absoluut waar nu moet dat alleen even doorzetten
valt me een beetje van je tegen Calliep..als jij al dezer afgelopen nachtvorstjes het startschot geeft om door te zetten dit is mondje plagen van de onderste plank..... btw Tatanka komt van het weekend de stormpies eem onder de loep nemen gegroettt
Ben benieuwd, aan de pluimen te zien gaan we winderige dagen tegemoet.
Ik houd zelf wel van extreem weer, en de stormliefhebbers hebben de afgelopen tijd niets te klagen maar als het aan mij ligt op oudjaarsdag windkracht max.3 aub;)
BRON: http://www.weer.nl/pluimverwachtingen.html
http://knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/pluim.html
| Gewijzigd: 13 december 2013, 09:57 uur, door Marga
waren deze kaarten vorige week alleen maar winters ,zijn ze nu bijna lente te noemen
niets is moeilijker om het weer te voorspellen ,en dat is maar goed ook
off topic ,, in heel europa word je geleefd en heb je weinig meer op alles ,dus maar goed ,dat het weer nog is zoals die is
Een paar weken geleden waren er op de pluim maar een paar leden op de LT die boven de 5 graden kwamen, en toch werd het een graad of 8. Dus om nu te zeggen dat het perse warm gaat worden is ook een beetje negatief. Het is nog maar December, de winter komt vanzelf wel. De afgelopen dagen mooi normaal winter weer gehad voor begin December. | Gewijzigd: 13 december 2013, 02:54 uur, door Cookiebakker
Pluimen en kaarten laten nu al dagen hetzelfde zien.
Continu hogedruk op het gehele Europese continent, een welbekend Laag tzv IJsland en het alomvertegenwoordigde Azoren-hoog. Perfecte voedingsbronnen voor een heerlijk gematigd (zuid)westelijke stroming.
Zijn er strohalmen waar we ons aan vast kunnen houden, een sprankje hoop op een witte kerst?
Lage drukgebieden houden het over het algemeen maar een dag of 3-5 vol (hoewel keer op keer weer nieuwe ontstaan), Hoogjes doen het met ca 3 wkn aanzienlijk beter. Hoe lang staan deze al niet ongeveer op dezelfde plaats in Europa??
Het is gewoon afwachten, maar zoals ik er naar kijk zie ik de kans op een witte kerst met lede ogen tegemoet (ca.1%), een koude kerst (15%), een natte kerst (50%).
Alles hangt af van de jet, dit is de motor die de drukgebieden voedt/verplaatst. Meander nu eens een kleine 500-1000km westwaarts en geef de arctische lucht een kans
hmmm waar haal je die pluimen vandaan.. de laatse pluimen die ik kan vinden zitten met 99,9% van de leden ruim boven de nul graden ( met een uitzondering van a.s. woensdag)
Ik houd mij graag aanbevolen voor betere pluimen
Onderstaande kaarten zijn binnen de 10 dagen termijn..
| Gewijzigd: 13 december 2013, 09:28 uur, door Callie-P
Ik houd mij graag aanbevolen voor betere pluimen
Ik had het over pluimen van een tijdje geleden. Die gaven op LT koud winterweer aan. Maar run na run werd de pluim warmer om te eindigen waar hij nu zit
| Gewijzigd: 13 december 2013, 19:05 uur, door Marga
Vandaag 08:30
Kans op storm
De rust in de atmosfeer lijkt voorbij en ook het stabiele koudere weer lijkt na vandaag voorlopig even verleden tijd. Het Europese hogedrukgebied verliest bij ons aan kracht en loopt dit weekend al een flinke deuk op.
Het eerste deukje is de komende nacht merkbaar, maar de echte deuk komt in de avond en nacht van zaterdag op zondag. Een snelle Schotse depressie zal in die nacht de Noordzee oversteken. De gevolgen hiervan zullen vooral merkbaar zijn door een snelle toenemende wind. Langs de hele Nederlandse kust en in de kustgebieden wellicht storm uit zuid tot zuidwest. Zware windstoten. Ook landinwaarts waait het stevig. Zo snel de storm opkomt, zo snel verdwijnt de storm op zondag ook weer.
http://www.pietsweer.nl/2013/kans-op-storm-2/
Weer een leuk stukje geplaatst op de blog van Johann Geers wat betreft de "witte kerst".
vrijdag 13 december 2013
http://alpenweer.blogspot.nl/ | Gewijzigd: 13 december 2013, 11:53 uur, door Debbieke
Waar blijft die winter nou?
