Het stromingspatroon op het NH, met Europa in de warme opgaande tak van de Rossby golf, is behoorlijk vastgeroest en de (fase)veranderingen gaan uitermate langzaam en moeizaam. Ofschoon de tijd "uns davon läuft" ben ik nog steeds niet gerust over hetgeen vandaag ook weer door de weermodellen wordt voorgeschoteld. (misschien tegen beter weter in) Langzaam moeten nu toch de eerste tekenen van een weersomslag in de modellen gaan verschijnen wil het dit jaar überhaupt nog wat worden. Maar goed, tot de kerst is nog 9 dagen te gaan en voor mij zijn alle opties (ook winterse) nog open !
Alleen de wind is er wat teveel aan...
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Ik liep net hier door het centrum en het is écht te zacht. Maar er zaten toch een hoop mensen op de terrasjes wel eens waar met een jas aan. Maar toch, het idee dat het kan op 16dec. | Gewijzigd: 17 december 2013, 08:57 uur, door Marga
kun je mischien een keer je youtube channel verkorten or een url shortener gebruiken?
je trekt heel de pagina uit zijn verband :o Echt?
EDIT: Bij mij staan er 2 regels van de website? Heeft iemand nog dit probleem?
| Gewijzigd: 16 december 2013, 16:39 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
EDIT: Bij mij staan er 2 regels van de website? Heeft iemand nog dit probleem?
Nee.
OT: Heerlijk weer vandaag. Ben meer van de zomer dusja. | Gewijzigd: 17 december 2013, 08:58 uur, door Marga
Zoals ik al eerder schreef hebben we nog steeds een kleine 10 dagen te gaan en maar liefst dikke 2 weken tot het nieuwe jaar. Ruimte genoeg dus voor een totale "Umstellung" van de GWL. Wat dat betreft ben ik nog steeds positief gestemd.
Interessant de vraag in hoeverre de singulariteiten door de modellen ook worden meegepakt. Anders gezegd, in hoeverre wordt bv de kerst depressie mee gepakt in de berekeningen ?! Tot zover mij bekend zou dit geen rol moeten spelen maar heb toch zo mijn twijfels.
Momenteel alles anti-winters doorspekt is blijf ik bij mijn stelling dat de boel op de schop gaat en wel eerder dan nu door de modellen wordt gesimuleerd. Het zou me dan ook niet verbazen dat met het verplaatsen van de "koude vortex" richting Scandinavië - Spitsbergen (modellen verschillen daar nog van mening) er "arctische" mogelijkheden voor Europa gaan komen. Maar eens kijken of eerste signalen vanavond of morgen in de modeluitdraai gaan verschijnen. (good hope).
To be continued.
Gelijk maar even beargumenteren waarom ik dit denk... ( tis vrij simpel)
- Zowel GFS als EC laten nog steeds een sterk meanderende jetstream zien..
- Hieronder heb ik even de laatse kaart van EC en een GFS kaart neergezet van het zelfde tijdstip.
- Helemaal onderaan staat de laatste GFS 300hPa kaart die is ook nog niet goed maaar de jetstream is daar wel wat gas aan het terug nemen, daarom zeg ik dat we het komend weekend waarschijnlijk meer kunnen zeggen of deze trend zich echt doorzet.. ( misschien wat eerder maar ik ben even wat meer aan de safe kant)
| Gewijzigd: 17 december 2013, 01:07 uur, door Callie-P
Hieronder de Gemiddelde temperatuur voor de Bilt en die lijkt de resterende tijd in december niet of nauwelijks meer onder de 5 graden te komen...
Toch een plekje in de top 10.... J.Croon ( het zal misschien maar een 9de of 10de plek worden.. maar goed.. we weten het op de 1ste januari.. gaat spannend worden
Source :www.knmi.nl
De verticale lijnen van het weekgemiddelde geven het interval aan waarin de temperatuur zou moeten liggen met 50% (dik) resp 80% (dun) kans. De gestippelde lijn is normaal (het 10-daags gemiddelde over 1981-2010), de blauwe lijn zijn de dagelijkse waarnemingen en de rode lijn de weekgemiddelden.
Dat de dagen warm zijn okey.. maar de temp hieronder voor het huidige tijdstip.. dat halen we soms in de zomer niet eens...( in de nacht natuurlijk)
| Gewijzigd: 17 december 2013, 00:25 uur, door Callie-P