Dit was toch een probleem voor de ijsvorming of niet?Het gaat straks pas vriezen, niet nu. En na vandaag zijn de neersalgpluimen niet zo heel erg nat, dat gaat denk ik geen probleem zijn.
| Gewijzigd: 27 december 2013, 11:19 uur, door De Friese Weerman
ik weet niet of je op mij doelt maar het spijt me als ik je heb aangevallen dat kwam misschien doordat ik teveel hoopte op winterweer het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je onder winterweer verstaat ik ben bv al tevreden als de temps onder de 5 graden zijn en er natte sneeuw valt erger dan dit kan toch niet,andere zijn pas tevreden als er -10 op hun weerstation staat voorlopig lijken de temps toch te dalen onder de 5 graden en daarmee neemt de kans op winterse neerslag natuurlijk ook toe
Goed resumé:
Kaarten GFS
500hPa tot aan zondag 12 januari , drukgebieden nagenoeg gelijkblijvend (Laag tussen IJsland en Schotland, hoog boven geheel Europa) resulterend in een zw/w stroming.
2m temperatuur, in geen velden of wegen vorst te bekennen (behalve 9 jan 06hr, vorstlijn Oost Nederland, NL-Limburg en Ardennen)
Neerslag: Kunnen we kort over zijn, NAT!
Winter is, zoals de kaarten er nu al weken bij liggen, nog héél ver weg.
Goed resumé:
Kaarten GFS
500hPa tot aan zondag 12 januari , drukgebieden nagenoeg gelijkblijvend (Laag tussen IJsland en Schotland, hoog boven geheel Europa) resulterend in een zw/w stroming.
2m temperatuur, in geen velden of wegen vorst te bekennen (behalve 9 jan 06hr, vorstlijn Oost Nederland, NL-Limburg en Ardennen)
Neerslag: Kunnen we kort over zijn, NAT!
Winter is, zoals de kaarten er nu al weken bij liggen, nog héél ver weg.
Tja, ik wilde dus een uitgebreide analyse schrijven op voorwaarde dat de modellen winter lieten zien.
De run van gisteren van 12h van EC was sort of een winterrun... de runs daarna... ik zeg niets.. dus geen lang stukje want dat gaat een herhaling worden van andere stukken die ik al heb geschreven.
Ik kan mij alleen maar aansluiten bij Ossekop "De Winter is met vakantie voor de Benelux" ( en straks voor een groot gedeelte van Europa)
Zo mooi als de Alpen een sneeuwdump hebben gehad met indrukwekkende cijfers van anderhalve meter sneeuwval (of meer) zo slecht zijn de kaarten voor ons.
De pluim ( en dan alleen die van EC ) laat wel een neergaande lijn zien maar dan wel richting temperaturen die normaal zijn voor Januari zoals een ander lid hierboven al opmerkte. ( waarbij overigens de meeste members nog wel boven nul zijn.)
Ik heb mijn hoop gezet op de 15de maar zelfs daar begin ik aan te twijfelen maar gelukkig is dat nog ver weg.. net als de winter overigens
Dussss zodra er echt iets in de kaarten gaat komen dan komt er een uitgebreider stukje hier...
p.s. ik zag in wat vorige posts wat frustratie heen en weer gaan. Zeer begrijpelijk want ik word ook helemaal &^$&^%^*&(%$* van dit weer. Maar ik ga er wel vanuit dat we elkaars mening respecteren ongeacht of deze nou positief is voor het winterweer of negatief waarbij overigens een onderbouwing altijd helpt voor een zinvolle discussie
| Gewijzigd: 27 december 2013, 15:41 uur, door Callie-P
De tussenstand van December die mij overigens ook wel verbaasd want zo hoog in de top 10 had ik December niet verwacht...( gedeelde 6de plaats)
Of ze nog iets lager uit gaat vallen kwa temperatuur verwacht ik niet aangezien verwachte temperaturen voor de laatste paar dagen van het jaar zo rond de 7 graden zullen zitten. Maar het zou zeker nog kunnen aangezien we hier maar over 1/10 van een graad spreken. Een vijfde postitie lijkt mij uitgesloten.
| Gewijzigd: 27 december 2013, 15:49 uur, door Callie-P
En dat op mijn eerste echte geheel vrije dag in weken....
op 850Hpa ziet het er ook wel niet slecht uit
maar dit heb ik toch al enkele keren gezien de jetstream maakt krullingen en keert terug vanuit het noorden
en wat komt daarvan??; 2m teparatuur daalt naar het vriespunt
natuurlijk nog ver weg maar ik heb er een goed gevoel bij waarom ? t'komt steeds terug, bijna elke dag te zien op de kaarten
denk dat ik niet de enige ben die dit opgemerkt heeft