Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Dec 2024 00:20:19

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Dec 2024 15:26:46

Er zijn de afgelopen 3 uur 500 ontladingen geregistreerd.

22 Dec 2024 10:16:43
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Renssie
Lid
29 december 2013, 11:08 uur | Bericht #414790
Schrijf de winter maar af.... Op naar het voorjaar
Floris
Lid
29 december 2013, 11:17 uur | Bericht #414791
Nou Renssie, we zijn goed een week in de winter, dus dat lijkt me een beetje overdreven. De helft van de elfstedentochten is in februari gereden, dus er kan echt nog wel van alles gebeuren. En nog geen 2 jaar geleden hadden we een soortgelijke december achter de rug en kregen we een januari met veel regen en hoge temperaturen. Uiteindelijk hadden we bijna 2 weken goede vorst met veel schaatspret. Ergo... het kan echt nog wel, maar voorlopig ziet het er niet best uit.
Waarom deze advertentie?
ErwinB
Lid
29 december 2013, 11:40 uur | Bericht #414792
Citaat van Renssie, zondag 29 december 2013, 11:08 uur Schrijf de winter maar af.... Op naar het voorjaar Ik zou nog even wachten, pluim van vorig jaar was beroerder....
29 december 2013, 13:21 uur | Bericht #414795
Citaat van Renssie, zondag 29 december 2013, 11:08 uur Schrijf de winter maar af.... Op naar het voorjaar Dat zou ik vooral gaan doen, schrijf je de zomer ook af wanneer deze na een week nog niet is begonnen ?

Stefanv
Moderator
29 december 2013, 13:29 uur | Bericht #414796
Het lijkt wel voorjaar! De vogeltjes fluiten er buiten flink op los. Heerlijk eigenlijk..
Callie-P
Moderator
29 december 2013, 14:54 uur | Bericht #414798
Citaat van sneeuw, zondag 29 december 2013, 13:29 uur Het lijkt wel voorjaar! De vogeltjes fluiten er buiten flink op los. Heerlijk eigenlijk..
ik kom net terug van het strand. Aan de kust een heerlijke koude wind en strak blauwe lucht. Boven land zie de de wolken dus ik gok zomaar dat het bewolkt is in utrecht.
Maar het is inderdaad heerlijk buiten binnenkort maar het eerste kieviets-ei zoeken

Overigens is de winter voor een Meteoroloog begonnen op 1 december | Gewijzigd: 29 december 2013, 15:06 uur, door Callie-P
Callie-P
Moderator
29 december 2013, 15:20 uur | Bericht #414799
Citaat van ErwinB, zondag 29 december 2013, 11:40 uur Citaat van Renssie, zondag 29 december 2013, 11:08 uur Schrijf de winter maar af.... Op naar het voorjaar Ik zou nog even wachten, pluim van vorig jaar was beroerder....
Het kruit van deze winter is nog lang niet verschoten. Of je nou van de meteorologische winter uitgaat of van de astrologische winter feit is dat february meestal de koudste maand is in de winter.
Zoals het nu eruit ziet blijven we wel met iets te hoge temperaturen zitten maar er zijn zeker wel kansen voor winterse perikelen ( zie een post van mij met wat sneeuwkaartjes)

Ik denk dat we de komende 15dagen er rekening ermee moeten houden dat we wisselvallig weer blijven houden maaaaaar dat het best wel eens een keertje (nat) kan sneeuwen. Op het forum wat ik bijhoud aangaande de Vortex gaat men er vanuit dat we zo in de 2/3 week een kans krijgen op een break down van jetstream dan wel het vertragen ervan.. dus we moeten gewoon maar even doorbijten.. ( het gevolg is daarvan dat er in de daarop volgende tijd een grotere kans is op echte kou)

Hieronder de extremenlijst voor Januari waarop je kan zien dat de gemiddelde temperatuur niet eens onder nul is... ( +3,1 graden)

| Gewijzigd: 29 december 2013, 15:22 uur, door Callie-P
Jenss
Moderator
29 december 2013, 16:23 uur | Bericht #414802
met af en toe natte sneeuw zou ik dan al tevreden zijn calliep alles is beter dan dit weer
trouwens misschien al een kansje vannacht/morgenochtend er komt een warmtefront aan en de temp op 850 hpa stijgt nog niet zo rap en met een zuidelijke wind wordt droge lucht aangevoerd,de timing moet natuurlijk goed zijn liefst zo rond 7 uur 8 uur in de ochtend maar volgens de kaarten lijkt het later te komen de vraag is dus hoe hard het kan afkoelen voor het front
jcroon
Lid
29 december 2013, 16:46 uur | Bericht #414803
Citaat van De Friese Weerman, zondag 29 december 2013, 13:21 uur Citaat van Renssie, zondag 29 december 2013, 11:08 uur Schrijf de winter maar af.... Op naar het voorjaar Dat zou ik vooral gaan doen, schrijf je de zomer ook af wanneer deze na een week nog niet is begonnen ?Had je dit jaar de zomerliefhebbers moeten horen zeg. Maar de zomer kreeg toch een aardig staartje, ondanks dat er hier door sommigen eind juni nog beweerd werd dat het  niks meer zou worden omdat de noordzee nog te koud was.
Citaat van Citaat van Callie-P, zondag 29 december 2013, 14:54 uur Overigens is de winter voor een Meteoroloog begonnen op 1 december Ja maar het echte weer houdt geen rekening met die 1 december. Dat komt meestal pas na de ingang van de astronomsche winter. Ik denk datde meteorologische seizoenen vooral op de eerst van de maand moeten beginnen omdat dat lekkerder uitkomt in de statistieken en verder niet zoveel zegt. Het wintert vaak nog aardig door nadat de meterologische lente is begonnen maar met 21 maart is het meeste er vaak wel uit.

