Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Stefanv
Moderator
1 december 2013, 21:00 uur | Bericht #413135
Helaas EC ook iets minder.. We gaan het zien.
siemen
Lid
1 december 2013, 21:05 uur | Bericht #413136
pluimen hebben er in ieder geval zin in :D

pluim voor de kust

pluim voor de ardennen
ijsfreak, sneeuwfreak, WINTERFREAK
Waarom deze advertentie?
Stefanv
Moderator
1 december 2013, 21:09 uur | Bericht #413137
Sorry hoor maar die pluim is gewoon slecht.. Geeft gemiddeld 5/6 graden en dat is dan nog niet eens de max.
1 december 2013, 21:15 uur | Bericht #413138

1 december 2013, 21:17 uur | Bericht #413139
Ach is morgen toch weer anders. Gewoon afwachten wat de kaarten woensdag en donderdag laten zien. | Gewijzigd: 1 december 2013, 21:23 uur, door reedtimmer
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Tatanka
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 december 2013, 21:21 uur | Bericht #413140
sneeuw kan weleens hard gaan vallen vooral over wadden groningen en friesland signalen voor windstoten van 100+ en op wadden mogelijk zware storm(10bft) en zelfs 11bft is mogelijk..ook dit behoord tot de mogelijkheid donderdag op vrijdag.:D
there can be only one
1 december 2013, 21:23 uur | Bericht #413141
Citaat van Tatanka, zondag 1 december 2013, 21:21 uur sneeuw kan weleens hard gaan vallen vooral over wadden groningen en friesland signalen voor windstoten van 100+ en op wadden mogelijk zware storm(10bft) en zelfs 11bft is mogelijk..ook dit behoord tot de mogelijkheid donderdag op vrijdag.:D

heb je plaatjes of een site en hoeveel kan er gaan vallen volgens jou aan sneeuw?
sam
Lid
1 december 2013, 21:28 uur | Bericht #413142
Citaat van Tatanka, zondag 1 december 2013, 21:21 uur sneeuw kan weleens hard gaan vallen vooral over wadden groningen en friesland signalen voor windstoten van 100+ en op wadden mogelijk zware storm(10bft) en zelfs 11bft is mogelijk..ook dit behoord tot de mogelijkheid donderdag op vrijdag.:D
laat er dan zo veel vallen dat ik vrijdag niet eens meer naar mijn werk kan fietsen maar ik hoop wel dat het met die harde wind een beetje mee gaat vallen

Maar ik hoop dat er komend weekend lekker wat sneeuw gaat vallen. Ik zit met smart te wachten tot ik weer een sneeuwballen gevecht kan houden;)
Ik hoop dat het zaterdag avond een beetje droog blijft, aangezien ik dan de hele avond over straat moet.. (nogal vreemd maar leuk feest op het dorp)
let it snow!!
Tatanka
Lid
1 december 2013, 21:38 uur | Bericht #413144
Citaat van Peter-Paul, zondag 1 december 2013, 21:23 uur Citaat van Tatanka, zondag 1 december 2013, 21:21 uur sneeuw kan weleens hard gaan vallen vooral over wadden groningen en friesland signalen voor windstoten van 100+ en op wadden mogelijk zware storm(10bft) en zelfs 11bft is mogelijk..ook dit behoord tot de mogelijkheid donderdag op vrijdag.:D

heb je plaatjes of een site en hoeveel kan er gaan vallen volgens jou aan sneeuw?

Voor de plaarjes moet ik me even verontschuldigen zit op een ps3 internet(morgenvroeg zet ik deze even) Voor sneeuw kans kijk ik altijd bij etmaalsom sneeuval. knmi maar een ieder weet ook hoe sterk de van elkaar verschillen door veel factoren dus beetje moeijlijk in te schatten
there can be only one
jurrie
Lid
1 december 2013, 21:51 uur | Bericht #413145
graag met boogje om delfzijl heen ,of toch maar niet ,ook wel weer leuk om moggelijke 79 stormpie met sneeuw weer eens
mee te maken    laat maar komen:D
1 december 2013, 21:58 uur | Bericht #413146
Leuke pluim van ECMWF op lange termijn toch licht winters?

| Gewijzigd: 1 december 2013, 21:59 uur, door Peter-Paul
Jeroen71
Lid
1 december 2013, 22:47 uur | Bericht #413148

