Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 20:25:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

21 Nov 2024 08:43:07
Actueel
1 / 4

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
jcroon
Lid
9 december 2013, 09:53 uur | Bericht #413921
Citaat van Raymond, maandag 9 december 2013, 8:21 uur Ik ben niet zo van de lange termijn verwachtingen en al helemaal niet als het gokken of wishful thinking wordt. Bovendien heb ik er te weinig verstand van. Maar met kerst in het vooruitzicht maak ik een uitzondering en roep ik ook eens wat. Nu een witte kerst statistisch eens in de tien jaar voorkomt, en we de laatste jaren niet slecht zijn bedeeld, zou je zeggen dat de kans op een witte kerst heel klein is. Dat laat zich dan ook aanzien.  Kan is zelfs nog kleiner. 7% naar de objectieve maatstaven van "een gesloten sneeuwdek in de Bilt op 1e en 2e kerstdag". En zoewel ein 2009 en 2010 was er officieel sprake van "een witte kerst".
Maar alleen  mensen  met een dwangmatige hang  naar witte kerst zullen dat  met name in 2009 zo hebben ervaren. Toen viel er veel sneeuw in de dagen vor kerst maar juist met de kerst viel de dooi in zodat er op beide dagen wel  een laag wit lag, maar het was natte blubbersneeuw, geen sneeuw meer op de bomen en zo. Kortom, geen winters tafereel, en zeker geen wintergevoel. Hoe hard dat ging? Van 9 cm op dag 1  naar 4 cm op dag 2, best rap dus.

jcroon
Lid
9 december 2013, 10:07 uur | Bericht #413922
Citaat van svenne, zondag 8 december 2013, 23:06 uur Pluim blijft hetzelfde zeggen wat het de 2 laatste dagen ook zei, inderdaad oper en control zwabberen wat heen en weer.
Trouwens, een paar dagen terug liet de pluim iets heel anders zien, namelijk koud weer op LT met maxima rond 2 graden (soms minder) en nachtvorst. Dus we moeten ons nu ook niet teveel vastpinnen op de pluim
Niet alleen de laatste twee dagen. Ik zit even wat posten terug te kijken (ben nu bij 5 december) en de onzekerheid (de  hoogte in) vanaf de 12e  zie je ook dan nog in min of meer dezelfde vorm terug. . Op de 4e zag je ook nog de hogere temps dit weekend maar bleef het warm tot aan de onzekerheid vanaf donderdag. Nu zakt het morgen en woensdag een beetje.
vgl 4 dec.

8 december (gisteren)

Om het even vreemd te verwoorden, de onzekerheid was qua aanvang behoorlijk standvastig.
Was want het is nu toch een dagje opgeschoven:

Waarom deze advertentie?
Kevin E
Lid
9 december 2013, 12:22 uur | Bericht #413923
Ik hoorde laatst een weervrouw(ik meen van het rtl nieuws, maar ik kan het niet terugvinden), dat een ruige herfst met 1 of meerdere zware stormen de kans op een koude winter doet dalen.

Nu kan ik ook dit nergens terugvinden, dus ik ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken en of dit echt op waarheid berust. Ik kan me zo voorstellen dat een zware storm zoals we die gezien hebben bepaalde luchtstromingen veranderd.
Het is natuurlijk voorspellen op historische gegevens en dan blijf je een bepaalde onzekerheid hebben. Gelukkig maar, want anders zouden we met een mogelijke 3e storm op komst wel een hele warme winter moeten krijgen :(
Ossekop
Lid
9 december 2013, 12:34 uur | Bericht #413924
GFS doet niet anders dan:
Hoog boven Europa en Laag op de Noordelijke Atlantische Oceaan. Kommer en kwel, westenwind met gematigde (niets bijzonders dus) temperaturen.
De Depressie waar Tatanka het over had blijft (vlg GFS) ruim te noorden van ons en zal richting de maandag (16dec) toe verder afzwakken en afbuigen naar het noorden.
Wat ik wel zie op de kaart is nog gigantisch verweg en totaal niet realistisch te noemen:
Een lage-druk-put-des-doods-ende-verderfs-ende-verdoemenis (die is voor geenstijl) op 1e kerstdag (384h). Krijgen we een lekker kerststormpje??

| Gewijzigd: 9 december 2013, 12:36 uur, door Ossekop
jcroon
Lid
9 december 2013, 12:54 uur | Bericht #413925
Hmm ik zie dat ik hier eist had willen tikken naar aanleidng van Ossekop maar umm hele bericht geplaatst inclusief kaartje en verder niks gezegd....

