Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Dec 2024 00:20:19

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Dec 2024 15:26:46

Er zijn de afgelopen 3 uur 500 ontladingen geregistreerd.

22 Dec 2024 10:16:43
Actueel
1 / 4

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Callie-P
Moderator
21 december 2013, 19:59 uur | Bericht #414359
Meteoconsult heeft weer een mooi stukje geschreven, al is de uitkomst niet zo gunstig voor het onderwerp van dit topic..
Ik heb het even niet gecopied omdat ze er ook een aantal mooie afbeeldingen bij hebben gezet die je ook even moet bekijken.

Hier is de link.. enjoy !
http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/7d962e262bb29d096f0fe48ab7b9f14f/article/standaard_patronen.html

Hieronder de pluim die een stuk beter is dan we de laatste tijd gezien hebben, echter de oorzaak van de temperaturen onder nul lijkt ons geen echte winter te brengen, ( zie post hierboven)

| Gewijzigd: 21 december 2013, 20:00 uur, door Callie-P
jcroon
Lid
21 december 2013, 20:05 uur | Bericht #414360
Citaat van Callie-P, zaterdag 21 december 2013, 19:59 uur
Hieronder de pluim die een stuk beter is dan we de laatste tijd gezien hebben, echter de oorzaak van de temperaturen onder nul lijkt ons geen echte winter te brengen, ( zie post hierboven)

Ik zie inderdaad meer mogelijkheden om op 1 januari toch gelijk te krijgen....

Waarom deze advertentie?
Callie-P
Moderator
21 december 2013, 20:08 uur | Bericht #414361
Citaat van jcroon, zaterdag 21 december 2013, 20:05 uur Citaat van Callie-P, zaterdag 21 december 2013, 19:59 uur

Ik zie inderdaad meer mogelijkheden om op 1 januari toch gelijk te krijgen....

Nee nee , alles onder de 5 graden is pas NA 1 januari besteld...
tietadiedod lalalala
21 december 2013, 22:48 uur | Bericht #414365
Morgen kans op onweer en hagel tijdens buien volgens KNMI. Toch nog een winters tintje voor hele korte duur als het zou hagelen :)
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Raymond
Lid
22 december 2013, 03:48 uur | Bericht #414367
Op mijn meteostation is de afwijking van 2,4 graden te warm in december een forse afwijking tot dusverre. Alleen maart 2013 met 3,5 graden te koud gaf een groter verschil. Maar december is nog niet voorbij, al zal die in de plus blijven, het jaarsaldo is hier in ZW uitgaande van de langjarige gemiddelde van het KNMI voor deze regio perfecties 0'0 . Te koud in het voorjaar, te warm daarna ( juni, juli, augustus en oktober) . Een gemiddeld normaal jaar dus. Voor ZW. Landelijk kan dat anders zijn of in de Bilt.
Silvato
Lid
22 december 2013, 09:14 uur | Bericht #414368
Citaat van Raymond, zondag 22 december 2013, 3:48 uur Op mijn meteostation is de afwijking van 2,4 graden te warm in december een forse afwijking tot dusverre. Alleen maart 2013 met 3,5 graden te koud gaf een groter verschil. Maar december is nog niet voorbij, al zal die in de plus blijven, het jaarsaldo is hier in ZW uitgaande van de langjarige gemiddelde van het KNMI voor deze regio perfecties 0'0 . Te koud in het voorjaar, te warm daarna ( juni, juli, augustus en oktober) . Een gemiddeld normaal jaar dus. Voor ZW. Landelijk kan dat anders zijn of in de Bilt.