Enige nuance hierin is wel op zijn plaats.Storm en hevige sneeuwval is van de kaarten af.
Laatste kaarten zijn significant slechter.Wel felle sneeuwbuien mogelijk vrijdag.
Morgen misschien weer betere kaarten | Gewijzigd: 1 december 2013, 22:48 uur, door Jeroen71
Stefanv
Moderator
2 december 2013, 05:30 uur | Bericht #413150
Ik hoop dat de nieuwe gfs00z een serieuze uitbijter is..
Tatanka
Lid
2 december 2013, 07:28 uur | Bericht #413151
Citaat van joep, zondag 1 december 2013, 22:47 uur Citaat van Tatanka, zondag 1 december 2013, 21:21 uur sneeuw kan weleens hard gaan vallen vooral over wadden groningen en friesland signalen voor windstoten van 100+ en op wadden mogelijk zware storm(10bft) en zelfs 11bft is mogelijk..ook dit behoord tot de mogelijkheid donderdag op vrijdag.:D

Enige nuance hierin is wel op zijn plaats.Storm en hevige sneeuwval is van de kaarten af.
Laatste kaarten zijn significant slechter.Wel felle sneeuwbuien mogelijk vrijdag.
Morgen misschien weer betere kaarten

Synoptische ontwikkeling
Donderdag trekt een sterk uitdiepend en actief lagedrukgebied zuid van IJsland langs over Schotland richting Denemarken. Een bijbehorend koufront zakt op de westflank van dit laag uit naar ons land en passeert donderdagavond. Op nadering en passage van dit koufront staat er erg veel wind boven onze omgeving en op de Noordzee, waar het volgens het model tot een NNW 10 Bft kan komen. Tijdens het komend weekeinde breidt van het zuidwesten hogedrukinvloed richting ons land uit en stabiliseert het weer gedurende de EPS periode.

Modelbeoordeling en onzekerheden
Opeenvolgende runs zijn uitermate consistent. Het wisselvallige weerbeeld donderdag, vrijdag en deels ook zaterdag is in alle clusters herkenbaar aanwezig. Ook in de pluim is goed te zien dat de wind donderdagavond flink gaat pieken. Kijkend naar de clusterkaarten is de oper wel de oplossing met de meeste wind. Deze gebeurtenis valt samen met het springtij, hetgeen nu al een indicatie oplevert op het bereiken van een kritisch hoogwaterpeil op vrijdag langs de westkust. Ook de stabilisatie vanaf zondag in het weer op de nadering van het Atlantische hoog is eenduidig, er is in andere oplossingen een klein faseverschil in de snelheid waarmee dat gebeurt, er zijn oplossingen die iets sneller zijn met de stabilisatie en dat al op zaterdag laten doorwerken in ons weer. Voor onze omgeving is er in de verschillende clusters gedurende de EPS-periode wel een verschil te vinden in de aanvoerrichting van de lucht, tussen Zuidwest en West en Noordwest. Het is deze aanvoerrichting die de temperatuurpluim wat breder maakt. Overigens is er in de kans op sneeuwfractie vrijdag en tijdens het weekeinde een 40-60% kans op winterse buien terug te vinden. Na het komende weekeinde neemt de kans op sneeuw snel af.

Bron: Knmi
there can be only one
Ossekop
Lid
2 december 2013, 08:37 uur | Bericht #413154
Verdrummele… ik ben op het werk en wederom krijg i khet niet voor elkaar om PNG/BMP (wat dan ook) bestanden te uploaden.

Maar ik wilde het even hebben over de verschillen tussen de EC en GFS pluim (met name voor vrijdag 6 en zaterdag 7 december)

Pluim EC: run 01 dec 21:50u -> vrijdag/zaterdag (er staat nu ca. 3 graden overdag en ’s nachts vlak boven het vriespunt)
Pluim GFS: run 02 dec 08:00u -> vrijdag/zaterdag (ca. 3 graden, ’s nachts net onder het vriespunt)

EC gaat uit van een duidelijke NW stroming en GFS gaat uit van een meest westelijke stroming.
Uitgaande van de kaartjes (wederom verontschuldiging voor het niet plaatsen ervan) liggen er prachtige mogelijkheden.

Alle twee laten ze een gigantisch Scandi-Laag zien. Het verschil zit ‘m in de positie van het Hoog.

EC gaat voor een Hoog, iets ten zuiden van IJsland en met de kern onder Ierland. Gevolg: Noord Westelijke stroming.

GFS gaat voor een Hoog van de Balkan tot Ierland, met de kern boven Frankrijk. Gevolg: Westelijke stroming.

De EC run is nog niet verwerkt in een pluim, maar zoals hij nu op de kaarten staat, kan het weer een koude zijn!

