Hier nog even kaartje van de wereld:
als dit uitkomt gaan we een serieuze omslag krijgen eind januarie zou wel eens voor heel koud weer kunnen zorgen
| Gewijzigd: 30 december 2013, 18:46 uur, door Marga
btw welkom!
Dank je! Misschien is natte sneeuw iets te veel gezegd. Toen ik net thuis kwam zat er kleine kristalletjes in de regen op de autoruit.
kan best ,t,is er koud genoeg voor
| Gewijzigd: 30 december 2013, 18:46 uur, door Marga
kan best ,t,is er koud genoeg voor
Hier in het veluwse ook
Eindelijk een klein sprankje hoop...
Ik hou van alle seizoenen, en dan graag écht duidelijke seizoenen, dus oh wat is het zeeklimaat soms toch frustrerend voor mij haha... Vooral tijdens de winters natuurlijk. We wonen hier in verhouding zó noordelijk, op onze breedtegraad zou het nu gewoon minstens -20 moeten zijn met zeker 30 cm sneeuw (m.u.v. West-Canada dan), maar nee, de golfstroom verpest het totaal. Natuurlijk kan het nog erger.. je zou als winterliefhebber maar in Ierland wonen.. :O Hoe zit het nu eigenlijk met die golfstroom? Men dacht toch dat die wat in kracht afnam?
| Gewijzigd: 31 december 2013, 01:40 uur, door Selma Jansen
Wil je hem helemaal lezen dan even op deze link klikken ->http://www.weer.nl/30-daagse-verwachting.html
Hieronder de samenvattig...
Samengevat kunnen we stellen dat we een periode ingaan met wisselvallig en vrij zacht weer. De temperatuur ligt eerste boven normaal. Tijdens het begin van januari lijkt de atmosfeer wat rustiger te worden, waarbij het gemakkelijk in de nachten tot vorst kan komen. De gemiddelde temperatuur zal hierbij geleidelijk tot rond normaal uitkomen. Er zijn echter geen signalen te vinden die een winterse hogedruk-blokkade ondersteunen. Vanaf halverwege januari lijkt een trein aan nieuwe depressies vanuit de Noord-Atlantische Oceaan te zorgen voor een zuidweststroming waarbij echt winterweer met stevige vorst en geregeld sneeuw uitblijft. Toch is deze winter nog zeker niet afgeschreven voor de winter- en schaatsliefhebbers, want immers: “Het venijn zit hem meestal in de staart”.
Een kaartje wat beter zou staan in maart...
Ik ga nog terug komen op een uitleg van de SSW. Kerstvakantie en een heleboel kinderen thuis verhinderen dat ik tijd voor mezelf heb
Maar hieronder zie je de vortex op 10hPa . In het midden zie je de Vortex en eromheen de polar night jet. de Vortex is gevuld met (ijs)koude lucht en de (relatief) warmere lucht draait er als een dolle omheen. Deze lucht kan de vortex niet in en bij gebrek aan zonlicht ( poolnachten) koelt de lucht in de Vortex nog verder af.
Om nou niet gelijk met allerlei termen te gaan gooien zoals het "Coriolis effect" googel maar even . Zodra er een SSW ontstaat kan de jetstream op 12km hoogte verzwakken.( polar jet niet te verwarren met de polar night jet) en bestaat er een kans op blokkeringen.
Goed ik draaf alweer door dus ik hou maar even op.
Hier ook het linkje zodat je het onderstaande kan zien bewegen : http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/10hPa/orthographic=-2.93,84.73,311
hieronder de actuele stand van zaken
Hieronder een kaartje voor 16 januari, waarop je ziet dat het allemaal enorm uitgerekt wordt, meestal is dit een voorbode dat er een split gaat komen.
Als dit gaat kloppen dan zouden we dus zoals al eerder gezegd 3de week januari of de 4de week hier profijt van kunnen krijgen..
Toch nog een kaartje... Hieronder een kaartje van de 18h run dus ouder (!!!) en deze gaf een split af. Hieronder kun je heel mooi deze split zien. Echter met de nieuwe run is deze weer weg.
p.s. Vortex & Co is even een nieuw studieobject voor mij dus mocht je zien dat ik het hier mis heb of dat je aanvullingen hebt ( die je zelf ook begrijpt ) dan hou ik mij zeer aanbevolen. !! | Gewijzigd: 31 december 2013, 10:30 uur, door Callie-P
Deze pluimen zijn niet zo vreemd, zeker niet als je de lange termijn verwachtingen van het KNMI en van de Meteogroup leest en de zeer sterke zuidwestelijke stromingen in gedachte houdt.
Ik denk dat we zo onderhand met zekerheid kunnen zeggen dat we de eerste 2 weken van januar rustigi kunnen afschrijven kwa winterweer. Mogelijk dat er als gevolg van een split van de vortex winterweer gaat komen in de 3de of 4de week van Januari, maar dan moet de split wel weer terug komen op kaarten ( zie vorige post)
Op het forum aangaande de vortex verwacht men niet eerder dan de 17de..
linkje -> http://forum.netweather.tv/topic/78161-stratosphere-temperature-watch-20132014/page-40
| Gewijzigd: 31 december 2013, 11:39 uur, door Callie-P
nen Braobaantse waorzeggerster heet gezeejd da ut strakkies koud kan worre...
http://www.omroepbrabant.nl/?news/204533672/Waarzegster+voorspelt+2014+Vijf+gouden+medailles,+extreem+weer+en+stijgende+AEX.aspx
nen Braobaantse waorzeggerster heet gezeejd da ut strakkies koud kan worre...
http://www.omroepbrabant.nl/?news/204533672/Waarzegster+voorspelt+2014+Vijf+gouden+medailles,+extreem+weer+en+stijgende+AEX.aspx
heupk dat di uut komme ,sneje mog wol kome naau
SSW : •een bijzonder sterke opwarming waarbij de temperatuur in enkele dagen met wel 50 graden (!) kan stijgen. ( in de stratosfeer) = Sudden Stratospheric Warming’ (SSW) genoemd.
Oorzaak :
Dit is doorgaans het gevolg van weersystemen in de troposfeer (niet zelden grootschalige hogedrukgebieden) die de ‘Polar Night Jet, een van west naar oost waaiende straalstroom die de Noordpool omcirkelt, verstoren.
( bovenstaande komt bij Jan Visser vandaan)
Deze polar night jet zie je op de afbeelding die ik eerder liet zien.
Even voor de duidelijkheid..
eerst krijg je de troposfeer dan de stratosfeer. ( eigenlijk heb je ook nog een Tropopause)
In de troposphere gaat de temperatuur omlaag naarmate je hoger komt. In de stratosphere gaat de temperatuur omhoog naarmate je hoger komt.
(volg de rode lijn maar die mooi aangeeft hoe het temperatuur verloop is) | Gewijzigd: 31 december 2013, 17:55 uur, door Callie-P