Geef mij dan toch maar een zonnige dag met -3°C, ik heb genoeg zonloze dagen gezien de afgelopen weken. Ik denk dat ze in het westen van het land ook niet uitkijken naar mist. | Gewijzigd: 10 december 2013, 13:20 uur, door WimBaens
Geef mij dan toch maar een zonnige dag met -3°C, ik heb genoeg zonloze dagen gezien de afgelopen weken. Ik denk dat ze in het westen van het land ook niet uitkijken naar mist.
mist met rijp vind ik zelf prachtig,vooral als het dan opklaart dan is het echt prachtig
Ik mag dan wel niet zo'n winterliefhebber zijn, als fotograaf doe ik toch mijn best om bijzondere dingen te fotograferen en persoonlijk vind ik mist en een dikke laag rijp visueel in ieder geval te verkiezen boven een laag sneeuw. Ik vind mist zowiezo iets betoverends hebben.
Dat zit er met deze pluim echter niet in. Na 2 witte kersten (2009 en 2010) is het alsof er nu steeds een opwarming komt voor kerst.
Ik ga de barbecue maar vast afstoffen.
| Gewijzigd: 10 december 2013, 14:39 uur, door jcroon
als er mist gevormd wordt die heel de dag blijft hangen krijgen we gewoon een ijsdag het vriest hier nu trouwens al
Ook woensdag wordt het na een frisse ochtend opnieuw overal zonnig en vrij zacht. De temperaturen veranderen nauwelijks met maxima tussen 6 en 11 graden.
Denk dat het terug een dag zoals vandaag zal worden
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Vorst is ook moeilijk exact te bepalen vind ik. Hangt er 1 wolk, waait het toch 3km/u sneller,... Veel factoren
Wel opvallende hittegolf in de Ardennen
Vrijwel alle modellen gaan voor temperaturen in de plus zowel overdag als s'nachts. Ook het Amerikaanse model gaat voor deze trend met de temperatuur.
Windrichting zit rond de kerst voornamelijk in de zuid hoek. Weinig modellen gaan voor een oostelijke richting.
Neerslag wordt er wel verwacht, maar met de hoge temperaturen zal dat oer Hollandse regen zijn.
Neerslagverwachting 1e kerstdag
Neerslagverwachting 2e kerstdag
De staalstroom (Jet Stream) ziet er niet gunstig uit, wel is er sprake van een meridionale stroming wat koud winterweer kan brengen, echter komt de stroming dus uit de zuidhoek, en niet het noorden en liggen we er pal onder. Echter worden alle weerkaarten berekend aan o.a. de hand van de straalstroom, dus niet te vlug getreurd, wie weet komt de straalstroom over een paar dagen wel uit de goede hoek, en kan het er 180 graden anders uit zien!
GFS ziet een groene kerst wel zitten dit jaar, met in het zuid-westen temperaturen boven de 10 graden op 1e kerstdag.
Ook hoger in de atmosfeer zien we weinig kou op 1e en 2e kerstdag. op 850 hPa zitten we ook in de plus, op 1e kerstdag, op 2e kerstdag zitten we op de 0 graden lijn, echter is dat voor sneeuw te warm. Wie weet in de avond wat natte sneeuw ergens...
Op de 500 hPA zien we wel een flinke temperatuursverschil tussen 1e en 2e kerstdag, we gaan van -15 naar -30. Echter heeft dit weinig invloed op de sneeuwkansen voor ons landje.
| Gewijzigd: 11 december 2013, 15:12 uur, door Ries
hoopgevend
Beetje flauw om een plaatje vanaf een ander (belgisch) weerforum te kopieren/plakken. Ziet er alleen wel leuk uit. Ik heb alleen nog nooit van het bestaan van een 06-run van het ecmwf afgeweten! Dacht dat ie fake was, ben dus best wel verbaasd. Is hier toevallig iemand (van dat andere forum) die ervaring heeft met de 06-run's van ECMWF of is dit gemaakt door iemand die ons voor de gek wilt houden? | Gewijzigd: 11 december 2013, 18:05 uur, door C.A.D.