Als iemand wel de mogelijkheid heeft… voel je vrij en plaats de pluimen.
Edit: plaatjes via omweg toch geplaatst.

| Gewijzigd: 2 december 2013, 08:57 uur, door Ossekop
C.A.D.
Lid
2 december 2013, 09:54 uur | Bericht #413155
Citaat van Ossekop, maandag 2 december 2013, 8:37 uur De EC run is nog niet verwerkt in een pluim, maar zoals hij nu op de kaarten staat, kan het weer een koude zijn!

Als iemand wel de mogelijkheid heeft… voel je vrij en plaats de pluimen.

Aangezien ik voor de kust vooral regen verwacht in plaats van sneeuw (overtuig me alsjeblieft als je er anders over denkt!) , richt ik me alvast maar op een ontwikkeling die ik de laatste dagen soms in de langer termijn kaarten (wel heel verweg) zie terug keren: Een Scandi-hoog!

"...en wat had ik graag de 240h van de Oper bij dit bericht geplakt, helaas lukt het niet." :|

Gelukkig kan ik de laatste pluim er wel bij plakken (en die is wel de moeite waard):
| Gewijzigd: 2 december 2013, 10:13 uur, door C.A.D.
Sven
Moderator
2 december 2013, 12:41 uur | Bericht #413160
Stuk KMI:

Tijdens de nacht van donderdag op vrijdag vallen er nog enkele buien, soms met een winters karakter.

Vrijdag vallen er vooral winterse buien over de noordoostelijke landshelft. In de Hoge Venen vallen sneeuwbuien, aan zee en nabij de Franse grens is het overwegend droog. Zaterdag weinig verandering met vooral in het oosten enkele winterse buien en boven 300m enkele sneeuwbuien. Uiteindelijk verwachten we een sneeuwlaag over de Ardense hoogten van zo'n 5 à 10 cm. In Vlaanderen kan het lokaal vooral vrijdagnacht of zaterdagnacht glad worden door enkele sneeuwbuien.
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
2 december 2013, 14:21 uur | Bericht #413163
Citaat van C.A.D., maandag 2 december 2013, 13:53 uur Meteoconsult heeft ook alweer zijn zegje gedaan over verwacht sneeuwsituatie's komende week:

Stukje van Weer.nl staat hier al op de site te lezen met de nodige afbeeldingen: KLIK

BartS
2 december 2013, 15:25 uur | Bericht #413164
Niet een al te beste pluim van het GFS, maar goed kan weer snel gaan veranderen, heb er wel een hard hoofd in dat er een periode komt met standvastig winterweer.  Het zal wel weer in  januari en februari moeten gaan gebeuren.

Ossekop
Lid
2 december 2013, 15:44 uur | Bericht #413165
Citaat van De Friese Weerman, maandag 2 december 2013, 15:25 uur Niet een al te beste pluim van het GFS, maar goed kan weer snel gaan veranderen, heb er wel een hard hoofd in dat er een periode komt met standvastig winterweer.  Het zal wel weer in  januari en februari moeten gaan gebeuren.

*pluim knip*

Ik zag de pluim inderdaad ook veranderen in poep!

Alleen de komende 2 nachten sprake van lichte vorst en dan pas weer in de nacht van zondag (8) op maandag (9).
Voor de rest normalen voor de tijd van het jaar, met weinig spraakmakende dingen.

Het moge ook algemeen bekend zijn dat er altijd behoorlijke verschillen zijn tussen verschillende pluimverwachtingen en de bijhorende tijd ervan. Het beste is dan ook uitgaan van een pluim die steeds van dezelfde run is.

Persoonlijk hecht ik ook meer waarde aan de EC dan aan de GFS, omdat die van meer leden uitgaat. Hoewel ik de kaarten van GFS over het algemeen beter te lezen vind. Het interpreteren hiervan is dan weer een "eigen mening" en maakt het leuk.

Ik kijk dan ook altijd éérst naar de EC-pluim. (max een dag of 8-9 vooruit)
Hierna naar de GFS kaarten, trek hieruit mijn "eigen" conclusies en verwachtingen, om pas daarna naar de GFS pluim te kijken.
De enige reden die ik hiervoor kan bedenken: "zat ik een beetje in de goede richting met mijn eigen verwachting"

Terug naar boven
Dit topic is gesloten
15 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 15 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.478 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
15 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 446 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 446, lezen 75 mensen het topic "Winter 2010 discussietopic deel 15".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden