ik kom net terug van het strand. Aan de kust een heerlijke koude wind en strak blauwe lucht. Boven land zie de de wolken dus ik gok zomaar dat het bewolkt is in utrecht.
Maar het is inderdaad heerlijk buiten binnenkort maar het eerste kieviets-ei zoeken
Overigens is de winter voor een Meteoroloog begonnen op 1 december | Gewijzigd: 29 december 2013, 15:06 uur, door Callie-P
Het kruit van deze winter is nog lang niet verschoten. Of je nou van de meteorologische winter uitgaat of van de astrologische winter feit is dat february meestal de koudste maand is in de winter.
Zoals het nu eruit ziet blijven we wel met iets te hoge temperaturen zitten maar er zijn zeker wel kansen voor winterse perikelen ( zie een post van mij met wat sneeuwkaartjes)
Ik denk dat we de komende 15dagen er rekening ermee moeten houden dat we wisselvallig weer blijven houden maaaaaar dat het best wel eens een keertje (nat) kan sneeuwen. Op het forum wat ik bijhoud aangaande de Vortex gaat men er vanuit dat we zo in de 2/3 week een kans krijgen op een break down van jetstream dan wel het vertragen ervan.. dus we moeten gewoon maar even doorbijten.. ( het gevolg is daarvan dat er in de daarop volgende tijd een grotere kans is op echte kou)
Hieronder de extremenlijst voor Januari waarop je kan zien dat de gemiddelde temperatuur niet eens onder nul is... ( +3,1 graden)
| Gewijzigd: 29 december 2013, 15:22 uur, door Callie-P
trouwens misschien al een kansje vannacht/morgenochtend er komt een warmtefront aan en de temp op 850 hpa stijgt nog niet zo rap en met een zuidelijke wind wordt droge lucht aangevoerd,de timing moet natuurlijk goed zijn liefst zo rond 7 uur 8 uur in de ochtend maar volgens de kaarten lijkt het later te komen de vraag is dus hoe hard het kan afkoelen voor het front
Citaat van Citaat van Callie-P, zondag 29 december 2013, 14:54 uur Overigens is de winter voor een Meteoroloog begonnen op 1 december Ja maar het echte weer houdt geen rekening met die 1 december. Dat komt meestal pas na de ingang van de astronomsche winter. Ik denk datde meteorologische seizoenen vooral op de eerst van de maand moeten beginnen omdat dat lekkerder uitkomt in de statistieken en verder niet zoveel zegt. Het wintert vaak nog aardig door nadat de meterologische lente is begonnen maar met 21 maart is het meeste er vaak wel uit.
Citaat van Citaat van Callie-P, zondag 29 december 2013, 15:20 uur Hieronder de extremenlijst voor Januari waarop je kan zien dat de gemiddelde temperatuur niet eens onder nul is... ( +3,1 graden)Idem voor de kouder maanden in het begin van het nieuwe jaar.
Citaat van Citaat van Callie-P, zondag 29 december 2013, 15:20 uur Hieronder de extremenlijst voor Januari waarop je kan zien dat de gemiddelde temperatuur niet eens onder nul is... ( +3,1 graden)2 :Idem voor de kouder maanden in het begin van het nieuwe jaar.
1: tja statistieken is iets wat is gekomen sinds we het "weer" zijn gaan "meten" je zal dan een startpunt moeten hebben. En inderdaad het is makkelijker om de eerste van een maand te pakken dan de 21ste.
Aan de andere kant denk ik ook dat dat we het begin of einde van een seizoen niet moeten meten aan de hand van de kans op bepaald weer omdat het in maart ook koud kan zijn. Afgelopen voorjaar was het erg koud tot ruim in juni toe.. gaan we dan in de toekomst ook zeggen dat de winter doorgaat tot het moment dat er geen vorst meer is ? Of dat de herfst begint in augustus als we in de toekomst veel regen vanaf augustus hebben ? Je zal met wetenschap vaste afspraken moeten maken en deze is ( denk ik inderdaad voor het gemak) gemaakt op 1 december en alle (wetenschappelijke) uitspraken wbt seizoenen zijn hierop gebasseerd.
Misschien een argument zou kunnen zijn dat indien aangetoond is dat we dusdanige klimatologische veranderingen voor onze kiezen krijgen dat het begin/eind van een seizoen misschien ter discussie gesteld moet worden.. maar ja dan kan alles wat ooit gemeten is en verwerkt de prullenbak in dus ik gok zomaar dat deze kans nihil is. ( misschien moeten we de naam van het topic maar veranderen in "koud weer" topic in plaats van wintertopic
2. De lijst van Februari. ( leuk feitje dat toch iets anders is dan ik schreef.. Februari is gemiddeld warmer dan Januari... tijd voor paniek ?? ) ( strohalm is dan wel dat de meeste elfstedentochten in februari gereden zijn... oef toch nog een lichtpuntje gevonden )
| Gewijzigd: 29 december 2013, 17:28 uur, door Callie-P
Overigens vind ik dit prima weer en zit niet echt te wachten op sneeuw en gladheid.
Maar waar zijn de verwachtingen van de 'horrorwinter' en de 'winter des doods' gebleven, waar o.a. de Engelse en Duitse meteo-diensten in oktober/november mee aan kwamen? Ik kan me toch niet voorstellen dat zoveel vakmensen tegelijk er volledig naast (kunnen) zitten. Ook zij zullen die prognoses toch wel op iets baseren?
Overigens vind ik dit prima weer en zit niet echt te wachten op sneeuw en gladheid.
Maar waar zijn de verwachtingen van de 'horrorwinter' en de 'winter des doods' gebleven, waar o.a. de Engelse en Duitse meteo-diensten in oktober/november mee aan kwamen? Ik kan me toch niet voorstellen dat zoveel vakmensen tegelijk er volledig naast (kunnen) zitten. Ook zij zullen die prognoses toch wel op iets baseren?
Er zijn twee kanten in deze..
Er zijn wat "deskundigen" die op basis van een paar verschijnselen dit soort uitspraken doen omdat ze er zelf heilig in geloven ( en ooit zullen ze natuurlijk een keer gelijk krijgen)
De media heeft er nogal een handje van een prognose op haar eigen manier te intrepreteren, en wat is er beter dan te koppen met HORROR winter op komst !
In principe kunnen we nog geen verwachtingen maken over een seizoen simpelweg omdat men nog niet zover is. Misschien dat in de (verre) toekomst de computermodellen dit wel kunnen.
Dus die horror winterverhalen waren/zijn puur sensatie... je leest beter mee (op bijvoorbeeld dit forum) als je wilt weten wat er op een redelijke termijn te verwachten valt
| Gewijzigd: 29 december 2013, 19:03 uur, door Callie-P
Ik ben een beetje lui dus ik laat hier alleen even de 850hPa kaarten zien. Bijzonder is wel dat ik deze gehele winter dit soort temperaturen op 1500mtr nog niet gezien heb. ( richting -10 ) dussssss toch wel weer wat beters in de kaarten..zullen we hier toch goed "gegokt" hebben dat de winter na de 15de van start gaat?.
Misschien een idee voor onze met/astro discussie, de Onweeronline-ische winter
| Gewijzigd: 29 december 2013, 20:18 uur, door Callie-P
oei oei deze uitspraak staat we komen er na de winter wel even op terug | Gewijzigd: 29 december 2013, 20:29 uur, door Callie-P
Nee, Dit jaar gaat niet meer lukken, dat is een feit!:-P
Haha