Maar alleen mensen met een dwangmatige hang naar witte kerst zullen dat met name in 2009 zo hebben ervaren. Toen viel er veel sneeuw in de dagen vor kerst maar juist met de kerst viel de dooi in zodat er op beide dagen wel een laag wit lag, maar het was natte blubbersneeuw, geen sneeuw meer op de bomen en zo. Kortom, geen winters tafereel, en zeker geen wintergevoel. Hoe hard dat ging? Van 9 cm op dag 1 naar 4 cm op dag 2, best rap dus.
Trouwens, een paar dagen terug liet de pluim iets heel anders zien, namelijk koud weer op LT met maxima rond 2 graden (soms minder) en nachtvorst. Dus we moeten ons nu ook niet teveel vastpinnen op de pluim Niet alleen de laatste twee dagen. Ik zit even wat posten terug te kijken (ben nu bij 5 december) en de onzekerheid (de hoogte in) vanaf de 12e zie je ook dan nog in min of meer dezelfde vorm terug. . Op de 4e zag je ook nog de hogere temps dit weekend maar bleef het warm tot aan de onzekerheid vanaf donderdag. Nu zakt het morgen en woensdag een beetje.
vgl 4 dec.
8 december (gisteren)
Om het even vreemd te verwoorden, de onzekerheid was qua aanvang behoorlijk standvastig.
Was want het is nu toch een dagje opgeschoven:
Nu kan ik ook dit nergens terugvinden, dus ik ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken en of dit echt op waarheid berust. Ik kan me zo voorstellen dat een zware storm zoals we die gezien hebben bepaalde luchtstromingen veranderd.
Het is natuurlijk voorspellen op historische gegevens en dan blijf je een bepaalde onzekerheid hebben. Gelukkig maar, want anders zouden we met een mogelijke 3e storm op komst wel een hele warme winter moeten krijgen
Hoog boven Europa en Laag op de Noordelijke Atlantische Oceaan. Kommer en kwel, westenwind met gematigde (niets bijzonders dus) temperaturen.
De Depressie waar Tatanka het over had blijft (vlg GFS) ruim te noorden van ons en zal richting de maandag (16dec) toe verder afzwakken en afbuigen naar het noorden.
Wat ik wel zie op de kaart is nog gigantisch verweg en totaal niet realistisch te noemen:
Een lage-druk-put-des-doods-ende-verderfs-ende-verdoemenis (die is voor geenstijl) op 1e kerstdag (384h). Krijgen we een lekker kerststormpje??
| Gewijzigd: 9 december 2013, 12:36 uur, door Ossekop
Is er uberhaupt kans op n witte kerst?
De kans is er altijd. Al lijkt deze heel klein op het moment..
Ja ik hoop op een mistvrije, windloze en droge jaarwisseling.
dit is voor 216h vooruit,we zien een hoog boven oekraine dat een uitloper probeert te maken richting scandinavie omdat de lagedruggebieden boven de oceaan voor WAA zorgen richting scandinavie en het poolgebied
hier op de 850hpa zie je duidelijk de WAA
en danhier op het laatste kaartje zie je dat er hogedrukopbouw is richting scandinavie,rusland en het poolgebied,we zien ook een uitzakkende trog over frankrijk
dit zou wel eens voor een serieuze blokkade kunnen zorgen doordat het hoog boven scandinavie en het poolgebied verder aansterkt en het laag bij ijsland verder uitzakt richting frankrijk en dan zouden we een winterinval krijgen rond kerst
ec toonde dit weliswaar in mindere mate ook al in de vorige run,iets om op te volgen ...
dit is voor 216h vooruit,we zien een hoog boven oekraine dat een uitloper probeert te maken richting scandinavie omdat de lagedruggebieden boven de oceaan voor WAA zorgen richting scandinavie en het poolgebied
hier op de 850hpa zie je duidelijk de WAA
en danhier op het laatste kaartje zie je dat er hogedrukopbouw is richting scandinavie,rusland en het poolgebied,we zien ook een uitzakkende trog over frankrijk
dit zou wel eens voor een serieuze blokkade kunnen zorgen doordat het hoog boven scandinavie en het poolgebied verder aansterkt en het laag bij ijsland verder uitzakt richting frankrijk en dan zouden we een winterinval krijgen rond kerst
ec toonde dit weliswaar in mindere mate ook al in de vorige run,iets om op te volgen ...
Een kaartje dat eigenlijk niet mag ontbreken in je verhaal is die van de jetstream.. deze zal bepalen of we een rug/trog of een afvlakking krijgen.
Hieronder een kaartje een paar dagen later waarop je een enorm groot sterk windveld ziet (10km hoogte). Als dit kaartje enigsinds in de buurt zit bij de werkelijkheid dan denk ik dat we weer een blokkade krijgen zoals we nu ook hebben.
Hieronder de pluimen van vanavond.. hmmm ik moet nu ook gaan zoeken naar iets positiefs..
Winter is nu even moeilijk te vinden in de kaarten. Zagen we de afgelopen 2 weken zo een beetje in elke run wel wat waar we iets mee konden, lijken de weergoden nu toch even aan te sturen op standaard ( saai ) weer.
Ik ga toch nog optmistisch blijven dat het rond de 22ste beter gaat worden maar dan moeten de kaarten wel anders geschud worden, tja en anders maar BBQ-en met kerst.. | Gewijzigd: 9 december 2013, 22:13 uur, door Callie-P
En straks zul je zien dat het winter wordt/is tijdens de kerstdagen nu we (ik) zin hebben in BBQ met kerst. | Gewijzigd: 9 december 2013, 22:46 uur, door reedtimmer
Trouwens, een paar dagen terug liet de pluim iets heel anders zien, namelijk koud weer op LT met maxima rond 2 graden (soms minder) en nachtvorst. Dus we moeten ons nu ook niet teveel vastpinnen op de pluim Niet alleen de laatste twee dagen. Ik zit even wat posten terug te kijken (ben nu bij 5 december) en de onzekerheid (de hoogte in) vanaf de 12e zie je ook dan nog in min of meer dezelfde vorm terug. . Op de 4e zag je ook nog de hogere temps dit weekend maar bleef het warm tot aan de onzekerheid vanaf donderdag. Nu zakt het morgen en woensdag een beetje.
vgl 4 dec.
De dagen gaan toch snel, het leken maar 2 dagen. Het mij vooral te doen om de omslag te zien op LT vrij plots
En straks zul je zien dat het winter wordt/is tijdens de kerstdagen nu we (ik) zin hebben in BBQ met kerst.
Hehehhe geen idee wat het uiteindelijke resultaat zal zijn. Gelukkig is het nog (redelijk) ver weg dus het kan zijn dat er 30 cm sneeuw ligt met kerst of het kan zijn dat het 15 graden is...
Natuurlijk kunnen we er allerlei statistieken op los laten maar we zullen gewoon af moeten wachten totdat we pakweg een dag of 7/8 voor de kerst zitten. Dan kunnen we een eerste redelijk verwachting maken. Zeggen dat de kerst groen zal zijn is erg gemakkelijk omdat dat de meest voor de hand liggende uitslag is voor Neerlandse begrippen. Nu begin ik toch weer statistisch te worden.. maar snel ophouden
Gelukkig heb ik kunstsneeuw voor mijn kerstboom... morgen nog maar een busje halen.. just to be sure
Hieronder heb ik nog even een linkje naar de website van Johan de meteoroloog die in Zwitsterland woont. Hij heeft een erg mooi stukje geschreven over de jetstream en hij lijkt ook ergens rond de kerst lichtpuntjes te zien voor ons klimaatje..... ( nu maar hopen dat dat niet de kerstverlichting van zijn boom is )
Hier de link : http://alpenweer.blogspot.nl/ zeer leerzaam aangaande de jetstream zeker even lezen ! | Gewijzigd: 9 december 2013, 23:26 uur, door Callie-P
altijd mooie uitleg , net even z,n winterweer bericht weer gelezen
winter is ?????????? nog in verweggiestan
Ja het is jammer dat Johan niet meer hier is, maar goed gelukkig heeft Johan een prima webblog waar je het kan lezen..
En dan lees ik hier weer dat het niets is, uitgerekend op de eerste dag sinds een tijdje dat het gras bevroren is....
En dan lees ik hier weer dat het niets is, uitgerekend op de eerste dag sinds een tijdje dat het gras bevroren is....
Aangezien we weinig lichtpuntjes kunnen vinden voor kou in december, hier een interessant artikel over de veranderende jetstream (grotere kans op koudere winters)
http://www.climatecentral.org/news/new-study-adds-to-arctic-warming-extreme-weather-debate-16811
Ik weet het, het is erg vergezocht voor een forum over het huidige winterweer, maar wij als winterliefhebbers moeten toch ergens een lichtpuntje zien te vinden, in deze donkere dagen (qua weerkaarten)....
Ergens had ik hoop vanmorgen een paar betere runs te vinden,maar ook de LT begint nu ook wat scheuren te vertonen.
Volgens GFS gaat de jetstream ervoor zorgen dat de blokkade rond de 20ste verdwijnt. Yeaaaaah dacht ik.
Maar tot mijn grote schrik vormt zich een rug die voor voor een complete blokkade van alles wat uit het noorden kan komen gaat zorgen en een nieuw Eurohoog lijkt zicht te gaan vestigen...
Als dit doorgang vind dan hebben we rond de kerst temperaturen tussen de 8 en 10 graden ( of hoger)
In de laatste zie je de rug die ervoor zorgt dat we onder invloed komen van drukgebieden uit het zuiden.. In dit geval een nieuw Eurohoog.
Maar hopen dat GFS er mega naast zit
Ik heb ook maar even het 2mtr kaartje erbij gepakt.. met die "fijne"temps
| Gewijzigd: 10 december 2013, 09:34 uur, door Callie-P
Mijn vorige post is nou niet echt iets om blij van te worden, de winter gaat binnenkort verdwijnen inclusief bevroren gras en we gaan naar zachter weer.
Nu laat GFS een scenario zien wat funest is voor enige kans op winterweer de komende weken. Sterker nog als dit zo door zou zetten dan zou zelfs januari wel eens een uitdaging kunnen gaan worden.. maar dat is veeeeel te lange termijn.
Waarom een extra post over EC.
EC laat een iets andere oplossing zien in de huidige run. Hij is niet beter dan GFS maar mogelijk wat kouder en vooral natter.
Hieronder zie je de 300 hPa kaart van EC waar je kan zien dat er een trog boven Europa lijkt te ontstaan. Als deze trog zich op de juiste plek gaat vestigen dan zit GFS er echt 100% naast want dan krijgen we volgens EC een natte kerst en afhankelijk van de positie van een laag misschien zelfs sneeuw..
Jammer genoeg valt er nog niet veel verder te melden hoe de jet zich gaat positioneren omdat de latere kaarten er simpelweg nog niet zijn, maar met EC in mijn achterhoofd wil ik de handdoek wbt december nog niet in de ring gooien want EC biedt een sprankje hoop...je moet toch wat ( ik kan natuurlijk roepen dat Januari of februari pas koude gaat geven maar "thats waaaaay to easy "
| Gewijzigd: 10 december 2013, 09:54 uur, door Callie-P