Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Nov 2024 05:46:27

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 20:25:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
19 december 2013, 13:32 uur | Bericht #414268
Citaat van thunderstorms_4ever, donderdag 19 december 2013, 12:59 uur Citaat van siemen, donderdag 19 december 2013, 12:35 uur En toch bouwt er zich iets op na nieuwjaar  :D
kaartje 12 januari 
Ja,, ik bekijk al een hele tijd begin/midden januari van CFS en elke keer komt er een soort scandihoog met een tal van lagedrukgebieden hier met temps regelmatig onder nul(overdag). Met ook regelmatig serieuze sneeuwbuien... Alleen is het nog steeds verweg. Maar nu dat het er toch al enkele weken(?) opstaat, en GFS en EC niet zover gaan en we dus niet weten wat zij er van denken, geeft het toch een klein beetje een kans dat et er wel degelijk aankomt na nieuwjaar.
Dit is mijlen verweg, dit kun je dan ook niet serieus gaan nemen. Dit soort weerkaarten zijn vrij onzinnig en nutteloos.

19 december 2013, 14:19 uur | Bericht #414269
Een droge kerst kunnen we wel vergeten. Nu hopen dat Oud & Nieuw wél droog blijft.
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Waarom deze advertentie?
19 december 2013, 14:28 uur | Bericht #414270
Citaat van De Friese Weerman, donderdag 19 december 2013, 13:32 uurDit is mijlen verweg, dit kun je dan ook niet serieus gaan nemen. Dit soort weerkaarten zijn vrij onzinnig en nutteloos.
Dat zeg ik toch ook? 

Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Jenss
Moderator
19 december 2013, 17:00 uur | Bericht #414271
zeg mensen in plaats van negatief te doen over de lange termijn,kijk eens naar vannacht,volgens mij kan er plaatselijk wel winterse neerslag vallen,de temp op 850 hpa daat tegen morgenochtend naar -4 tot -5 en zoals jullie op de radar kunnen zien hangt er nu een front van frankrijk naar engeland daar wordt op een hoogte van 300 m sneeuw gemeld(al 2cm dik)de sneeuwvalgrens schommelt dus rond de 300 m wat net genoeg is om bij neerslagafkoeling voor natte sneeuw te zorgen,daar komt nog eens bij dat er heel brede opklaringen voor het front zijn en er nauwelijks wind is waardoor het serieus afkoelt,de temp is hier nu maar 6 graden en valt naar beneden aan de grond vriest het al bijna

trouwens volgens mij gaat de nieuwe gfs run veel beter zijn dan de vorige ik zit hem nu te bekijken en tot nu toe ziet het er interessant uit,de straalstroom in veel zuidelijker

edit:scandihoog in ontwikkeling???misschien wel | Gewijzigd: 19 december 2013, 17:25 uur, door Jenss
Ries
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 december 2013, 17:27 uur | Bericht #414272
Citaat van jenssweerts, donderdag 19 december 2013, 17:00 uur zeg mensen in plaats van negatief te doen over de lange termijn,kijk eens naar vannacht,volgens mij kan er plaatselijk wel winterse neerslag vallen,de temp op 850 hpa daat tegen morgenochtend naar -4 tot -5 en zoals jullie op de radar kunnen zien hangt er nu een front van frankrijk naar engeland daar wordt op een hoogte van 300 m sneeuw gemeld(al 2cm dik)de sneeuwvalgrens schommelt dus rond de 300 m wat net genoeg is om bij neerslagafkoeling voor natte sneeuw te zorgen,daar komt nog eens bij dat er heel brede opklaringen voor het front zijn en er nauwelijks wind is waardoor het serieus afkoelt,de temp is hier nu maar 6 graden en valt naar beneden aan de grond vriest het al bijna

trouwens volgens mij gaat de nieuwe gfs run veel beter zijn dan de vorige ik zit hem nu te bekijken en tot nu toe ziet het er interessant uit

