Hieronder de Gemiddelde temperatuur voor de Bilt en die lijkt de resterende tijd in december niet of nauwelijks meer onder de 5 graden te komen...
Toch een plekje in de top 10.... J.Croon ( het zal misschien maar een 9de of 10de plek worden.. maar goed.. we weten het op de 1ste januari.. gaat spannend worden et weekgemiddelde geven het interval aan waarin de temperatuur zou moeten liggen met 50% (dik) resp 80% (dun) kans. De gestippelde lijn is normaal (het 10-daags gemiddelde over 1981-2010), de blauwe lijn zijn de dagelijkse waarnemingen en de rode lijn de weekgemiddelden.
Dat de dagen warm zijn okey.. maar de temp hieronder voor het huidige tijdstip.. dat halen we soms in de zomer niet eens...( in de nacht natuurlijk)
Nou moet ik wel zeggen dat ik het vandaag verdraaid fris vind....
Sterker nog, vandaag tel ik maar een graad of zes maximaal voor de Bilt en als ik zo naar je "staafgrafiekje"kijk zou dat voor bv vandaag het gemiddelde voor de hele dag worden...
Het blijft spannend. We wachten af wie het bij het rechte eind heeft.
Weddenschapje?
Als jij het bij het rechte eind hebt heb je gewonnen. Als ik het bij het rechte eind heb heb ik gewonnen.
De prijs: De winnaar mag zeggen dat ie vandaag, 17 december 2012, gelijk had.
Citaat van Citaat van Tatanka, dinsdag 17 december 2013, 7:30 uur Kerst storm weer terug op de kaarten ( we gaan het weer volgen)8) zowel 1e als 2e kerstdag Ach de kerstman bestaat, in tegenstelling tot Sint NIcolaas, toch niet dus dat er wat valse baarden wegwaaien is niet zo'n ramp...
| Gewijzigd: 17 december 2013, 13:43 uur, door jcroon
het is toch iets nachtvorst op lt en overdag ook nie al te warm.
ook bij ecmf gaan paaar leden voor kouder weer.
we moeten afwachten maar ik zelf denk dat er vanaf vanvond/morgen nog wat betere kaarten komen. we houden in de gaten maar ik heb alle vertrouwen in
Nou moet ik wel zeggen dat ik het vandaag verdraaid fris vind....
Sterker nog, vandaag tel ik maar een graad of zes maximaal voor de Bilt en als ik zo naar je "staafgrafiekje"kijk zou dat voor bv vandaag het gemiddelde voor de hele dag worden...
Het blijft spannend. We wachten af wie het bij het rechte eind heeft.
Weddenschapje?
Als jij het bij het rechte eind hebt heb je gewonnen. Als ik het bij het rechte eind heb heb ik gewonnen.
De prijs: De winnaar mag zeggen dat ie vandaag, 17 december 2012, gelijk had.
hehehhe deal ! , en ik hoop eigenlijk dat jij gelijk hebt want 12 graden met kerstmis is sooo not done !
Overigens is het vandaag idd fris, het is hier vanaf 6 graden en stijgende op dit moment, maar ja ik zit op nog geen 2km van zee. ( als de wind uit de juiste richting komt dan horen we in de tuin de zee bulderen )
Maar goed we wachten het af
Maar goed we wachten het af
Het is stabiel herfstweer. Dat kan ik je wel zeggen.
zodra er mooie kaartjes komen met bakke sneeuw dan wordt het hier weer zeker druk , dan ben ik zeker ook weer non stop van de partij :p
Dan zie ik met name op de EC vanaf Kerst de maxima (en eigenlij van zowel oper control als gemiddelde) niet eens zo gek ver boven het normale maximum voor de laatste decade van het jaar uit komen , dat is 5,5 graden. Op een paar warme dagen na lijkt het allemaal best normaal....
Dan zie ik met name op de EC vanaf Kerst de maxima (en eigenlij van zowel oper control als gemiddelde) niet eens zo gek ver boven het normale maximum voor de laatste decade van het jaar uit komen , dat is 5,5 graden. Op een paar warme dagen na lijkt het allemaal best normaal....Is dit niet vaker zo dat het gemiddelde op LT vaker op de normale temperaturen voor de tijd van het jaar gaat liggen? Of vergis ik mij?
Dan zie ik met name op de EC vanaf Kerst de maxima (en eigenlij van zowel oper control als gemiddelde) niet eens zo gek ver boven het normale maximum voor de laatste decade van het jaar uit komen , dat is 5,5 graden. Op een paar warme dagen na lijkt het allemaal best normaal....Is dit niet vaker zo dat het gemiddelde op LT vaker op de normale temperaturen voor de tijd van het jaar gaat liggen? Of vergis ik mij?Je hebt wel een punt denk ik. Onzekerheid neemt toe met de termijn. Een van de factoren die wellicht in de modelberekeningen wordt meegenomen is wat er min of meer normaal is in deze tijd van het jaar. We lezen hie rvaak dat het verleden geen garantie is voor de toekomst maar wat "normaal" is speelt wel een rol denk ik, immers het huidige patroon zal nu een heel ander resultaat hebben dan wanneer het er bv in mei juni zo uit ziet. En bij toenemende onzekerheid zal datgene wat al wel zekerheid is gebleken, namelijk een langjarig gemiddelde, in belang toenemen. Denk ik.
Wie verbetert me?
de kaartjes:
hier zie je de blokkade opgebouwd worden
hier zie je dat de depressies richting het zuidoosten uitzakken door de jetstream
op bovenstaand kaartje zie je de blokkade op zijn hoogtepunt
en hier op bovenstaand kaartje zie je dat de blokkade omgevallen is,er is wel een hoog boven scandinavie ontstaan en volgens mij gaat dat aansterken want de jetstream loop over spanje zoals op onderstaand kaartje te zien is
ik heb hoop dat vanaf de 30 ste december de winter invalt,de pluimen laten dan ook al wat kouder weer zien
toch leuk dat wanneer ik leuke kaarten plaats er zoveel reacties komen | Gewijzigd: 18 december 2013, 18:45 uur, door Jenss
is het trouwens al iemand opgevallen hoe koud het is in engeland en ierland,in ierland word zelfs sneeuw gemeld en in engeland is het volle zon en toch maar tussen de 2 en de 4 graden,hopelijk komt dat vannacht naar hier | Gewijzigd: 19 december 2013, 11:42 uur, door Jenss
kaartje 12 januari
Ja,, ik bekijk al een hele tijd begin/midden januari van CFS en elke keer komt er een soort scandihoog met een tal van lagedrukgebieden hier met temps regelmatig onder nul(overdag). Met ook regelmatig serieuze sneeuwbuien... Alleen is het nog steeds verweg. Maar nu dat het er toch al enkele weken(?) opstaat, en GFS en EC niet zover gaan en we dus niet weten wat zij er van denken, geeft het toch een klein beetje een kans dat et er wel degelijk aankomt na nieuwjaar.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1