Citaat van Citaat van Callie-P, zondag 29 december 2013, 15:20 uur Hieronder de extremenlijst voor Januari waarop je kan zien dat de gemiddelde temperatuur niet eens onder nul is... ( +3,1 graden)Idem voor de kouder maanden  in het begin van het nieuwe jaar.

Callie-P
Moderator
29 december 2013, 17:20 uur | Bericht #414804
Citaat van jcroon, zondag 29 december 2013, 16:46 uur Citaat van Citaat van Callie-P, zondag 29 december 2013, 14:54 uur Overigens is de winter voor een Meteoroloog begonnen op 1 december 1 : Ja maar het echte weer houdt geen rekening met die 1 december. Dat komt meestal pas na de ingang van de astronomsche winter. Ik denk datde meteorologische seizoenen vooral op de eerst van de maand moeten beginnen omdat dat lekkerder uitkomt in de statistieken en verder niet zoveel zegt. Het wintert vaak nog aardig door nadat de meterologische lente is begonnen maar met 21 maart is het meeste er vaak wel uit.

Citaat van Citaat van Callie-P, zondag 29 december 2013, 15:20 uur Hieronder de extremenlijst voor Januari waarop je kan zien dat de gemiddelde temperatuur niet eens onder nul is... ( +3,1 graden)2 :Idem voor de kouder maanden  in het begin van het nieuwe jaar.

1: tja statistieken is iets wat is gekomen sinds we het "weer" zijn gaan "meten" je zal dan een startpunt moeten hebben. En inderdaad het is makkelijker om de eerste van een maand te pakken dan de 21ste.
Aan de andere kant denk ik ook dat dat we het begin of einde van een seizoen niet moeten meten aan de hand van de kans op bepaald weer omdat het in maart ook koud kan zijn. Afgelopen voorjaar was het erg koud tot ruim in juni toe.. gaan we dan in de toekomst ook zeggen dat de winter doorgaat tot het moment dat er geen vorst meer is ?  Of dat de herfst begint in augustus als we in de toekomst veel regen vanaf augustus hebben ? Je zal met wetenschap vaste afspraken moeten maken en deze is ( denk ik inderdaad voor het gemak) gemaakt op 1 december en alle (wetenschappelijke) uitspraken wbt seizoenen zijn hierop gebasseerd.

Misschien een argument zou kunnen zijn dat indien aangetoond is dat we dusdanige klimatologische veranderingen voor onze kiezen krijgen dat het begin/eind  van een seizoen misschien ter discussie gesteld moet worden.. maar ja dan kan alles wat ooit gemeten is en verwerkt de prullenbak in dus ik gok zomaar dat deze kans nihil is. ( misschien moeten we de naam van het topic maar veranderen in "koud weer" topic in plaats van wintertopic

2. De lijst van Februari. ( leuk feitje dat toch iets anders is dan ik schreef.. Februari is gemiddeld warmer dan Januari... tijd voor paniek ??  )  ( strohalm is dan wel dat de meeste elfstedentochten in februari gereden zijn... oef toch nog een lichtpuntje gevonden )

| Gewijzigd: 29 december 2013, 17:28 uur, door Callie-P
madeagle1
Lid
29 december 2013, 18:32 uur | Bericht #414809
Ik weet dat de winter nog maar net begonnen is en dat er nog van alles kan komen.
Overigens vind ik dit prima weer en zit niet echt te wachten op sneeuw en gladheid.

Maar waar zijn de verwachtingen van de 'horrorwinter' en de 'winter des doods' gebleven, waar o.a. de Engelse en Duitse meteo-diensten in oktober/november mee aan kwamen? Ik kan me toch niet voorstellen dat zoveel vakmensen tegelijk er volledig naast (kunnen) zitten. Ook zij zullen die prognoses toch wel op iets baseren?
Callie-P
Moderator
29 december 2013, 19:01 uur | Bericht #414811
Citaat van madeagle1, zondag 29 december 2013, 18:32 uur Ik weet dat de winter nog maar net begonnen is en dat er nog van alles kan komen.
Overigens vind ik dit prima weer en zit niet echt te wachten op sneeuw en gladheid.