Ik heb me wel eens laten wijs maken dat wanneer Decemeber veel te zacht verloopt dat het dan bijna altijd een garantie is de de maanden Januari en februari dan dan aanzienlijk koudere maanden zijn dat het normale gemiddelde. Nou weet ik niet of het een of andere spreuk is. Of kan iemand dit bevestigen dat dit in het verleden wel het geval was? Excuus voor me gebrekkig tekst, heeft zo zijn redenen .
Stormpie
Lid
22 december 2013, 10:06 uur | Bericht #414374
Citaat van Silvato, zondag 22 december 2013, 9:14 uurIk heb me wel eens laten wijs maken dat wanneer Decemeber veel te zacht verloopt dat het dan bijna altijd een garantie is de de maanden Januari en februari dan dan aanzienlijk koudere maanden zijn dat het normale gemiddelde. Nou weet ik niet of het een of andere spreuk is. Of kan iemand dit bevestigen dat dit in het verleden wel het geval was? Excuus voor me gebrekkig tekst, heeft zo zijn redenen .
De meeste spreuken vertellen het andersom.

http://spreekwoorden-gezegden.nl/spreuken-over-de-maand-december/

Vorig jaar begon het ook pas in januari
Sa'ke
Lid
22 december 2013, 10:07 uur | Bericht #414375
Citaat van Silvato, zondag 22 december 2013, 9:14 uur Citaat van Raymond, zondag 22 december 2013, 3:48 uur -

Ik heb me wel eens laten wijs maken dat wanneer Decemeber veel te zacht verloopt dat het dan bijna altijd een garantie is de de maanden Januari en februari dan dan aanzienlijk koudere maanden zijn dat het normale gemiddelde. Nou weet ik niet of het een of andere spreuk is. Of kan iemand dit bevestigen dat dit in het verleden wel het geval was? Excuus voor me gebrekkig tekst, heeft zo zijn redenen .

Uit mijn hoofd: Zowel in 2012 als in 2011 was december zeer nat, te warm en zeer winderig (lees: zeer herfstig met WC*). In 2011 werd dat gevolgd met een zachte winter met twee weken extreme koude, zodat bijna de elfstedentocht gereden kon worden. Vorig jaar sloeg het weer om in januari en bleef het sneeuwen tot in april (hier toch).
Ook de legendarische winter van 1962-1963 had een warmere start.

Maar ik denk dat je de stelling eigenlijk anders moet formuleren: Als december te koud en zeer winters is, krijg je daarna bijna nooit een voortzetting en is de rest van de winter dus zeer zacht. (2009/2010).

Hoewel veel mensen hier klagen als we een sterke jetstream met daarbijhorende west-circulatie hebben, denk ik dat zo'n sterke jetstream "goed" is voor een koude(re) winter erna. (soort van atmosfeer een beetje opkuisen)

*WC=west circulatie
jcroon
Lid
22 december 2013, 10:57 uur | Bericht #414377
Citaat van Stormpie, zondag 22 december 2013, 10:06 uur Citaat van Silvato, zondag 22 december 2013, 9:14 uurIk heb me wel eens laten wijs maken dat wanneer Decemeber veel te zacht verloopt dat het dan bijna altijd een garantie is de de maanden Januari en februari dan dan aanzienlijk koudere maanden zijn dat het normale gemiddelde. Nou weet ik niet of het een of andere spreuk is. Of kan iemand dit bevestigen dat dit in het verleden wel het geval was? Excuus voor me gebrekkig tekst, heeft zo zijn redenen .
De meeste spreuken vertellen het andersom.

http://spreekwoorden-gezegden.nl/spreuken-over-de-maand-december/

Vorig jaar begon het ook pas in januari
Dat is dan in tegenspraak met de meeste spreuken. Jaar ervoor ook trouwens.
Zie sa'ake's stukje.
Citaat van Citaat van Sa'ke, zondag 22 december 2013, 10:07 uur
Uit mijn hoofd: Zowel in 2012 als in 2011 was december zeer nat, te warm en zeer winderig (lees: zeer herfstig met WC*). In 2011 werd dat gevolgd met een zachte winter met twee weken extreme koude, zodat bijna de elfstedentocht gereden kon worden. Vorig jaar sloeg het weer om in januari en bleef het sneeuwen tot in april (hier toch).
Maar ik denk dat je de stelling eigenlijk anders moet formuleren: Als december te koud en zeer winters is, krijg je daarna bijna nooit een voortzetting en is de rest van de winter dus zeer zacht. (2009/2010).
*WC=west circulatie
Toch wat kanttekeningen.
Tijdje terug heb ik  eens wat historische decembers opgezocht.
Een koude december levert in de helft van degevallen respectabele Hellmannetjes op, groot deel van de punten is echter  het gevolg van deze december. In de meeste gevallen  volgt op een strenge december een "normale" periode met dan weer kou, dan weer minder. Een enkele keer houdt het meteen na de december op, een enkele keer zet het door.
1962/63 is niet zo;n goed voorbeeld, de eerste winterprikken waren er al in november en ook in december waren er in het begin  behoorljke koude prikken. Zo rond de 20e  begon de winter echt.

Sven
Moderator
22 december 2013, 11:13 uur | Bericht #414379
Citaat van Sa'ke, zondag 22 december 2013, 10:07 uur Uit mijn hoofd: Zowel in 2012 als in 2011 was december zeer nat, te warm en zeer winderig (lees: zeer herfstig met WC*). In 2011 werd dat gevolgd met een zachte winter met twee weken extreme koude, zodat bijna de elfstedentocht gereden kon worden. Vorig jaar sloeg het weer om in januari en bleef het sneeuwen tot in april (hier toch).

Hoewel veel mensen hier klagen als we een sterke jetstream met daarbijhorende west-circulatie hebben, denk ik dat zo'n sterke jetstream "goed" is voor een koude(re) winter erna. (soort van atmosfeer een beetje opkuisen)

*WC=west circulatie
Ik weet dat 2010 een dik pak sneeuw achterliet in december met een witte kerst. Maar was dit in 2011 ook niet zo (vrij vroeg in december?)
Kan me vergissen natuurlijk

siemen
Lid
22 december 2013, 11:48 uur | Bericht #414381
Citaat van Silvato, zondag 22 december 2013, 9:14 uur Citaat van Raymond, zondag 22 december 2013, 3:48 uur Op mijn meteostation is de afwijking van 2,4 graden te warm in december een forse afwijking tot dusverre. Alleen maart 2013 met 3,5 graden te koud gaf een groter verschil. Maar december is nog niet voorbij, al zal die in de plus blijven, het jaarsaldo is hier in ZW uitgaande van de langjarige gemiddelde van het KNMI voor deze regio perfecties 0'0 . Te koud in het voorjaar, te warm daarna ( juni, juli, augustus en oktober) . Een gemiddeld normaal jaar dus. Voor ZW. Landelijk kan dat anders zijn of in de Bilt.

uit ervaring uit vorige jaren moet ik ook toegeven dat warme novembers decembers opgevolgt worden door koudere maanden, en dat na abnormaal warme november en decembermaanden strenge vorstmaanden volgden. 
nog kort in het geheugen: 
winter 2011-2012  zeer zachte december tot gevolg strenge vorst in februari "bijna elfstedentocht"
winter 2012-2013  terug te warm najaar en warme decembermaand daarnaa begon het in januari stevig te sneeuwen en matige vorst die lang aansleepte tot in maart.
ijsfreak, sneeuwfreak, WINTERFREAK
22 december 2013, 12:00 uur | Bericht #414382
Volgens EC gaan we begin Januari nog niet de winter in, Het GFS is voor mij wat positiever voor winterweer.

| Gewijzigd: 22 december 2013, 12:10 uur, door De Friese Weerman
Sa'ke
Lid
22 december 2013, 12:13 uur | Bericht #414385
Citaat van svenne, zondag 22 december 2013, 11:13 uur Citaat van Sa'ke, zondag 22 december 2013, 10:07 uur ... Ik weet dat 2010 een dik pak sneeuw achterliet in december met een witte kerst. Maar was dit in 2011 ook niet zo (vrij vroeg in december?)
Kan me vergissen natuurlijk