't is toch wat he, die oude dag. | Gewijzigd: 9 december 2013, 20:25 uur, door jcroon
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 december 2013, 17:25 uur | Bericht #413927
Kan niet wachten tot Oud & Nieuw op de kaarten komt. Heb het weer als vandaag nodig om volledig te genieten van die dag. Als de mist dan ook weg blijft.
Is er uberhaupt kans op n witte kerst?
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Stefanv
Moderator
9 december 2013, 17:29 uur | Bericht #413928
Citaat van Herdervriend, maandag 9 december 2013, 17:25 uur Kan niet wachten tot Oud & Nieuw op de kaarten komt. Heb het weer als vandaag nodig om volledig te genieten van die dag. Als de mist dan ook weg blijft.

De kans is er altijd. Al lijkt deze heel klein op het moment..

9 december 2013, 19:04 uur | Bericht #413934
Citaat van Herdervriend, maandag 9 december 2013, 17:25 uur Kan niet wachten tot Oud & Nieuw op de kaarten komt. Heb het weer als vandaag nodig om volledig te genieten van die dag. Als de mist dan ook weg blijft.

Ja ik hoop op een mistvrije, windloze en droge jaarwisseling.
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Jenss
Moderator
9 december 2013, 20:15 uur | Bericht #413935
ik heb even naar de ec run gekeken en die ziet er toch nog wat hoopgevend uit als we de kaartjes er bij pakken

dit is voor 216h vooruit,we zien een hoog boven oekraine dat een uitloper probeert te maken richting scandinavie omdat de lagedruggebieden boven de oceaan voor WAA zorgen richting scandinavie en het poolgebied

hier op de 850hpa zie je duidelijk de WAA

en danhier op het laatste kaartje zie je dat er hogedrukopbouw is richting scandinavie,rusland en het poolgebied,we zien ook een uitzakkende trog over frankrijk
dit zou wel eens voor een serieuze blokkade kunnen zorgen doordat het hoog boven scandinavie en het poolgebied verder aansterkt en het laag bij ijsland verder uitzakt richting frankrijk en dan zouden we een winterinval krijgen rond kerst:)
ec toonde dit weliswaar in mindere mate ook al in de vorige run,iets om op te volgen ...
9 december 2013, 21:04 uur | Bericht #413936
zou kunnen, maar kan ook heel krap worden, zit precies tussen 2 grote systemen in
bla
Callie-P
Moderator
9 december 2013, 22:11 uur | Bericht #413939
Citaat van jenssweerts, maandag 9 december 2013, 20:15 uur ik heb even naar de ec run gekeken en die ziet er toch nog wat hoopgevend uit als we de kaartjes er bij pakken

dit is voor 216h vooruit,we zien een hoog boven oekraine dat een uitloper probeert te maken richting scandinavie omdat de lagedruggebieden boven de oceaan voor WAA zorgen richting scandinavie en het poolgebied

hier op de 850hpa zie je duidelijk de WAA

en danhier op het laatste kaartje zie je dat er hogedrukopbouw is richting scandinavie,rusland en het poolgebied,we zien ook een uitzakkende trog over frankrijk
dit zou wel eens voor een serieuze blokkade kunnen zorgen doordat het hoog boven scandinavie en het poolgebied verder aansterkt en het laag bij ijsland verder uitzakt richting frankrijk en dan zouden we een winterinval krijgen rond kerst:)
ec toonde dit weliswaar in mindere mate ook al in de vorige run,iets om op te volgen ...

Een kaartje dat eigenlijk niet mag ontbreken in je verhaal is die van de jetstream.. deze zal bepalen of we een rug/trog of een afvlakking krijgen.
Hieronder een kaartje een paar dagen later waarop je een enorm groot sterk windveld ziet  (10km hoogte). Als dit kaartje enigsinds in de buurt zit bij de werkelijkheid dan denk ik dat we weer een blokkade krijgen zoals we nu ook hebben.

Hieronder de pluimen van vanavond.. hmmm ik moet nu ook gaan zoeken naar iets positiefs..

Winter is nu even moeilijk te vinden in de kaarten. Zagen we de afgelopen 2 weken zo een beetje in elke run wel wat waar we iets mee konden, lijken de weergoden nu toch even aan te sturen op standaard ( saai ) weer.

