Xaver piekt tijdens pakjesavond
Xaver koerst via de Noordzee naar het zuiden van Zweden. Daar komt de depressie donderdagavond te liggen. De luchtdruk in de kern is dan gedaald tot onder de 960 hPa. Door het verder uitdiepen van het lagedrukgebied blijft de wind toenemen.
De maximale windkracht wordt bereikt langs de westkust van Denemarken, het noordwesten van Duitsland en een deel van de Nederlandse noordkust. Daar kan de wind toenemen tot windkracht 11, een zeer zware storm, met windstoten die boven de 150 km/uur uitkomen.
Wat staat Nederland te wachten?
De donderdag begint met geregeld zon. De wind waait uit zuidwest tot west en is 4 tot 7 Bft. De ochtendspits zal geen hinder ondervinden van het weer.
9 uur: 8 Bft langs de noordkust
11 uur: 9 Bft, zuidwesterstorm, langs de noordkust. 8 Bft langs de westkust. Binnenland 5 of 6 Bft.
12 uur: Regen trekt via het noorden het land in.
13-14 uur: 10 Bft, zware westerstorm, langs de noordkust. 9 Bft langs de westkust. Binnenland 6 tot 8 Bft.
15-16 uur: WINDPIEK. Het koufront bereikt de noordkust en zorgt voor extra wind. Tijdelijk is 11 Bft als 10-minuten gemiddelde mogelijk, zeer zware storm, met windstoten die boven de 130 km/uur uitkomen. Het regengebied bedekt vrijwel heel het land. De avondspits zal vroeg beginnen en vanwege het slechte weer zeer druk kunnen worden.
17 uur: Het koufront trekt over het land. Windstoten rond de 100 km/uur breiden zich over het westen, midden en oosten van het land uit. Aan zee draait de wind naar noordwest. Na een kortstondige afname neemt de wind nu weer toe.
18 uur: De avond breekt aan. Langs de noordkust is de wind 9 tot 10 Bft, storm tot zware storm. Windstoten tot 130 km/uur blijven gevaarlijk. Na de passage van het koufront neemt langs de westkust en in de zuidelijke helft van het land de wind langzaam af.
Enige stormschade valt te verwachten
21 uur: De atmosfeer wordt kouder. Buien beginnen een winters karakter te krijgen. De wind neemt langzaam verder af. Slechts af en toe zijn er langs de noordkust nog zeer zware windstoten.
0 uur: De wind haalt op de Wadden soms nog stormkracht, 9 Bft. Langs de westkust en landinwaarts is de wind geen issue meer. De temperatuur daalt tot dicht bij het vriespunt. De neerslag valt steeds vaker in de vorm van sneeuw. Plaatselijk wordt het wit en dus glad.
Bovenstaande schema is waar Weerplaza op woensdagmiddag 16.00 uur van uitgaat. Donderdagochtend zullen we het aan de hand van de nieuwste modelberekeningen bijwerken.
| Gewijzigd: 4 december 2013, 17:52 uur, door Peter-Paul
11 uur: 9 Bft, zuidwesterstorm, langs de noordkust. 8 Bft langs de westkust. Binnenland 5 of 6 Bft.
13-14 uur: 10 Bft, zware westerstorm, langs de noordkust. 9 Bft langs de westkust. Binnenland 6 tot 8 Bft.
15-16 uur: WINDPIEK. Het koufront bereikt de noordkust en zorgt voor extra wind. Tijdelijk is 11 Bft als 10-minuten gemiddelde mogelijk, zeer zware storm, met windstoten die boven de 130 km/uur uitkomen. Het regengebied bedekt vrijwel heel het land. De avondspits zal vroeg beginnen en vanwege het slechte weer zeer druk kunnen worden.
17 uur: Het koufront trekt over het land. Windstoten rond de 100 km/uur breiden zich over het westen, midden en oosten van het land uit. Aan zee draait de wind naar noordwest. Na een kortstondige afname neemt de wind nu weer toe.
18 uur: De avond breekt aan. Langs de noordkust is de wind 9 tot 10 Bft, storm tot zware storm. Windstoten tot 130 km/uur blijven gevaarlijk. Na de passage van het koufront neemt langs de westkust en in de zuidelijke helft van het land de wind langzaam af.
21 uur: De atmosfeer wordt kouder. Buien beginnen een winters karakter te krijgen. De wind neemt langzaam verder af. Slechts af en toe zijn er langs de noordkust nog zeer zware windstoten.
0 uur: De wind haalt op de Wadden soms nog stormkracht, 9 Bft. Langs de westkust en landinwaarts is de wind geen issue meer. De temperatuur daalt tot dicht bij het vriespunt. De neerslag valt steeds vaker in de vorm van sneeuw. Plaatselijk wordt het wit en dus glad.
Bovenstaande schema is waar Weerplaza op woensdagmiddag 16.00 uur van uitgaat. Donderdagochtend zullen we het aan de hand van de nieuwste modelberekeningen bijwerken.
www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Stormweer+op+5+december/1858 voor meer interessante gegevens.
www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Stormweer+op+5+december/1858 voor meer interessante gegevens.
haha ik was je net voor maar is een mooi schema
BRON: http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/edf7eee56b521e0c41f2fcab254679d2/article/sinterklaasstorm.html
Edit Marga: Alle berichten van meteoconsult worden ook geplaatst op het forum in de diverse nieuwstopics | Gewijzigd: 4 december 2013, 17:59 uur, door Marga
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39601/berichtgeving-storm-met-sinterklaas-56-december-20/#message413161
Ik ga uit van een Weeralarm morgen.
Link:http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39726/stormkansen-5-december-2013/
| Gewijzigd: 4 december 2013, 18:13 uur, door Tatanka
Link:http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39726/stormkansen-5-december-2013/
ow door de vele posts over de storm hier dacht ik dat ik in het stormtopic zat...
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Ik ga uit van een Weeralarm morgen.
Ik ook, beschrijving bij de waarschuwing is bijna exact hetzelfde als bij de omschrijving bij de storm van 28-10-'13...
Hier de laatste winter.. eeh sneeuwkaarten voor donderdag op vrijdagnacht van Hirlam..
deze kaart is van rond de klok van 2 uur in de nacht (do/vrij nacht), en de gehele periode van neerslag duurt pakweg een uur of 4...
ow en niet onbelangrijk de windkaart voor dit tijdstip... ik denk dat ik een lange nacht tegemoet ga ( sneeuwjacht ) oooow wat ben ik optimistisch
| Gewijzigd: 4 december 2013, 19:49 uur, door Callie-P
Ik heb om ene of andere reden het gevoel dat deze storm veel heftiger gaat worden dan de verwachtingen nu zijn. Bij het acht uur journaal werd al gesproken over een mogelijke windkracht 11 op de waddeneilanden....maar goed dat is mijn onderbuikgevoel ik zal er wel naast zitten
Wat intressant is hoe snel deze storm voorbij zal denderen, dit zal ( logisch) de impact bepalen op de gebieden die er vol van langs krijgen.. | Gewijzigd: 4 december 2013, 20:34 uur, door Callie-P
(Kan om één of andere reden wel weer shift en enter gebruiken maar kan geen links of plaatjes meer plaatsen)
Van 60% kans bij de 3 december 12 utc run, naar amper 30% bij de 4 december 00 utc run.