Volgens mij zit je er een jaar naast:
In 2011 hadden we hier (Midden-België) een zeer warme en extreem zonnige november 8| en exact op 1 december sloeg het weer om en kregen we de eerste herfststorm van het seizoen. De rest van de maand bleef zeer winderig en nat. (ik geloof bijna 3° boven gemiddeld). (2011 was een redelijk belachelijk jaar waar we in november bijna evenveel zonuren hadden als in juli terwijl het normaal /1/3 ervan is)

In 2012 (vorig jaar) hadden we een paar koude prikjes begin december, maar daarna kwam de straalstroom weer opgang. Kerstmis vorig jaar was regen, regen en nog wat regen en 12°C. Het gevolg was dat december in totaal 1.5°C warmer was als gemiddeld en weer zeer nat.

p.s Ik spreek uit eigen ervaring, het is goed mogelijk dat Friesland/Noord Nederland/... een ander weerbeeld hadden.

jcroon
Lid
22 december 2013, 13:31 uur | Bericht #414390
Citaat van siemen, zondag 22 december 2013, 11:48 uur uit ervaring uit vorige jaren moet ik ook toegeven dat warme novembers decembers opgevolgt worden door koudere maanden, en dat na abnormaal warme november en decembermaanden strenge vorstmaanden volgden. 
nog kort in het geheugen: 
winter 2011-2012  zeer zachte december tot gevolg strenge vorst in februari "bijna elfstedentocht"
winter 2012-2013  terug te warm najaar en warme decembermaand daarnaa begon het in januari stevig te sneeuwen en matige vorst die lang aansleepte tot in maart.
Dat is van twee jaar, de jarenlange ervaringen die tot  weerspreuken geleid hebben zijn anders.
Hetgeen overigens alleen maar bewijst dat gebeurtenissen uit het verleden geen garantie zijn  voor wat komen gaat.

Hoewel.... De ervaring heeft ook geleerd dat het in de zomer warmer is dan in de winter en daar hebben we nog geen uitzondering op gehad in de recente decennia.... Er zit dus wel iets in die ervaringen uit het verleden...

22 december 2013, 14:00 uur | Bericht #414392
iki hoor vaak een warme zomer is een koude winter en ook een koude winter wirdt een warme zomer dus dan zul je altijd koude winters en warme zomers hebben.
waar blijft de winter
jcroon
Lid
22 december 2013, 14:29 uur | Bericht #414393
Citaat van Winter4ever, zondag 22 december 2013, 14:00 uur iki hoor vaak een warme zomer is een koude winter en ook een koude winter wirdt een warme zomer dus dan zul je altijd koude winters en warme zomers hebben. Dat is een bekende wetmatigheid met nog bekendere uitzonderingen op de regel. Misschien geen 50%  uitzonderingen maar het komt wel in de buurt.
De  andere wetmatigheid is dat een zachte winter een slappe zomer geeft en een slappe zomer een zachte winter.

De vraag die we ons hierbij moeten stellen is natuurlijk een variant op het kip/ei verhaal. wat nemen we als beginpunt, de zomer of de winter??

Callie-P
Moderator
22 december 2013, 14:55 uur | Bericht #414394
Ergens probeer ik nog steeds handvaten te vinden om ons ergens iets mooi te kunnen laten zien waarbij de winter ons een bezoek gaat brengen,
Maar het is gewoon op dit moment "completly No Go" voor ook maar de kleinste kans op winterweer.

GFS laat de Jet wederom op volle toeren draaien en dat gaat er waarschijnlijk weer voor zorgen dat de Jet weer boven/over ons heen gaat en dan met een bochtje naar het ziuden. Met als gevolg zuidwestelijke stromingen.

