Lang geleden dat het zo afwisslend geweets is geloof ik. Dynamiek volop. Het is wel winter nu maar de herfst heeft wat in te halen van de afgelopen jaren, terwijl we al een aantal jaren achter elkaar van sneeuw en ijs hebben "genoten".
Lang geleden dat het zo afwisslend geweets is geloof ik. Dynamiek volop. Het is wel winter nu maar de herfst heeft wat in te halen van de afgelopen jaren, terwijl we al een aantal jaren achter elkaar van sneeuw en ijs hebben "genoten".
dat is waar maar ik ben een behoorlijke winter gek.... dus alles buiten de winter om is voor mij een beetje saai :p voor ieder wat wils
Het zou kunnen dat de statistiek je gelijk geeft. Elke periode heeft een gemiddelde met daar binnen zekere grenzen afwijkingen. Als de periode dec tm feb gemiddeld x graden is, en de eerste maand van die periode is beduidend te warm, dan zou je denken dat om op het gemiddelde te komen de maanden erna kouder zouden moeten verlopen. Maar ja, het weer heeft geen geheugen dus januari weet niet dat december te warm was. Aan de andere kant lijkt het me dat als december zo warm is, de kans niet zo groot is dat dat voor januari en februari ook nog eens te warm zijn. Maar dit is eerder gevoel dan wetenschap. Je kunt immers drie keer achter elkaar de Staatsloterij winnen, omdat elke maand de kans hetzelfde is. De kans op te warm of te koud is daarom ook elke maand hetzelfde. | Gewijzigd: 24 december 2013, 22:01 uur, door Marga
We mogen juist zeiken. Eind van het jaar en nog geen sneeuwvlok gezien.
Vrijdag neemt de wind weer toe en krijgen we in de loop van de dag opnieuw met een groot regengebied te maken. Met een zuidelijke wind stijgt de temperatuur naar 8 tot 10 graden.
Tot en met de jaarwisseling houden we wisselvallig en vrij zacht weer. Of de jaarwisseling droog zal verlopen, valt nu dus nog niet te zeggen.
Dus helaas nog niet zeker of het droog en windstil blijf tijdens de jaar wisseling
Wij hebben hier enkele weken toch zeker een halve dag een gesloten sneeuwdek van 2CM en een klein sneeuwpopje kunnen maken.
Omdat ik mobiel zat, vandaar dat ik ook een datum aangaf. Sneeuw omdat lagedruk en stroming uit (zuid)oost en temperaturen rond of net een fractie boven nul (GFS12). Geen idee overigens hoe dat nu met de nieuwe run(s) zit, nog niet gezien. | Gewijzigd: 25 december 2013, 05:37 uur, door Marga
MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEERRRRY CHRISTMAS EVERYBODY !!!!!!
En weer on-topic :
Er zitten in de laatste run wat kaarten waarbij de temperatuur op 850hPa behoorlijk onder nul komt. ( zo rond de -5 of net iets kouder)
Dit begint zo rond de 8ste Januari volgens GFS. Dit is wel weer extreem lange termijn, maar bij gebrek aan beter zullen we het hier maar even mee moeten doen.
Hieronder de daarop volgende dagen :
Of dit tot echte sneeuw zou kunnen leiden is twijfelachtig aangezien de 2mtr temp tussen de 5 en 8 graden zit. In de nacht is het wel iets kouder maar niet onder het vriespunt. Mocht er dan neerslag vallen dan is er wel meer kans op winterse neerslag met deze nachttemperaturen
Wat is nou de reden van dit bovenstaande...
Het azorenhoog wordt veel sterker en duwt een lagedrukgebied richting Scandinavie waardoor wij een koudere bovenlucht krijgen.
Jammer genoeg krimpt ze een 2 dagen later al weer waardoor de depressietrein weer op gang kan komen.
Kortom nog geen winterinval op de huidige runs ( EC laat in haar run helemaal niets zien maar deze loopt niet zo lang vooruit als GFS)
| Gewijzigd: 25 december 2013, 09:49 uur, door Callie-P