Maar waar zijn de verwachtingen van de 'horrorwinter' en de 'winter des doods' gebleven, waar o.a. de Engelse en Duitse meteo-diensten in oktober/november mee aan kwamen? Ik kan me toch niet voorstellen dat zoveel vakmensen tegelijk er volledig naast (kunnen) zitten. Ook zij zullen die prognoses toch wel op iets baseren?

Er zijn twee kanten in deze..
Er zijn wat "deskundigen" die op basis van een paar verschijnselen dit soort uitspraken doen omdat ze er zelf heilig in geloven ( en ooit zullen ze natuurlijk een keer gelijk krijgen)
De media heeft er nogal een handje van een prognose op haar eigen manier te intrepreteren, en wat is er beter dan te koppen met HORROR winter op komst !

In principe kunnen we nog geen verwachtingen maken over een seizoen simpelweg omdat men nog niet zover is. Misschien dat in de (verre) toekomst de computermodellen dit wel kunnen.

Dus die horror winterverhalen waren/zijn puur sensatie... je leest beter mee (op bijvoorbeeld dit forum) als je wilt weten wat er op een redelijke termijn te verwachten valt
| Gewijzigd: 29 december 2013, 19:03 uur, door Callie-P
Sepp
Lid
29 december 2013, 19:12 uur | Bericht #414813
Citaat van De Friese Weerman, zondag 29 december 2013, 13:21 uur Citaat van Renssie, zondag 29 december 2013, 11:08 uur Schrijf de winter maar af.... Op naar het voorjaar Dat zou ik vooral gaan doen, schrijf je de zomer ook af wanneer deze na een week nog niet is begonnen ? Had je dit jaar de zomerliefhebbers moeten horen zeg. Maar de zomer kreeg toch een aardig staartje, ondanks dat er hier door sommigen eind juni nog beweerd werd dat het niks meer zou worden omdat de noordzee nog te koud was. Ach niemand weet wat het wordt het is en blijft een wilde gok (voorspelling) op basis van wisselende kaarten. En ook al heb je topkaarten het is allemaal maar weinig zeggend.
29 december 2013, 19:47 uur | Bericht #414815
We zijn verwend laatste jaren met sneeuw al in december maar januari en februari zijn de maanden met de meeste kansen op winterweer dus ik heb nog even geduld en wacht af wanneer dan sneeuwvoorspelling komt en dan weer ouderwets lantaarnpaal turen
Callie-P
Moderator
29 december 2013, 20:10 uur | Bericht #414817
de laatse run van GFS (12H) laat sneeuwkansen zien...
Ik ben een beetje lui dus ik laat hier alleen even de 850hPa kaarten zien. Bijzonder is wel dat ik deze gehele winter :P dit soort temperaturen op 1500mtr nog niet gezien heb. ( richting -10 ) dussssss toch wel weer wat beters in de kaarten..zullen we hier toch goed "gegokt" hebben dat de winter na de 15de van start gaat?.
Misschien een idee voor onze met/astro discussie, de Onweeronline-ische winter

| Gewijzigd: 29 december 2013, 20:18 uur, door Callie-P
Renssie
Lid
29 december 2013, 20:26 uur | Bericht #414819
Ik gun ieder zijn geluk, maar ik durf hardop te zeggen dat we dit jaar geen winter krijgen zoals in de afgelopen jaren.
Callie-P
Moderator
29 december 2013, 20:29 uur | Bericht #414820
Citaat van Renssie, zondag 29 december 2013, 20:26 uur Ik gun ieder zijn geluk, maar ik durf hardop te zeggen dat we dit jaar geen winter krijgen zoals in de afgelopen jaren.
oei oei deze uitspraak staat   we komen er na de winter wel even op terug | Gewijzigd: 29 december 2013, 20:29 uur, door Callie-P
29 december 2013, 20:51 uur | Bericht #414821
Dat is zeker een hele gewaagde uitspraak. Vergeet niet dat het nog altijd maar december is. De echte wintermaanden moeten nog komen.
Obi-G
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 december 2013, 21:07 uur | Bericht #414822
Citaat van Renssie, zondag 29 december 2013, 20:26 uur Ik gun ieder zijn geluk, maar ik durf hardop te zeggen dat we dit jaar geen winter krijgen zoals in de afgelopen jaren.

Nee, Dit jaar gaat niet meer lukken, dat is een feit!:-P
R.Giesen
Renssie
Lid
29 december 2013, 21:17 uur | Bericht #414823
Citaat van Obi-G, zondag 29 december 2013, 21:07 uur Citaat van Renssie, zondag 29 december 2013, 20:26 uur Ik gun ieder zijn geluk, maar ik durf hardop te zeggen dat we dit jaar geen winter krijgen zoals in de afgelopen jaren.

Nee, Dit jaar gaat niet meer lukken, dat is een feit!:-P

Haha
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.890 topics, welke bij elkaar 448.501 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.609 leden.
Het nieuwste lid is Goos.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 33 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 33, lezen 3 mensen het topic "Winter discussie 2014-2015 Deel 2".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden