http://www.meteociel.fr/modeles/cfse_cartes.php?ech=534&mode=0&carte=0&run=10
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
2 week wachten, komt eraan
Heb je een plaatje of een link?
2 week wachten, komt eraan
Heb je een plaatje of een link?
heb met weeramateur gesproken bij ons ,deze garandeerde dat we met 2 week dikke sneeuwpret kunnen verwachten
dus geen plaatje ,maar was een praatje ,deze man is dik in de 90 ,ziet het aan natuur ,gedrag van beestjes /mistdagen enz enz
ouderwetse computer zullen we maar zeggen ,kijken wie er gelijk krijgt ,of deze man met vorst en sneeuw in vooruitzicht
of de moderne uitdraai met lente /herfst tafarelen .
ben ook benieuwd wie er gelijk gaat krijgen . {hoop deze oude weeramateur van de jaren 50/60 70 .
GFS laat nu winterse kaarten zien rond 30 december met sneeuwbuien en temp rond het vriespunt!
GFS laat nu winterse kaarten zien rond 30 december met sneeuwbuien en temp rond het vriespunt!
Ja ik zie het! De 18z run doet zijn naam weer eer aan.
Nog heel ver weg (+384 uur) maar er is tenminste weer een lichtpuntje in het UGKB te vinden.
Deze kaarten zouden een witte jaarwisseling betekenen.
Natuurlijk is dit nog veel te ver weg en hebben deze kaarten zeer weinig waarde. Maar ach het is hier zo rustig.
Ik ben benieuwd of het in de uitvoer blijft zitten.
Grtzz
Citaat van Sneeuw, maandag 16 december 2013, 0:45 uur Als hij gelijk krijgt eet ik mijn schoenen op! Maar ik vrees er voor. Geen enkel model ziet winterweer over 2 weken.. Zelfs tussen de leden apart zitten maar enkele licht winterse..
Ik was misschien weer te vroeg met roepen
| Gewijzigd: 16 december 2013, 12:57 uur, door Stefanv
peper je schoenen maar vast in,
De kaarten zoals ze hierboven door "sneeuw"zijn getoond zijn jammer genoeg al weer verdwenen en GFS komt met een best wel apart 500hPa kaartje waar ik persoonlijk echt geen waarde aan kan hechten.
GFS kom met 1 groot lagedruk gebied boven heel Europa... niet erg realistisch. Daarnaast geeft dit als resultaat dat heel Europa zo een beetje boven de nul graden zit waarbij zelfs delen van Finland op de nul graden lijn zitten !
Mochten deze kaarten uitkomen dan is oudjaarsnacht herfstig met een matige wind en redelijk veel regen.
Maar zo ver is het nog lang niet. De setting die GFS in haar middernacht run laat zien zal zeker niet 100% de waarheid zijn.
Toch is er wel iets in de run wat wel realistisch is en misschien eindelijk de deuren open gaat gooien voor ander weer .
De jetstream LIJKT zicht naar het zuiden te gaan verplaatsen volgens GFS.
Volgens GFS belanden we rond 26 december in een trog waardoor lagedruk ons kan bereiken en wij een "natte" zuidwester gaan krijgen.
Deze trog verdwijnt dan rond de 29ste december waarnaar de jetstream naar het zuiden afzakt.
En ik zie voor het eerst sinds tijden een kaart op 1 januari waarbij de Jetstream zelfs enorm in kracht is afgenomen ( dus het meanderen zou dan stoppen en je ziet hem ook niet meer versnellen boven Noord Amerika.