Ik ga toch nog optmistisch blijven dat het rond de 22ste beter gaat worden maar dan moeten de kaarten wel anders geschud worden, tja en anders maar BBQ-en met kerst..  | Gewijzigd: 9 december 2013, 22:13 uur, door Callie-P
9 december 2013, 22:43 uur | Bericht #413940
BBQ met kerst is ook niet verkeerd. Een lekkere kalkoen op de BBQ gooien. Mmm heerlijk krijg er nu al zin in.
En straks zul je zien dat het winter wordt/is tijdens de kerstdagen nu we (ik) zin hebben in BBQ met kerst. | Gewijzigd: 9 december 2013, 22:46 uur, door reedtimmer
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Sven
Moderator
9 december 2013, 23:11 uur | Bericht #413942
Citaat van jcroon, maandag 9 december 2013, 10:07 uur Citaat van svenne, zondag 8 december 2013, 23:06 uur Pluim blijft hetzelfde zeggen wat het de 2 laatste dagen ook zei, inderdaad oper en control zwabberen wat heen en weer.
Trouwens, een paar dagen terug liet de pluim iets heel anders zien, namelijk koud weer op LT met maxima rond 2 graden (soms minder) en nachtvorst. Dus we moeten ons nu ook niet teveel vastpinnen op de pluim
Niet alleen de laatste twee dagen. Ik zit even wat posten terug te kijken (ben nu bij 5 december) en de onzekerheid (de  hoogte in) vanaf de 12e  zie je ook dan nog in min of meer dezelfde vorm terug. . Op de 4e zag je ook nog de hogere temps dit weekend maar bleef het warm tot aan de onzekerheid vanaf donderdag. Nu zakt het morgen en woensdag een beetje.
vgl 4 dec.

De dagen gaan toch snel, het leken maar 2 dagen. Het mij vooral te doen om de omslag te zien op LT vrij plots

Callie-P
Moderator
9 december 2013, 23:16 uur | Bericht #413943
Citaat van reedtimmer, maandag 9 december 2013, 22:43 uur BBQ met kerst is ook niet verkeerd. Een lekkere kalkoen op de BBQ gooien. Mmm heerlijk krijg er nu al zin in.
En straks zul je zien dat het winter wordt/is tijdens de kerstdagen nu we (ik) zin hebben in BBQ met kerst.

Hehehhe geen idee wat het uiteindelijke resultaat zal zijn. Gelukkig is het nog (redelijk) ver weg dus het kan zijn dat er 30 cm sneeuw ligt met kerst of het kan zijn dat het 15 graden is...
Natuurlijk kunnen we er allerlei statistieken op los laten maar we zullen gewoon af moeten wachten totdat we pakweg een dag of 7/8 voor de kerst zitten. Dan kunnen we een eerste redelijk verwachting maken. Zeggen dat de kerst groen zal zijn is erg gemakkelijk omdat dat de meest voor de hand liggende uitslag is voor Neerlandse begrippen. Nu begin ik toch weer statistisch te worden.. maar snel ophouden

Gelukkig heb ik kunstsneeuw voor mijn kerstboom... morgen nog maar een busje halen.. just to be sure

Hieronder heb ik nog even een linkje naar de website van Johan de meteoroloog die in Zwitsterland woont. Hij heeft een erg mooi stukje geschreven over de jetstream en hij lijkt ook ergens rond de kerst lichtpuntjes te zien voor ons klimaatje..... ( nu maar hopen dat dat niet de kerstverlichting van zijn boom is )

Hier de link : http://alpenweer.blogspot.nl/ zeer leerzaam aangaande de jetstream zeker even lezen ! | Gewijzigd: 9 december 2013, 23:26 uur, door Callie-P
jurrie
Lid
9 december 2013, 23:37 uur | Bericht #413944
mis johann ,z,n berichten hier wel op O.O
altijd mooie uitleg , net even z,n winterweer bericht weer gelezen

winter is ??????????   nog in verweggiestan :|
Callie-P
Moderator
9 december 2013, 23:49 uur | Bericht #413945
Citaat van jurrie, maandag 9 december 2013, 23:37 uur mis johann ,z,n berichten hier wel op O.O
altijd mooie uitleg , net even z,n winterweer bericht weer gelezen

winter is ??????????   nog in verweggiestan :|

Ja het is jammer dat Johan niet meer hier is, maar goed gelukkig heeft Johan een prima webblog waar je het kan lezen..
jcroon
Lid
10 december 2013, 08:05 uur | Bericht #413946
Citaat van svenne, maandag 9 december 2013, 23:11 uur De dagen gaan toch snel, het leken maar 2 dagen. Het mij vooral te doen om de omslag te zien op LT vrij plots Tja, ze zijn nu ook zo kort. Maar over een dag of 11 worden ze weer langer...

