Ik durf hem wel aan.
Citaat van Callie-P, zondag 29 december 2013, 20:29 uur Citaat van Renssie, zondag 29 december 2013, 20:26 uur Ik gun ieder zijn geluk, maar ik durf hardop te zeggen dat we dit jaar geen winter krijgen zoals in de afgelopen jaren.
oei oei deze uitspraak staat we komen er na de winter wel even op terug
Hahaha. Zonder gekheid in de bekende metrologie, heeft nog nooit meer dan 5 winters in Nederland achter elkaar een hoop hellmangetallen opgeleverd. En opgeleverd bedoel ik 40 punten of meer. We will see..........
Berichten samengevoegd door Debbieke
tja, die uitspraak klopt toch als een zwerende vinger? De laatste 3 jaar vond ik behoorlijk koud, ijzig en winters!!
En vooral de laatste vond ik een horrorwinter.. tot laat in maart.. brrrr.
Kortom, hoe zeer ik altijd naar sneeuw uitkeek.. Ik ben er dit jaar helemaal klaar mee!
Ik kijk de voorjaarsbloemen uit de grond. Laat het voorjaar maar komen!
Dat gaat um ook niet worden want zo'n datum wordt denk ik niet aleen door kNMI en KMI geprikt, dat met weer Inetrantionaal Meteorologisch bepaald worden en dan zul je de amrikanen en canadezen eens horen "Hoezo december geen winter??".
Citaat van Citaat van madeagle1, zondag 29 december 2013, 18:32 uur Maar waar zijn de verwachtingen van de 'horrorwinter' en de 'winter des doods' gebleven, waar o.a. de Engelse en Duitse meteo-diensten in oktober/november mee aan kwamen? Ik kan me toch niet voorstellen dat zoveel vakmensen tegelijk er volledig naast (kunnen) zitten. Ook zij zullen die prognoses toch wel op iets baseren?Ik heb ze ook gelezen maar die berichten kwamen niet echt uit de hoek van de weerdiensten met alom gerespecteerde reputatie.
Accuweather (die het meen ik ook niet altijd goed heeft) kwam in oktober met een horrorscenario ... voor de schaatsers dan....
Ach we wachten maar af.
Ach het is wel lekker dat het zo rustig is dat ik niet eder half uur hoef te kijken om alles bij te houden. Lekker vakantiegenieten
En dat horrorscenario komt tot nu toe redelijk goed uit...
Gelukkig is er een ding wat ze niet kunnen voorspellen in een seizoensvoorspelling en dat is:
De sudden stratophic warming (SSW)!!!!
Ik wou er wat over vertellen alleen ben ik niet de aangewezen persoon hiervoor vanwege mijn ondeskundigheid hierin, maar ik vind wel dat dit onderwerp helemaal thuis hoort in deze topic, want:
- er staat (waarschijnlijk) een SSW aan te komen
- met als gevolg dat het huidige stromingspatroon gaat veranden
Hoe die verandering er uit zal komen te zien is nog onbekend, maar ik blijf postief, want veel slechter als de huidige situatie kan het toch niet worden!
De gevolgen die we van het voorjaar hebben meegemaakt staan nog goed in mijn geheug gegrift (en die van vele anderen). Al was het niet voor iedereen positief, de akkerbouwers, veehouders onder ons waren totaal niet blij, vanwege het late groeiseizoen...
De huidige stand van zaken op de poolwervel in de stratosfeer zijn niet best, hij is nogal koud (-80) en compact met als gevolg dat er een straffe wind staat op grote hoogten, en dit wakkerd de westcirculatie aan, met als gevolg: een horrorscenario voor schaatsers.
Laten we hopen dat een SSW ervoor zorgt dat er wat leven in de brouwerij komt!
| Gewijzigd: 30 december 2013, 11:30 uur, door C.A.D.
http://forum.netweather.tv/topic/78161-stratosphere-temperature-watch-20132014/page-37#entry2878786
Polar vortex
De beleving van het weerbeeld vindt altijd plaats aan de grond, want daar houden wij mensen ons meestal op. Maar het zijn juist de patronen hoog in de atmosfeer die sturend zijn voor de ontwikkelingen aan de grond. De zogenaamde ‘polar vortex’ vormt een belangrijk onderdeel van het omvangrijke complexe systeem in onze atmosfeer dat resulteert in ons weerbeeld aan de grond. De ‘Polar Vortex’ wordt gevormd door koude lucht rondom de polen, vanaf 5 kilometer boven het aardoppervlak. Deze aanwezigheid van kou levert lagedrukwerking op in de bovenlucht.
Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen enerzijds de troposferische polar-vortex (TPV) en anderzijds de stratosferische polar-vortex (SPV). Zowel op langere als ook op kortere tijdschalen blijken de stratosfeer en de troposfeer gekoppeld te zijn. Zo leiden bv variaties in de stratosferische westenwinden enkele weken later tot soortgelijke variaties in de troposferische westenwinden.
Anderzijds kunnen de Rossby-golven zich tot in de stratosfeer voortbewegen (bergen, hogedrukgebieden) met als het gevolg dat ook de stratosferische jetstream gaat ``zwingen``. De windsnelheden nemen gedurende de daaropvolgende 2 tot 3 maanden gestadig af met als gevolg dat de polar-vortex zo instabiel wordt dat warmelucht tot in de hogere atmosfeer boven de Noordpool doordringen kan. Deze opwarming van de stratosfeer (major warming) leidt tot het uiteenvallen (2 helften) van de polar-vortex (een zgn. polar-vortex split). Boven het noordelijk halfrond zien we een overgang naar meer meridionale atmosferische stromingen (blokkades) met transport van koude arctische luchtmassa’s tot zuidelijke breedtegraden. Dit vindt plaats boven zowel de USA als boven Europa.
maandag 06 januari tot en met maandag 13 januari
Eerst grote kans (70-80%) op het aanhouden van het wisselvallige weertype met temperaturen enkele graden boven het langjarig gemiddelde. Later een toenemende kans op overgang naar een droger weertype met temperaturen rond normaal.
Uitgifte: 30/12/2013 03.50 uur LT
Het is lang geleden dat het woord "normaal" in de voorspelling zat!
De cowboy-run is creatief aan het werk geweest vannochtend! Totaal niet in de lijn met de vorig run's die ons meestal een goed geoliede westcirculatie voorschotelde. Ook deze run leidt ons niet richting echt winterweer (wellicht stralingsvorst) . Maar geeft misschien wel aan dat de weermodelen aan het stoeien zijn met nieuwe scenario's, zo kwam ECMWF vanochtend ook verassend uit de hoek met een atlantische oceaan zonder depressiemachine... | Gewijzigd: 30 december 2013, 16:37 uur, door C.A.D.
De cowboy-run is creatief aan het werk geweest vannochtend! Totaal niet in de lijn met de vorig run's die ons meestal een goed geoliede westcirculatie voorschotelde. Ook deze run leidt ons niet richting echt winterweer (wellicht stralingsvorst) . Maar geeft misschien wel aan dat de weermodelen aan het stoeien zijn met nieuwe scenario's, zo kwam ECMWF vanochtend ook verassend uit de hoek met een atlantische oceaan zonder depressiemachine...
deze cowboy word ingesloten door de indiannen ,en gaan we de winter in
btw welkom!