Dan gaat het belangrijk worden waar welk drukgebied ligt zodat we danwel misschien winters weer kunnen gaan krijgen, of we blijven stug een zuidwestelijke stroming houden met te hoge temperaturen. Maar eigenlijk is hier nu echt geen pijl op te trekken dus laten we hopen dat de kaarten van de jetstream enigsinds uitkomen dat zou in iedergeval ervoor zorgen dat ik mijn tent weer uitkom
@Sneeuw: Ik denk dat je je schoenen gewoon aan kan houden hoor
| Gewijzigd: 16 december 2013, 09:38 uur, door Callie-P
Het stukje LT verwachting van het KNMI wordt ook al korter ( volgens mij heb ik hem nog nooit zo kort gezien ) ...tja er valt weinig eer aan te behalen aan dit weer dus waarom veel woorden gebruiken
Beoordeling lange termijn
Beoordeling door meteoroloog
Geldig van woensdag 18 december tot maandag 30 december
Synoptische ontwikkeling
Afwisselend trekken storingen en ruggen over het aandachtsgebied.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De afwisseling van storingen en ruggen is ook in de pluim goed zichtbaar als een golfbeweging in de windsnelheid. Synoptisch gezien is er weinig onzekerheid, voorlopig houden we wisselvallig en zacht weer. Het aantal koudere oplossingen is gering en structureel kouder weer zit in het geheel niet in het ensemble.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Zacht en wisselvallig.
Samenvatting EPS-periode:
Aanhoudend zacht en wisselvallig.
Paraaf meteoroloog: zwagers
Uitgifte: 16/12/2013 02.49 uur LT
Vandaag
Mogelijk extreem diepe ‘kerstdepressie’ bij IJsland! Bij ons deze week overwegend wisselvallig weer en zacht, soms zeer zacht voor de tijd van het jaar.
ECMWF haalt uit! Het belangrijkste weermodel zinspeelt voor 1ste kerstdag op een extreem diepe depressie ter hoogte van IJsland. De druk in de kern daalt mogelijk tot beneden 920 hPa. Mocht deze ontwikkeling handen en voeten krijgen, dan gaat het om een van de diepste depressies van de afgelopen decennia. ‘Toonaangevend’ in dezen is een IJslandse stormdepressie van 15 december 1986. Ten zuidwesten van IJsland werd toen op een schip 920 hPa gemeten: in de kern van het systeem bedroeg de ‘luchtdrukking’ 915 hPa. Op 11 januari 1993 werd in een IJslandse stormdepressie een vergelijkbare barometerstand vastgesteld.
De directe consequenties van de potentiële IJslandse stormdepressie hoeven voor onze omgeving niet al te groot te zijn omdat de luchtdrukverschillen over een groot gebied worden uitgemeten. En verder hebben we uiteraard nog ruim een week te gaan ofwel er kan nog het een en ander veranderen.
Overigens opteert de nieuwste run van het ECMWF voor een zuidelijker koers van het megalaag. In dat geval neemt de kans op een ‘stormachtige kerst’ toe.
Ook deze week lopen Atlantische depressies het vuur uit hun sloffen. Zo gaat het weerglas donderdag tussen IJsland en Schotland onderuit naar 945 hPa. Tijdens de afgelopen nacht bevonden zich lagedrukcentra boven de Noorse Zee en de Noordelijke IJszee met een kerndruk van 952 hPa.
Dankzij de ‘afstandelijkheid’ van de depressies en hogedruk boven het Europese vasteland (zonneschijn in de wintersportgebieden), is het bij ons zeker de eerste dagen niet echt uitgesproken wisselvallig weer.
Donderdag echter nemen de regenkansen vooral in de nacht en ochtend duidelijk toe.
Vervolgens krijgt tijdens het weekeinde de enigszins meanderende westcirculatie meer vat op het weerbeeld in het Noordzeegebied. Dan stijgende regenkansen en eveneens grotere hoeveelheden. De zuidwestenwind trekt van tijd tot tijd flink aan en uiteraard wordt er voortdurend zachte, soms zeer zacht lucht aangevoerd. De maxima bereiken de komende tijd (tiendaagse ECMWF) veelal waarden tussen 8 en 11 graden.
Vandaag is het veelal bewolkt maar met name in het zuiden en zuidoosten komen ook opklaringen voor. De temperatuur komt uit op circa 10 graden: in het zuidoosten zelfs 11-12 graden! De komende nacht en dinsdagochtend hoofdzakelijk in het westen en noorden enige regen maar later op de dag is het vrijwel overal droog.
Bron: Jan Visser http://janvissersweer.nl/