Omgekeerde wereld momenteel in België door de mist: enige plaats waar het nog vriest is aan de kust...
Maar mist heeft ook zijn negatieve kanten, zware kettingbotsing in West Vlaanderen tussen Ieper en Kortrijk. De streek waar ik van afkomstig ben en een autostrade waar velen van mijn familie dagdagelijks gebruik van maken. Mijn gedachten gaan uit naar de nabestaanden.
Kan toch wel problemen geven. Ik bedoel op pakjesavond een waarschuwing om niet onnodig de weg op te gaan. Al die arme kinderen die dan voor niks op Sint wachten...
En de kou hebben we in feite al (al is ook dat maar met hoe je het bekijkt), met name 's nachts is het al geregeld kouder dan de langaarlijkse minima voor december (1 à 2 graden boven 0).
Maar het blijft ongewis voor de langere termijn. dat is natuurlijk een open deur hier maar ik vnd het toch opvallend dat niet voor het eerst dat de controle runs na zeg een dag of 10 eigenlijk compleet tegengesteld gedrag vertonen.
Ja helemaal mee eens, we mogen echt wel tevreden zijn met het huidige weer en het weer wat er mogelijk gaat komen. December kan zeer warm verlopen waarbij ik mij kan herinneren dat er een paar jaar terug er met kerstmis buiten gebbq-ed werd in München..( het was toen een graad of 18 (!) )
Natuurlijk zou dit alsnog kunnen maar tot nu toe zijn we in ieder geval op de juiste weg richting winterweer
Daarom kijk ik hoofdzakelijk alleen maar naar de leden en niet naar de control of oper. Het is natuurlijk leuk als control /oper meelopen met lage (!) temperaturen maar de totale leden geven een veel beter beeld van wat je kan verwachten.. en onderstaande pluim "still makes me smile"
| Gewijzigd: 3 december 2013, 16:31 uur, door Callie-P
Oh ja zuidelijker bedoel ik. Het is alweer laat he
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Citaat van Citaat van Callie-P, dinsdag 3 december 2013, 16:31 uur Ja helemaal mee eens, we mogen echt wel tevreden zijn met het huidige weer en het weer wat er mogelijk gaat komen. December kan zeer warm verlopen waarbij ik mij kan herinneren dat er een paar jaar terug er met kerstmis buiten gebbq-ed werd in München..( het was toen een graad of 18 (!) )
Natuurlijk zou dit alsnog kunnen maar tot nu toe zijn we in ieder geval op de juiste weg richting winterweer Volgens mij was het vorig jaar ook veel warmer in december. Zelfs ik vroeg me af wat er aan de hand was. Of was dat het jaar ervoor? Dat we zo'n beetje de hele maand december overdag iets van 10 graden hadden.
edit, even de grafieken erbij...
zal wel 2011 geweest zijn, vorug jaar begon nog frisjes.
Ietsje overdreven met "de hele maand 10 graden"zie ik. Wel een opvallende stijging tegen Kerst. Zeker de hartverwarmende gezelligheid of een overmaat aan lichtjes en kaarsjes die de boel verwarmen.
| Gewijzigd: 3 december 2013, 18:29 uur, door jcroon
Je bedoelt dat het al voor 19h vriest ? of dat het al op 3 december vriest ?
Gok het eerste.. naah is niet vroeg het is gewoon frisjes maar het zal zeker in het oosten van het land wel eens lekker kunnen vriezen vannacht ( graadje of 5 of zo in de vroege ochtend ( wel even afhankelijk van de mist))
| Gewijzigd: 3 december 2013, 19:28 uur, door Callie-P
De storm die we gaan krijgen gaat zeker in het noorden van het land voor overlast zorgen ( zal ook wel duidelijk zijn inmiddels )
Gelukkig zijn de meeste bomen hun blad al kwijt dus dat zal zeker schelen in de hoeveelheid omgewaaide bomen.
Hieronder een kaart van GFS 12h run met op zee windvlagen van orkaankracht ( ruim 50 knopen) en een constante wind tussen windkracht 8/9 aan de kust en een dikke 10 op zee en de waddeneilanden, die krijgen er echt van langs..
Ik denk dat de haven hier wel weer vol zal liggen met de vissersvloot die binnen blijft..( Scheveningen)
Hoe groot is de kans op sneeuw in West Vlaanderen de komende vrijdag?
klein ik denk zelfs niet, enkel de streek rond kortrijk en kluisbergen de temperaturen op 2m zullen te warm zijn voor sneeuw rond +4 a +5 graden ook het dauwpunt ligt redelijk posetief maar natuurlijk kan je wat natte vlokken zien tussen de regen en wat korrelhagel MAAR de kans is er natuurlijk altijd waneer er plots een stevig nattesneeuwbui loskomt en de temperatuur daal tijdens die bui zou het op de autos en in het gras TIJDELIJK kunnenbijven liggen die dan toch weer wegsmelt door de regen.