Geplaatst op 13 december 2013 - 10:18 door Michiel Severin
Af en toe wat lichte vorst, veel mist, en 's middags 3 tot 6 graden. Het is één van de weertypes die we in de winter normaalgesproken meemaken, maar echt winterweer kunnen we het niet noemen.
Schitterende foto van ijsafzetting, gemaakt door Ria Luttikhold
Voorlopig geen winterweer Laten we meteen maar met de deur in huis vallen. Voor iedereen die met smart zit te wachten op sneeuw en vorst heeft Weerplaza slecht nieuws. De winter breekt voorlopig niet los in Nederland.
Na een paar nachten met hier en daar nachtvorst gaat de temperatuur de komende dagen omhoog. Daarbij gaat het vaker regenen en neemt ook de wind in kracht toe. Aanstaande maandag wordt het plaatselijk 10 graden, terwijl 6 graden normaal is voor deze tijd van het jaar. De weersomslag maakt de kans op mist wel flink kleiner.
Straalstroom ligt ongunstig
Het uitblijven van winterweer wordt veroorzaakt door de luchtstromingen op het noordelijk halfrond.
Op 8 tot 12 km hoogte waait een krachtige straalstroom, de allesbepalende motor van het weer. De straalstroom blijft in het westen van Europa voorlopig uit het westen tot zuidwesten waaien, waardoor ook aan de grond de wind meestal uit die richting waait.
Vanuit het westen en zuidwesten wordt geen kou aangevoerd, wel wisselvalligheid. Na een redelijk droge periode gaat de komende twee weken bijna dagelijks regen vallen.
Winterweer krijgt pas kans als de straalstroom zich meer gaat richten op Zuid-Europa of als de straalstroom in onze contreien stilvalt door de opbouw van een krachtig hogedrukgebied boven bijvoorbeeld de Britse Eilanden en Scandinavië.
De paraplu kunnen we weer gebruiken
De paraplu kunnen we weer gebruiken
Het krachtige hogedrukgebied is in de weermodellen in geen velden of wegen te bekennen, maar er zijn wel signalen dat de straalstroom zich tijdens of vlak na de kerstdagen wat meer naar het zuiden verplaatst. Mogelijk gaat het weerbeeld rond die tijd dus veranderen. Tot de kerstdagen moeten we rekenen op wisselvallig weer met soms veel wind en maxima van 5 tot 10 graden.
Kans op een witte Kerst: 10% (klein maar dus niet 0!)
Vandaag 08:30
Kans op storm
De rust in de atmosfeer lijkt voorbij en ook het stabiele koudere weer lijkt na vandaag voorlopig even verleden tijd. Het Europese hogedrukgebied verliest bij ons aan kracht en loopt dit weekend al een flinke deuk op.
Het eerste deukje is de komende nacht merkbaar, maar de echte deuk komt in de avond en nacht van zaterdag op zondag. Een snelle Schotse depressie zal in die nacht de Noordzee oversteken. De gevolgen hiervan zullen vooral merkbaar zijn door een snelle toenemende wind. Langs de hele Nederlandse kust en in de kustgebieden wellicht storm uit zuid tot zuidwest. Zware windstoten. Ook landinwaarts waait het stevig. Zo snel de storm opkomt, zo snel verdwijnt de storm op zondag ook weer.
http://www.pietsweer.nl/2013/kans-op-storm-2/
Weer een leuk stukje geplaatst op de blog van Johann Geers wat betreft de "witte kerst".
vrijdag 13 december 2013
http://alpenweer.blogspot.nl/ Piet slaat de plank volledig mis er bestaat nog niet eens een kans op een storm in de nacht van zaterdag op zondag er staat hooguit een krachtige tot harde wind. Vind het een overtrokken bericht.