Zal ik hem inlijsten en boven mijn bed hangen??
GFS laat nog steeds een opbouw zien van hogedruk boven rusland en laag op de oceaan.. Toch wel leuk om te zien dat dit in de kaarten blijft, eens kijken wat er uiteindelijk van overblijft..
| Gewijzigd: 3 december 2013, 08:46 uur, door Callie-P
GFS laat nog steeds een opbouw zien van hogedruk boven rusland en laag op de oceaan.. Toch wel leuk om te zien dat dit in de kaarten blijft, eens kijken wat er uiteindelijk van overblijft..
Volgens mij is het wel een goed plan om deze ontwikkeling maar flink in de gaten te houden. Ik ben wel toe aan een scandi-hoog, al is de oper om naar huis te schrijven. Scandi-hoog is helemaal niet meer te zien op die kaarten, laten we hopen dat het een warme uitbijter is. (ben benieuwd wat de pluim ons zo laat zien!)
Paar minuutjes later: Een hele mooie pluim!
Oper is in iedergeval een warme uitbijter en heel veel leden zijn het met elkaar eens! Laat dat hoog maar komen
| Gewijzigd: 3 december 2013, 09:56 uur, door C.A.D.
Oei! Die is puur slechter, dat had ik nog niet gezien (pluim zuidoost is altijd iets eerder..) Las net toevallig op een ander belgisch weerforum (waar ik de naam niet van ga noemen omdat de crew dat nooit zo leuk vind) dat het "grote" verschil onstaat omdat de meeste leden de as van het hogedrukgebied boven Nederland neerleggen,
Aangezien de kern toch van plaats gaat veranderen heeft dat natuurlijk grote gevolgen. Kortom: afwachten waar de volgende pluim meekomt..
En de pluim kan snel veranderen. Zoals hij opeens warmer wordt op MT, kan hij ook kouder worden. Geen paniek
Source : http://www.weeronline.nl
en met de onderstaande windkaart aangaande dan het gedeelte van de kust ... hmmmm (dat vraagteken moet je maar even wegdenken.. om de 1 of andere reden staat dit zo op de site van weeronline. Maar het zijn dus knopen.)
| Gewijzigd: 3 december 2013, 11:24 uur, door Callie-P
Source : http://www.weeronline.nl
Ik ben niet zo ervaren met MeteoVista-MOS, maar als je naar Noord Holland kijk zie je 5% naast 65% staan, dat is een foutje neem ik aan? (Ik woon daar precies tussen in...)
Zwaar weer voor de Sint
Geplaatst op 3 december 2013 - 10:56 door Marco Verhoef
We gaan al een paar dagen uit van veel wind op 5 december. Zo langzamerhand wordt steeds duidelijker dat het misschien wel een understatement wordt. De kansen op een (zware) storm nemen toe.
vaan
De wind waait eerst uit het zuidwesten en trekt in de loop van 5 december (donderdag) aan tot een storm langs de kust. Dan hebben we het over windkracht 9. Zoals het er nu naar uit ziet, bereikt de wind net na de middag misschien wel kracht 10 en dat is een zware storm. Deze windkracht is weggelegd voor het noordwestelijk kustgebied; dieper landinwaarts waait het minder hard. Maar 6Bft in het binnenland is ook al heel stevig.
Uitschieters noordwestelijk kustgebied
In de middag draait de wind naar het westen tot noordwesten en blijft vol doorblazen. Het noordelijk kustgebied heeft kans op een zware storm. Kracht 9, een normale storm, lijkt vrijwel zeker. Naast de gemiddelde wind, zijn er natuurlijk ook windstoten. Uit de EPS blijkt dat die er ook niet om liegen. Voor het noordwestelijk kustgebied is het al bijna zeker dat de vlagen boven de 100km/uur uitkomen. De EPS heeft 52 leden, die allemaal rekenen met een iets andere begintoestand. Van die leden komt er zelfs 1 met 137km/uur. Het gemiddelde van alle leden komt op ongeveer 120km/uur. Let wel, dit is voor het noordwestelijk kustgebied. Voor het midden van het land ligt het
Gemiddelde wind
Gemiddelde wind
gemiddelde rond 95km/uur met toppers tot 115km/uur.
We willen met nadruk niet meteen alle alarmbellen laten afgaan, maar ter vergelijk; tijdens de storm van 28 oktober (toen het record voor de windstoten voor oktober gezet werd op 152km/uur), waren de modellen op voorhand iets minder enthousiast.