Er komt geen natte sneeuw vannacht. Zowel Hirlam als Harmonie geven amper neerslag voor komende nacht, enkel in het noord-westen van Nederland, en met de (relatief hoge) temperaturen daar, en de wind die vannacht aan trekt in die regio is (natte) sneeuw niet aan de orde. :)

| Gewijzigd: 19 december 2013, 17:29 uur, door Ries
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Jenss
Moderator
19 december 2013, 17:32 uur | Bericht #414273
Citaat van Ries, donderdag 19 december 2013, 17:27 uurEr komt geen natte sneeuw vannacht. Zowel Hirlam als Harmonie geven amper neerslag voor komende nacht, enkel in het noord-westen van Nederland, en met de (relatief hoge) temperaturen daar, en de wind die vannacht aan trekt in die regio is (natte) sneeuw niet aan de orde. :)
ik hoop toch dat het front overleeft er word nu trouwens al sneeuw op 80 m hoogte gemeld weliswaar met regen gemengd
| Gewijzigd: 20 december 2013, 08:31 uur, door Marga
Jenss
Moderator
19 december 2013, 18:44 uur | Bericht #414274
de nieuwe gfs is erg mooi:)
Callie-P
Moderator
19 december 2013, 20:23 uur | Bericht #414278
Citaat van jenssweerts, donderdag 19 december 2013, 18:44 uur de nieuwe gfs is erg mooi:)

Phoe Jens, ik weet niet helemaal waarom de "nieuwe"GFS mooi is. De 12h run is nou niet echt een run om blij van te worden..
Vanaf het moment dat de kaarten onbetrouwbaar worden zegt GFS ineens.. "hmm de Jetstream die zetten we een versnelling lager.. "
( dat witte kaartje moet je maar even vergeten die is niet doorgekomen in deze run)
Je ziet hieronder dat felle paarse ( hoge windsnelheden) en ineens out of the blue een dag later is ze tam en mak. Wil ik dit geloofwaardig vinden moeten we denk ik echt nog even eendag of 5 verder zijn en dan moet het stug in de kaarten blijven staan.

EC komt op dit moment binnen em geeft de jetstream nog vol power.Sterker nog ze maakt van Europa een slagveld op temperatuur gebied.. ( koude kan ons op deze manier met geen enkele manier meer bereiken vanuit het noordoosten)

Het begin er echt op te lijken dat we voorlopig met een sterk meanderende jetstream blijven zitten waarbij we met regelmaat grote lagedruk gebieden uit het noordwesten voor onze kiezen krijgen. Met als gevolg een zuidwestelijke stroming. ( er zijn zelfs temperatuur kaarten van 12 (!) graden bij EC (27dec))

Kortom ik wil jullie pret niet bederven ( heb ik misschien net gedaan excuus daarvoor )
Maar mijn gevoel zegt me dat we niet eerder dan vanaf midden Januari (serieus) winterweer kunnen verwachten.. en gevoel baseer je ergens op, en dat is echt puur op het gedrag van de jetstream...maar goed dat is nog zooooo ver weg.. wie weet hebben we al eerder vrieskou... snif 8|

Hieronder even de tussenstand voor December met temperatuur..ik dacht eerst nog een 9de of 10de plek. maar met de huidge kaarten gaat ze hoger eindigen..zeg maar 6  tot en met de 10de plek)  sry..J.croon :(   ( lager lijkt mij niet meer realistisch aangezien we dan 6,5 graden of warmer gemiddeld moeten halen en dat geloof ik niet dat we dat gaan halen in 12 dagen ... slik..)

We zitten tot en met de 18de op 5,2 graden gemiddeld.

| Gewijzigd: 19 december 2013, 20:24 uur, door Callie-P
Stefanv
Moderator
19 december 2013, 20:53 uur | Bericht #414282
In dit soort december maanden zijn alle runs mooi die geen WC geven op +240. Ach we hebben Februari nog en in vergelijking met EC is GFS best goed ja.. Wat een drama run. | Gewijzigd: 19 december 2013, 20:55 uur, door Stefanv
markietje
Lid
19 december 2013, 20:56 uur | Bericht #414283
@ Callie-p