En dan lees ik hier weer dat het niets is, uitgerekend op de eerste dag sinds een tijdje dat het gras bevroren is....

C.A.D.
Lid
10 december 2013, 09:19 uur | Bericht #413947
Citaat van jcroon, dinsdag 10 december 2013, 8:05 uur
En dan lees ik hier weer dat het niets is, uitgerekend op de eerste dag sinds een tijdje dat het gras bevroren is....

Aangezien we weinig lichtpuntjes kunnen vinden voor kou in december, hier een interessant artikel over de veranderende jetstream (grotere kans op koudere winters)

http://www.climatecentral.org/news/new-study-adds-to-arctic-warming-extreme-weather-debate-16811

Ik weet het, het is erg vergezocht voor een forum over het huidige winterweer, maar wij als winterliefhebbers moeten toch ergens een lichtpuntje zien te vinden, in deze donkere dagen (qua weerkaarten)....

Callie-P
Moderator
10 december 2013, 09:31 uur | Bericht #413948
Citaat van C.A.D., dinsdag 10 december 2013, 9:19 uur Aangezien we weinig lichtpuntjes kunnen vinden voor kou in december, hier een interessant artikel over de veranderende jetstream (grotere kans op koudere winters)

Ergens had ik hoop vanmorgen een paar betere runs te vinden,maar ook de LT begint nu ook wat scheuren te vertonen.
Volgens GFS gaat de jetstream ervoor zorgen dat de blokkade rond de 20ste verdwijnt. Yeaaaaah dacht ik.
Maar tot mijn grote schrik vormt zich een rug die voor voor een complete blokkade van alles wat uit het noorden kan komen gaat zorgen en een nieuw Eurohoog lijkt zicht te gaan vestigen...
Als dit doorgang vind dan hebben we rond de kerst temperaturen tussen de 8 en 10 graden ( of hoger)

In de laatste zie je de rug die ervoor zorgt dat we onder invloed komen van drukgebieden uit het zuiden.. In dit geval een nieuw Eurohoog.

Maar hopen dat GFS er mega naast zit

Ik heb ook maar even het 2mtr kaartje erbij gepakt.. met die "fijne"temps

| Gewijzigd: 10 december 2013, 09:34 uur, door Callie-P
Callie-P
Moderator
10 december 2013, 09:52 uur | Bericht #413950
Een extra post ivm de kaarten van ECWMF.

Mijn vorige post is nou niet echt iets om blij van te worden, de winter gaat binnenkort verdwijnen inclusief bevroren gras en we gaan naar zachter weer.
Nu laat GFS een scenario zien wat funest is voor enige kans op winterweer de komende weken. Sterker nog als dit zo door zou zetten dan zou zelfs januari wel eens een uitdaging kunnen gaan worden.. maar dat is veeeeel te lange termijn.

Waarom een extra post over EC.
EC laat een iets andere oplossing zien in de huidige run. Hij is niet beter dan GFS maar mogelijk wat kouder en vooral natter.
Hieronder zie je de 300 hPa kaart van EC waar je kan zien dat er een trog boven Europa lijkt te ontstaan. Als deze trog zich op de juiste plek gaat vestigen dan zit GFS er echt 100% naast want dan krijgen we volgens EC een natte kerst en afhankelijk van de positie van een laag misschien zelfs sneeuw..

Jammer genoeg valt er nog niet veel verder te melden hoe de jet zich gaat positioneren  omdat de latere kaarten er simpelweg nog niet zijn, maar met EC in mijn achterhoofd wil ik de handdoek wbt december nog niet in de ring gooien want EC biedt een sprankje hoop...je moet toch wat ( ik kan natuurlijk roepen dat Januari of februari pas koude gaat geven maar "thats waaaaay to easy   "

| Gewijzigd: 10 december 2013, 09:54 uur, door Callie-P
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.478 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 222 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 222, lezen 48 mensen het topic "Voorlopige onweerskansen 27/28 juni".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden