Ach met de pluimen die toch wel op dezelfde wijze blijven terugkomen ( zie hieronder) blijf ik optimistisch
De kans dat we vol de winter in gaan is denk ik zeer klein, maar ik vind dat een gemiddelde van minimaal 0 graden en pakweg 3/4 graden maximaal uitstekend )
( overigens ik kijk alleen naar de leden en naar average)
| Gewijzigd: 29 november 2013, 18:38 uur, door Callie-P
let ook op EC en GFS, tot en met 5 dec loopt het vrij gelijk op maar daarna gaan ze tegengestelde kanten op, waar EC (onder) duikt klimt GFS (boven) en omgekeerd
zoals bijna de meest kaarten eruitzien is er wat kou opkomst voor na sinterklaas ("het winterprikje" zalk ik noemen het voorproefje voor wat nog komt) rond 7 & 8 December is er wat licht vorst aan de grond vooral walonie en nederland maar ook west en oost-vlaanderen kunnen opstaan met wat bevroren gras in de morgen
de sneeuw die er aankomt zal algemeen zijn voor de hele benelux ook voor de kuststreek want daar licht het dauwpunt rond -1 a -3 graden en op 1500m " 850Hpa" rond -8 en zelfs op zee rond -4.
de opzet van de sneeuwzone hoeveelheden liggen algemeen rond 4a5 cm sneeuw enkel aan de kust 1cm of mogelijk iets meer.
anyway dat stelt helemaal nog nieks voor , vanaf 10 december word het pas echt koud de temperatuuren zetten een stevige daaltrend in
voor algemene nachtvorst voor de HELE BENELUX!!!
op 850Hpa is dat rond -12 of of meer
op 2m is dat algemene nachtvorst in de ardennen rond -5 tot aan de kust -1
zo zet dat maar door en word het een droomkaart voor alle winterliefhebbers wat opbouw van warmere lucht boven scandie en hoogdrukgebied boven het zuiden
zo kan de kou niet weg boven west europa en als je alle weerkaarten bekijkt valt het zeer duidelijk op dat de koude lucht circuleert boven west europa met de klok mee.
dit houd tot nu toe aardig aan dat we zelfs op 25 December "kerstmis" met winterweer te maken hebben
het is natuurlijk aanvoer van vochtige lucht dus dit wil zeggen sneeuw ,
deze kou laten ze al en tijdje zien maar word steeds kouder "heb ik al eens over geschreven" maar natuurlijk kan alles rap veranderen maar dit is toch wel 60% betrouwbaar ,
mensen maak u maar op voor de extreem veel gezegde komst van de "horrorwinter" en horrorwinter word het waarschijnlijk niet maar wel en buitengewoon koude winter die wel lang zou kunnen aanslepen met enorme sneeuwhoeveelheden,
hier al een voorproefje
anno winter 1963
| Gewijzigd: 30 november 2013, 08:28 uur, door siemen
Komende tijd wordt het voor de sneeuwliefhebber waarschijnlijk een mooie periode met regelmatig een (natte)sneeuwsituatie
| Gewijzigd: 30 november 2013, 11:26 uur, door De Friese Weerman
Het is wat je zegt Lt dus alles kan nog . BEn wel echt benieuwt wanneer de winter de aanval inzet, gelukkig voor mij gegarandeerd sneeeuw in feb
Edit: onzekerheid troef dus:
Vooruitzichten voor zondag 08 december tot zaterdag 14 december
De voorspellingen voor deze periode zijn nog erg onzeker. Mogelijk bepaalt zeelucht met perioden van regen opnieuw het weer. Het kan wat zachter worden.
Een alternatief maar minder waarschijnlijk scenario voorspelt nog steeds een aanvoer van polaire, noordelijke lucht met winters karakter.
Meer informatie volgt later. | Gewijzigd: 30 november 2013, 12:10 uur, door Sven
Even wat GFS informatie :
Source http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Forecast_System
GFS: The Global Forecast System (GFS) is a global numerical weather prediction computer model run by NOAA. This mathematical model is run four times a day and produces forecasts up to 16 days in advance, but with decreasing spatial and temporal resolution over time it is widely accepted that beyond 7 days the forecast is very general and not very accurate. Most nongovernmental agencies rarely use any of the model's results beyond 10 days (especially because there is no other 16-day model with which to compare)
The model is run in two parts:
- The first part has a higher resolution and goes out to 180 hours (7 days) in the future,
- The second part runs from 180 to 384 hours (16 days) at a lower resolution.
The resolution of the model varies in each part of the model:
- Horizontally, it divides the surface of the earth into 35 or 70 kilometre grid squares;
- Vertically, it divides the atmosphere into 64 layers and temporally, it produces a forecast for every 3rd hour for the first 180 hours, after that they are produced for every 12th hour.
| Gewijzigd: 30 november 2013, 15:55 uur, door Callie-P
Jaja, veel van wat ik over het weer weet, weet ik van dit forum...