Hoe je het ook went of keert; het wordt donderdag gewoon oppassen geblazen. Mensen die buiten de deur sinterklaas gaan vieren, doen er verstandig aan de weersverwachting en de waarschuwingen goed in de gaten te houden. Naast wint gaat namelijk ook winterse neerslag een rol spelen. In de loop van donderdagavond stroomt erg koude lucht het land in. De neerslag die dan nog uit buien valt, zal bestaan uit hagel en sneeuw. Hierdoor kan het plaatselijk glad worden. De meeste buien komen we in het noorden van het land tegen. Het is goed denkbaar dat we vrijdag met een (flink verwaaid) wit laagje starten.
De waarschuwingen kun je bijhouden op onze waarschuwingspagina. We houden u op de hoogte!
http://www.wettergefahren-fruehwarnung.de/Artikel/20131203.html
| Gewijzigd: 3 december 2013, 11:40 uur, door Peter-Paul
Source : http://www.weeronline.nlIk ben niet zo ervaren met MeteoVista-MOS, maar als je naar Noord Holland kijk zie je 5% naast 65% staan, dat is een foutje neem ik aan? (Ik woon daar precies tussen in...)
hehehe nee ze weten dat jij daar woont dus ze leiden de sneeuw een beetje om
Maar geen idee of dit een foutje is of niet. Ik denk ook dat je niet al te veel waarde aan deze kaartjes moet hechten want dit soort kaartjes zijn toch altijd een beetje natte vinger werk.. Eigenlijk is er nog geen pijl op te trekken over de hoeveelheden sneeuw die er "mogelijk"gaan vallen en waar het zal vallen. Het hogedrukgebied dat vanuit het zuiden komt zal de neerslag verdrijven. Het zal zeer afhangen van hoe snel dit gebeurt. ( hoe sneller hoe minder sneeuw).
Maar goed.. donderdag storm.. ben zeer benieuwd hoe deze afloopt ( kan best wel eens een rotzakje worden ) en dan vanaf donderdagnacht kans op sneeuw.. wat willen we nog meer...
Edit:
Ik zit net even naar EC en GFS te kijken aangaande de storm voor donderdag..Beide modellen verwachten de storm overdag en niet in de nacht wat ik om de ene of andere reden dacht
GFS overview :
ECMWF overview
| Gewijzigd: 3 december 2013, 12:02 uur, door Callie-P
Zwaar weer voor de Sint
Geplaatst op 3 december 2013 - 10:56 door Marco Verhoef
Naast wind gaat namelijk ook winterse neerslag een rol spelen. In de loop van donderdagavond stroomt erg koude lucht het land in. De neerslag die dan nog uit buien valt, zal bestaan uit hagel en sneeuw. Hierdoor kan het plaatselijk glad worden. De meeste buien komen we in het noorden van het land tegen. Het is goed denkbaar dat we vrijdag met een (flink verwaaid) wit laagje starten.
toch leuk zoiets
| Gewijzigd: 3 december 2013, 12:01 uur, door Callie-P
Edit:
Ik zit net even naar EC en GFS te kijken aangaande de storm voor donderdag..Beide modellen verwachten de storm overdag en niet in de nacht wat ik om de ene of andere reden dacht.
Hij is dan ook forser als die van 28okt maar de piek ligt idd rond 16/17 uur idd maar ook in de nacht storm tijdens de winterse buien nog veel wind.
overdag
vroege morgen van vrijdag
vrijdag overdag
Kortom 24 uur met piek op donderdag middag tussen 12 en 18 uur(zeer zware storm/storm) en tot vrijdag stormachtig | Gewijzigd: 3 december 2013, 12:20 uur, door Tatanka
En de pluim kan snel veranderen. Zoals hij opeens warmer wordt op MT, kan hij ook kouder worden. Geen paniek Voor of achter, 'tis maar net hoe je het ziet.
En de kou hebben we in feite al (al is ook dat maar met hoe je het bekijkt), met name 's nachts is het al geregeld kouder dan de langaarlijkse minima voor december (1 à 2 graden boven 0).
Maar het blijft ongewis voor de langere termijn. dat is natuurlijk een open deur hier maar ik vnd het toch opvallend dat niet voor het eerst dat de controle runs na zeg een dag of 10 eigenlijk compleet tegengesteld gedrag vertonen.
(vergelijk bv met pluimen afgeloipen vrijdag. min of meer hetzelfde idee)