Dus aankomende dagen wordt de gemiddelde temperatuur hoger dan de AL 5,2 graden gemiddeld?
Dacht dat de temperatuur na deze week tot eind december ietswat omlaag zou gaan.
Callie-P
Moderator
19 december 2013, 21:21 uur | Bericht #414284
Citaat van sneeuw, donderdag 19 december 2013, 20:53 uur In dit soort december maanden zijn alle runs mooi die geen WC geven op +240. Ach we hebben Februari nog en in vergelijking met EC is GFS best goed ja.. Wat een drama run.
Heheehhe zo kan je het ook bekijken..
Ik heb net nog even wat andere  professionele sites afgestruind en die geven eigenlijk allemaal hetzelfde beeld.
Voorlopig herfstig , met misschien kans op wat stralingskoude maar zeer minimaal. ( de laatse kaart van GFS laat wat stralings koude zien aan de oostrand van Nederland maar die heb ik niet gepost omdat dat nu echt een beetje zinloos zou zijn.)

Hieronder bijvoorbeeld Meteoconsult : http://www.weer.nl/30-daagse-verwachting.html
"Samengevat kunnen we stellen dat we een periode ingaan met wisselvallig en vrij zacht weer. Wel groeit de mogelijkheid gedurende de periode op een stralingswintertje in Nederland. Op echt winterweer met stevige vorst en sneeuw hoeven we voorlopig nog niet te rekenen. Maar wie weet, de winter van 2012 was tot februari erg zacht en toch kwam het toen nog bijna tot een Elfstedentocht. De winter is nog lang, en wie weet: als de dagen gaan lengen, gaan de nachten wellicht toch nog strengen."

Er zal van meteoconsult "any time" een nieuwe verwachting online komen maar ik denk dat deze niet veel zal afwijken van het bovenstaande.

Dussss "have patience my friend "

Callie-P
Moderator
19 december 2013, 21:25 uur | Bericht #414285
Citaat van markietje, donderdag 19 december 2013, 20:56 uur @ Callie-p

Dus aankomende dagen wordt de gemiddelde temperatuur hoger dan de AL 5,2 graden gemiddeld?
Dacht dat de temperatuur na deze week tot eind december ietswat omlaag zou gaan.

naah ze gaan zelfs stijgen....

Hieronder een overzicht.. geel is max 12 graden, dat oranje wat je ziet op bijvoorbeeld 24 dec is hoger dan 12 graden maar dat geldt voor Duitsland en een klein stukje Limburg)
En kijk ook maar even naar dat grote temp kaartje van mijn post hierboven.. op 27 december ook boven de 12 graden in Nederland en Belgie.

Hieronder ook even het KNMI verwachtingsplaatje en daar zie je dat zowel de max temp als de minimale temp gaan stijgen..

| Gewijzigd: 19 december 2013, 21:27 uur, door Callie-P
Callie-P
Moderator
20 december 2013, 09:08 uur | Bericht #414288
Hieronder de LT verwachting van het KNMI:

Beoordeling lange termijn
Geldig van zondag 22 december tot vrijdag 03 januari

Synoptische ontwikkeling
De komende dagen is er sprake van een vrij strakke west tot zuidwestelijke stroming boven de Atlantische Oceaan. Sturende lagedrukgebieden liggen vrijwel continu tussen IJsland en Schotland. De aangevoerde lucht is dan ook tamelijk zacht. Tijdens de kerstdagen begint de hoogtestroming meer te golven en vindt er in een hoogtetrog boven het zuiden van Frankrijk een afsnoering plaats. Onze omgeving lijkt dan tijdelijk in de polaire lucht te komen met tijdelijk minder hoge temperaturen. Daarna blijft de stroming min of meer zonaal, waarbij de straalstroom iets zuidelijker komt te liggen.

Modelbeoordeling en onzekerheden
Nog steeds zien we in de clustering een sterke voorkeur voor een zonaal circulatiepatroon met sterke negatieve anomalieën in de druk tussen IJsland en Schotland. Er zijn nauwelijks members die op een significant afwijkende ontwikkeling duiden. De kans op het aanhouden van het sterk wisselvallige en zachte weer is dan ook zeer groot. We zien dat ook in de EPS-pluim en de staafdiagrammen. Wel zien we in de EPS-pluim een tijdelijke daling van de temperatuur tijdens de kerstdagen, maar ook dan liggen de temperaturen nog op of iets boven de normale waarde van 5-6 graden. Belangrijker is de windverwachting. Met name later op maandag of dinsdag zien we een tamelijk grote kansen op zware windstoten in een groot deel van het land. Kansen op zeer zware windstoten boven 100 km/uur liggen vooralsnog rond 20% voor de kuststations. Ergens tijdens de kerstdagen lijkt ook de kans tamelijk groot op een rustiger intermezzo.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Geregeld regen of buien en van tijd tot tijd ook veel wind. Zacht met maximumtemperaturen die oplopen naar waarden rond 10 graden. Tijdens de kerstdagen waarschijnlijk minder zacht en rustiger.

Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (70-80%) op aanhoudend wisselvallig en vrij zacht weer met van tijd tot tijd veel wind.

Paraaf meteoroloog: buscher
Uitgifte: 20/12/2013 03.58 uur LT
Marga
Lid
20 december 2013, 09:11 uur | Bericht #414289
Ik kon het niet nalaten

Every cloud has a silver lining
Callie-P
Moderator
20 december 2013, 09:46 uur | Bericht #414290
Citaat van Marga, vrijdag 20 december 2013, 9:11 uur Ik kon het niet nalaten

die jeugd van tegenwoordig.. tssssss
Ries
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 december 2013, 10:46 uur | Bericht #414294
Harmonie geeft rond middernacht even een windkracht 9 in het noord-westen.

Animatie van de windstoten van 22:00 tot 03:00 (21:00-02:00 GMT) Harmonie.

Kaarten: Weerplaza
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Callie-P
Moderator
20 december 2013, 11:43 uur | Bericht #414297
ik denk dat we voorlopig maar naar het stormnieuws van Tatanka moeten kijken want zoalsje hieronder kan zien verwachten beide modellen tot einde 1ste week Januari geen winter.

Dan is er nogal veel te doen over het zgn afzakken van de jetstream naar het zuiden.
In de laatste complete run van GFS ( ja ik weet het te lange termijn) zie je ook weer dat de jetstream aantrekt met als gevolg dat ze weer gaat meanderen.
Op de laatste kaart is ze nog wel zo gepositioneerd dat we een noordwestelijke stroming hebben onder invloed van een groot LAGE druk gebied.
Meestal bij een situatie als deze schuift de trog nog wat oostelijker zodat wij onder invloed komen van drukgebieden uit het zuidwesten. Dit kan hoog zijn waardoor we een noordwestelijke stroming behouden of laag waardoor we een zuidwestelijke stroming krijgen.. maar goed dat is gissen want het is veel te lange termijn.

Samengevat:
Binnen de redelijk betrouwbare termijn van 10dag is er absoluut geen sprake van dat we winter gaan krijgen.
Lange termijn tot de laatste kaart van GFS, GFS verwacht dat het iets minder zacht gaat worden maar op dit moment ook geen winter.

20 december 2013, 11:51 uur | Bericht #414298
De Astronomische winter begint aankomende nacht om 00:00 uur maar ik heb er een hard hoofd in na het bekijken van de laatste weermodellen dat we in januari winterweer gaan krijgen. Paar dagen geleden waren de kaarten nog hoopgevend maar nu is het allemaal weer huilen met de pet op.
Sven
Moderator
20 december 2013, 13:16 uur | Bericht #414301
Citaat van De Friese Weerman, vrijdag 20 december 2013, 11:51 uur De Astronomische winter begint aankomende nacht om 00:00 uur maar ik heb er een hard hoofd in na het bekijken van de laatste weermodellen dat we in januari winterweer gaan krijgen. Paar dagen geleden waren de kaarten nog hoopgevend maar nu is het allemaal weer huilen met de pet op. Naar het schijnt duurt januari 31 dagen, dus jij kan nu al zeggen dat we geen winterweer gaan krijgen in januari. Straf! Welk model gebruik je daar voor?

Marga
Lid
20 december 2013, 14:19 uur | Bericht #414302
1 Er zal vanavond een apart topic geopend worden over de stormkansen.

2 De berichten met eigen facebook-pagina's zijn verplaatst naar een nieuw topic in de koffiebar.
Every cloud has a silver lining
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
3 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 3 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.478 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
3 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 96 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 96, lezen 3 mensen het topic "Winterdiscussie topic 2011/2012 deel 13".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden