Nou, in de eerste plaats ook van mij een complete off topic kerstgoet... Ik weet het, off topic maar als jullie geen kerstgroet krijgen worden jullie ook maar sjaggie en dakn nat natuurlijk niet op een dag als vandaag:
Goed dan? Zeiken? Nog geen sneeuw? Waarom? Da's typisch Nederlands. Op zoek naar een mooie foto voor een kerstkaart (het bovenstaande stuur ik niet snel naar OmaCroon, althans ze kan er wel om lachen maar ze wilt toch graag een romantisch kaartje) in ijn archieven gedoken en we hebben hieralthans een jaar of vijf achter elkaar sneeuw gezien van enige betekenis.... Ik weet nog van de eerste foto's uit die serie dat iedereen zei "sneeuw, dat hebben we al lang niet meer gehad"Echte sneeuw dan die bleef liggen voor een paar dagen. En inderdaad, zou best wel een sene jaar of 10-15 zonder noemenswaardige sneeuw geweest kunnen zijn daarvoor.
Oftewel, sneeuw is eigenljk een winterbonus (vor de liefhebbers dan) waar we in Nederland niet altijd op kunnen rekenen.
Je ziet dit eigenlijk ook in de kaarten dat het "wat" frisser kan worden. Kun je denk je uitleggen "waarom leden voor koudere temperaturen gaan ? "
( hint :antwoord zit hem al een beetje in mijn post van de vorige pagina).
| Gewijzigd: 25 december 2013, 12:04 uur, door Callie-P
De eerste week van januari lijkt toch spannend te worden.. (Spannender dan dat het nu is)
Veel leden richting -5 op 850 hPa vlak. (Een aantal warme leden halen het gemiddelde flink omhoog..)
| Gewijzigd: 25 december 2013, 15:05 uur, door Stefanv
Modelbeoordeling en onzekerheden
In de clusters zien we in vrijwel de gehele periode nauwelijks enige verscheidenheid. Aan het einde van de EPS-periode zien we voorzichtig een "Split Flow Block" ontstaan (30%). Het is nu nog veel te vroeg om nu al te spreken van een einde van het zonale patroon.
Bron: KNMI
Er is dus een "kans" dat er na de jaarwisseling nieuw leven in de brouwerij komt, nu is mijn vraag: Wat is een Split Flow Block?
Fijne feestdagen!!
| Gewijzigd: 25 december 2013, 15:34 uur, door C.A.D.
Link: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39820/vrijdag-mogelijk-vierde-storm-dit-jaar/
Verder wens ik iedereen fijne feestdagen toe mvg Tatanka
weerplaza.nl
| Gewijzigd: 25 december 2013, 16:51 uur, door Tatanka
Split flow block is een weer term voor atmosferische blokkades:
Atmosferische blokkering leidt tot een stagnatie van weerpatronen. Atmosferische patronen hebben de neiging om zichzelf te herhalen. Bij blokkering hetzelfde patroon herhaalt enkele dagen tot zelfs weken. Dit kan leiden tot overstromingen , droogte , boven normale temperaturen, onder normale temperaturen en andere extreme weersomstandigheden. Het is belangrijk om een blokkerende patroon in de initiële ontwikkeling herkennen. Met dit bewustzijn, zul je in staat om uit te voorspellen tot enkele dagen van te voren met een hoge graad van nauwkeurigheid.
Fijne feestdagen!!
Een split blok .. its all in the name de jet zou zich kunnen gaan splitsen zoals je kan zien op de onderstaande afbeelding en de jet draait dus om het hoog heen en ontmoet elkaar weer.. ( buiten deze kaart)
De lol zit hem erin dat je dus een blok naar boven krijgt voor drukgebieden uit het westen en ook uit het zuiden...
| Gewijzigd: 25 december 2013, 20:18 uur, door De Friese Weerman
Onderbouw het eens.. De kleuren zeggen helaas niks over de 2M temp in dit geval. Gewoon een zuidwestelijke stroming. | Gewijzigd: 25 december 2013, 20:19 uur, door mitchel1992
Friese Weerman, ik ben het helemaal met je eens!! Jij plaatst tenminste geen onzinnige post's die "ten eerste"' ver buiten de betrouwbare termijn vallen.. toch?
Wil je eerst ff goed nadenken voordat je iemands beoordeling gaat afzeiken, je hebt jezelf ermee, en het wordt er bepaald niet gezelliger op...
| Gewijzigd: 25 december 2013, 23:34 uur, door C.A.D.