond passeren regelmatig frontale systemen afgewisseld door trekruggen. In de loop van de operationele run-tijd worden de meanders in de weststroming wat groter in amplitude doordat het genoemde sturende hoogtelaag zich wat zuidwaarts uitbreidt.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Het ensemble is eenduidig. Het uitzakken van de hoogtetrog aan het eind van de run resulteert in een zuidcomponent waardoor de temperatuur nog verder oploopt. Dit is goed te zien in de diverse puntverwachtingen zoals pluimen en staafdiagrammen. Net na het weekend lijkt de temperatuur verder op te kunnen lopen naar waarden rond 10 graden. Het blijft sowieso uitgesproken zacht hetgeen te verwachten valt bij een dergelijk stromingspatroon. Wat verder opvalt in het ensemble is de kans op veel wind. We zien vanaf vrijdag eigenlijk voortdurend overschrijdingskansen van ca. 30-50 % per etmaal op zware windstoten voor de kuststations. Ook de aanvang van de EPS periode (dag 10-15) is zacht. Uiteindelijk neigt het ensemble-gemiddelde naar waarden rond normaal en trekt zoals gewoonlijk wat naar de klimatologie. We zien dan ook een iets toenemend aantal leden met meer hogedruk-invloed en een hoogterug dichtbij onze omgeving, toch blijven deze leden nog in de minderheid.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Wisselvallig, zacht en soms veel wind.
Samenvatting EPS-periode:
Aanvankelijk nog behoorlijk zacht met hoge neerslagkansen, in de loop van de periode waarschijnlijk afnemende maxima naar waarden rond normaal en tevens afnemende neerslagkansen.
Paraaf meteoroloog: buscher
Uitgifte: 01/01/2014 07.27 uur LT
Samengevat, het wordt allemaal eindelijk iets onzekerder en we kunnen niet ontkennen dat de pluim toch wel stug blijft volhouden dat de temperaturen naar een lager niveau gaan vanaf ongeveer de 10de. Echter deze temperaturen gaan richting normaal en nog niet richting het niveau waarop wij hopen.
Het is echter niet alleen maar kommer en kwel.. in de laatse run kun je schitterend een split zien van de vortex.. sry zonder al die kleurtjes
Bezoek onderstaande link scroll even door de kaarten...
http://www.instantweathermaps.com/GFS-php/showmap-strat.php?run=2014010106&var=HGT&lev=10mb&hour=150
Dit zou betekenen dat dit vanaf de derde/vierde week te maken kunnen gaan krijgen met (echte) koude ! (mits dit ook echt doorgaat)
| Gewijzigd: 1 januari 2014, 15:29 uur, door Callie-P
Hier de nieuwe tabel..
Nou, ehh... hmmm grrrr bah grr. sh.t.
brrr
vooruit dan maar:
Hierbij verklaar ik , JCroon, dat, onder verwijzing naar post nummer 414218
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39447/winter-discussietopic-20132014/414214/#message414218
Callie-P officieel mag zeggen dat ie op 17 december om 00:09 uur, ehh, hoe zeg ik dat nou?...
dat ie toen.. grrrr Gelijk had.
Zo, even m'n mond spoelen nu.
Hier de nieuwe tabel..
Nou, ehh... hmmm grrrr bah grr. sh.t.
brrr
vooruit dan maar:
Hierbij verklaar ik , JCroon, dat, onder verwijzing naar post nummer 414218
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39447/winter-discussietopic-20132014/414214/#message414218
Callie-P officieel mag zeggen dat ie op 17 december om 00:09 uur, ehh, hoe zeg ik dat nou?...
dat ie toen.. grrrr Gelijk had.
Zo, even m'n mond spoelen nu.
hehehehe niet teveel zeep gebruiken he.. anders blijf je de hele winter dat smaakje houden...
Even voor de duidelijkheid: 270 = West, 180 = Zuid, 90 = Oost, 0 = Noord
170 -> 270 = Meestal warme, vochtige lucht met veel neerslag en wind (hebben we het meest)
270 -> 0 = Meestal koudere lucht met (natte) sneeuw, niet een stabiele vorstperiode omdat de lucht over de Noordzee komt
0 -> 90 = Meestal erg koude, droge lucht die voor een strenge, stabiele vorstperiode zorgt
90 -> 170 = Meestal koude, droge lucht die voor een vorstperiode zorgt
Windrichtingen zijn in graden!
Zie ik toch vooral westelijke stromingspatronen,ook de 10e
Zie ik toch vooral westelijke stromingspatronen,ook de 10e
hahaha ja ja zo krijg ik weer een nekhernia altijd weer dat volk uit Breda !
maar goed dit is 10hPa en niet de jetstream ( 300hPa) en de 500hPa waar wij ons mee bezig houden..In principe moet de stratosfeer de troposfeer gaan beinvloeden. Op het forum wat ik al eerder aanhaalde is men gematigd positief over het verloop.. maar eerlijk toegegeven ik ben nog wel een beetje zoekende in de analyse van dit verschijnsel.
Dussse we gaan het maar volgen en eens kijken wat voor weer ons dit gaat brengen de komende tijd !
Wat volgens mij wel gaat gebeuren is dat de modellen ( GFS/EC) dadelijk het roer wel eens radicaal kunnen omgooien ..dus met een week of wat zouden we toch verandering moeten zien en wat meer blauw op de 2mtr temp kaarten..
Februari gaat het em weer worden gok ik zomaar.. moet nog wel een hoop gebeuren wil ik de hellman halen die ik in al mijn optimisme heb gezegd... iets met 100 of zo
| Gewijzigd: 1 januari 2014, 18:06 uur, door Callie-P
Even voor de duidelijkheid: 270 = West, 180 = Zuid, 90 = Oost, 0 = Noord
170 -> 270 = Meestal warme, vochtige lucht met veel neerslag en wind (hebben we het meest)
270 -> 0 = Meestal koudere lucht met (natte) sneeuw, niet een stabiele vorstperiode omdat de lucht over de Noordzee komt
0 -> 90 = Meestal erg koude, droge lucht die voor een strenge, stabiele vorstperiode zorgt
90 -> 170 = Meestal koude, droge lucht die voor een vorstperiode zorgt
Windrichtingen zijn in graden!
Mooie post Roel !
Februari gaat het em weer worden gok ik zomaar.. moet nog wel een hoop gebeuren wil ik de hellman halen die ik in al mijn optimisme heb gezegd... iets met 100 of zo
Een Hellmann van 100 vid ik aan de pessimistische kant...
Geef mij maar zomer.
Top dat je beide runs post.. Ik ben erg benieuwd of de veranderingen in de Vortex gaat geven waarop we hopen ! Dit zal zich de komende week denk ik wel uitwijzen want dan zou het op de LT toch zo onderhand tevoorschijn moeten komen
| Gewijzigd: 1 januari 2014, 21:59 uur, door Callie-P