Hieronder een stukje van weerman "Jan Visser"
Source: http://janvissersweer.nl/

Met Kerst wordt het aanmerkelijk minder onstuimig en de temperatuur zakt overdag naar rond 6 graden. Deze weersverbetering hangt samen met het feit dat het tussen Schotland en IJsland gelegen ‘monstrum’ vooral in de hogere luchtlagen zuidwaarts uitzakt (tot boven het Iberisch schiereiland). Deze ontwikkeling impliceert geringere luchtdrukverschillen en de komst van relatief koude polaire lucht. Bovendien volgen (rand)storingen een zuidelijker traject. De neerslagkansen nemen dus ook af. In een deel van het Alpengebied neemt ondertussen, na extreem zacht ‘föhnweer’ op dinsdag (Zwitserland lokaal 17-18 graden), de kans op sneeuw toe.

Na Kerst bereikt vrijdag/zaterdag een nieuwe oceaandepressie het Noordzeegebied. Het circus, regen en wind, begint dan weer van voren af aan. Ook rond de jaarwisseling is het nog steeds wisselvallig en zacht weer. Boven Noord- en Oost-Europa zijn nog altijd geen doortastende hogedrukgebieden aanwezig. De kans op winterweer voor ‘Driekoningen’ (6 januari) is dan ook erg klein.

Weerman Jan Visser, Purmerend, 22 december 2013, 08:30 uur

Onderstaamd stukje is wel intressant (al is het uit Oktober dit jaar) wat zou kunnen resulteren in koude maar dan moet deze SSW niet te laat komen want zover ik dat weet duurt het altijd een paar weken voordat een SSW ( Stratospheric Sudden Warming) ons weer "winters"gaat beinvloeden..
Men is volgens mij wel redelijk ver met het inschatten wanneer er een SSW kan plaats vinden, maar ik moet mij hier nog eens goed in verdiepen

So what are we likely to expect this year. Well, so far we know some of the factors. There is a wQBO combined with probable ENSO neutral conditions and even though we are at a possible solar maximum, this is about half the maximum seen in recent times. However, I think that there is still a strong possibility that we will see a SSW - possibly late January or early February this winter. Using similar years analogues we can help predict the likely stratospheric conditions for this year. Unfortunately, there is a shortage of comparable years that meet the above data - but at least we can get an idea. And with another low Arctic sea ice year and early snow gain already then perhaps by the end of the month confidence can increase.

The strength and position of the tropospheric vortex influences the type of weather that we are likely to experience.
  • A strong polar vortex is more likely to herald a positive AO with the resultant jet stream track bringing warmer wet southwesterly winds.
  • A weaker polar vortex can contribute to a negative AO with the resultant mild wet weather tracking further south and a more blocked pattern the result.
A negative AO will lead to a greater chance of colder air spreading to latitudes further south such as the UK. So cold lovers will look out for a warmer than average polar stratosphere.

p.s. het bovenstaande komt van een forum af, als je verder leest dan zul je zeer intressante discussies zien over de Polar Vortex.

Source : http://forum.netweather.tv/topic/78161-stratosphere-temperature-watch-20132014/

| Gewijzigd: 22 december 2013, 15:07 uur, door Callie-P
23 december 2013, 01:23 uur | Bericht #414409

Trek over Almelo nou toch een redelijke hagelbui over

Jenss
Moderator
23 december 2013, 09:28 uur | Bericht #414414
mm de nieuwe pluimen bevallen me wel en de kaarten van gfs laten toch steeds het ontstaan van hogedrukgebieden bij spitsbergen groenland en ijsland zien
23 december 2013, 10:57 uur | Bericht #414418
Pluim ziet er goed uit 
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.890 topics, welke bij elkaar 448.500 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.609 leden.
Het nieuwste lid is Goos.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 220 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 220, lezen 10 mensen het topic "Wat was je heftigste onweer?".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden