Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
28 november 2013, 17:41 uur | Bericht #413002
Hehe, hoe zo 1 run zo verschillend kan zijn door de Control. Geen winterse periode of winterprik te zien van betekenis voor de volgende 15 dagen. ;) Is natuurlijk normaal als je naar de leden zag van de pluim. 
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
28 november 2013, 18:24 uur | Bericht #413003
Het GFS is ook niet echt standvastig,zo heb je een paar runs met compleet winterweer voor eind volgende week en als je nu de laatste run bekijkt dan lijkt het wel weer lente te gaan worden. Apart hoor
Waarom deze advertentie?
28 november 2013, 18:47 uur | Bericht #413005
Weer.nl heeft een nieuw maandverwachting:):

De vierweekse verwachting, op gesteld vrijdag 22 november en geldig voor de periode van maandag 25 november tot en met zondag 22 december:
De winter komt steeds dichterbij. Niet alleen hebben we ’s nachts vorst gehad, ook is de eerste winterse neerslag een feit en zijn op een aantal plaatsen de eerste strooiwagens de weg opgegaan. We gaan dan ook maar snel kijken of dit in de laatste week van november en in december nog meer winters weer tot gevolg heeft.

Week 1, periode van maandag 25 november tot en met zondag 1 december:
Het model geeft in deze periode aan dat we aan de flanken liggen van een zeer krachtig hogedrukgebied boven de Britse eilanden. In de bovenlucht zien we dat er sprake is van een noord- tot noordwestelijke stroming met een bovenluchtrug boven de Britse eilanden. Hiermee wordt relatief zachte lucht vanaf de Noordzee aangevoerd, waardoor de temperaturen rond of iets boven normaal liggen. Er wordt minder neerslag berekend dan gebruikelijk. Maar een kanttekening daarbij is dat modellen vaak moeite hebben met zo’n stroming vanaf de Noordzee en het aantal buien onderschatten. Hierdoor pakt het weer mogelijk natter uit dan deze weerkundige computermodellen doen vermoeden.

Week 2, periode van maandag 2 december tot en met zondag 8 december:
In deze tweede week van de verwachtingsperiode lijkt het hogedrukgebied zich vanaf de Britse eilanden terug te trekken richting de Atlantische Oceaan. Hierdoor kunnen lagedrukgebieden zich vooral boven Scandinavië manifesteren. Ook in de bovenlucht zien we nu dat er een paar berekeningen met andere oplossingen komen. Van een doorstroomde westcirculatie is geen sprake, maar wel komen een paar berekeningen op de proppen met een bovenluchtrug boven Scandinavië. Het merendeel van de berekeningen gaat echter voor een westnoordwestelijke stroming in de bovenlucht. Door het eerder genoemde terugtrekken van het hogedrukgebied krimpt ook de stroming aan de grond iets, van noord tot noordwest naar west tot noordwest. Hierdoor wordt het wat minder droog omdat we met zo’n stromingspatroon vatbaarder worden voor oceaanstoringen. Ook gaan de temperaturen geleidelijk omlaag.

Week 3 (maandag 9 t/m zondag 15 december) & Week 4 (maandag 16 t/m zondag 22 december):
De derde en vierde week van deze verwachtingsperiode kunnen we samenvoegen. Het model geeft namelijk geen duidelijk signaal over afwijkingen in het luchtdruk- en neerslagpatroon. Maar als we dieper in de weerkaarten duiken, dan wordt wel duidelijk waarom dit zo is. Er ontstaat als het ware een soort van driedeling, of beter gezegd, er zijn drie scenario’s mogelijk.

Een minderheid van de berekeningen komt met een bovenluchtrug boven Scandinavisch waardoor in deze regio aan de grond een hogedrukgebied ontstaat. Hierdoor steekt een oostenwind op, wat koud en droog weer tot gevolg heeft.

Een ongeveer even grote groep komt met het scenario dat er zowel aan de grond als in de bovenlucht een zwakke rug boven de Britse eilanden komt te liggen. Dit zou resulteren in zacht en licht wisselvallig weer.

Er is echter een lichte voorkeur voor een westnoordwestelijke stroming, de meeste berekeningen komen met dit scenario op de proppen. Hierdoor wordt het wisselvallig weer met temperaturen die iets onder normaal liggen. Volgens de norm dalen de maxima en minima in de derde decade van december, waar deze verwachtingsperiode dus net in valt, uiteindelijk tot respectievelijk 5,7 en 0,8 graden. Met zo’n scenario zou het dus alleen in het oosten van het land ’s nachts tot vorst kunnen komen.

Conclusie:
De winter mag volgens de weerkundige kalender dan van start gaan in deze periode, in het weer is deze nog ver te zoeken. Al met al lijken we met temperaturen rond of iets boven normaal te beginnen. Gedurende deze periode is er sprake van een noord- tot noordwestelijke stroming met droog weer tot gevolg. Daarna lijkt de stroming geleidelijk iets te krimpen. Hierdoor wordt het wisselvalliger en iets kouder. Daarbij moeten we wel de kanttekening maken dat aan het einde van de verwachtingsperiode de signalen steeds onduidelijker worden. Het zojuist genoemde scenario met temperaturen iets onder normaal en wisselvallig weer is het meest waarschijnlijke. Er zijn echter ook twee scenario’s die of met koud en droog winterweer of met iets minder wisselvallig, maar wel zachter weer komen. Deze scenario’s halen zeker geen meerderheid, maar krijgen wel een dusdanige hoeveelheid steun dat we ze niet mogen negeren.
Jenss
Moderator
28 november 2013, 20:24 uur | Bericht #413009
voor de mensen die gfs een slechte run vonden:de pluim is veel beter zelfs kouder dan de vorige pluim
wat wel vreemd is is dat ec ook met een slechte run afkomt,hopelijk dan ook een betere pluim

hier de pluim voor de kempen
| Gewijzigd: 28 november 2013, 20:26 uur, door Jenss
Stefanv
Moderator
28 november 2013, 20:35 uur | Bericht #413010
EC slecht? Deze komt met veel sneeuw en koude bovenluchten tot -10! Moet nog wel aan gewerkt worden maar slecht is deze run zeker niet. | Gewijzigd: 28 november 2013, 20:37 uur, door Stefanv
29 november 2013, 08:51 uur | Bericht #413022
De weermodellen weten ook niet meer wat ze willen, gisteren nog volop winterweer voor eind volgende week nu is de hele winterse setting weer verdwenen en plaats gemaakt voor een wat herfstachtig weertype. Van het ene uiterste naar het andere, ik ben benieuwd of er nog wat gaat veranderen.
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
29 november 2013, 08:58 uur | Bericht #413025
Citaat van De Friese Weerman, vrijdag 29 november 2013, 8:51 uur De weermodellen weten ook niet meer wat ze willen, gisteren nog volop winterweer voor eind volgende week nu is de hele winterse setting weer verdwenen en plaats gemaakt voor een wat herfstachtig weertype. Van het ene uiterste naar het andere, ik ben benieuwd of er nog wat gaat veranderen.
Hmm, ik zie nochtans een tijdelijk winterse periode op de ECMWF kaarten voor eind volgende week. Ook met sneeuwkansen. Maar wel nog een weekje te gaan. Benieuwd naar de nieuwe pluim!

BartS
jcroon
Lid
29 november 2013, 09:04 uur | Bericht #413026
Citaat van Bart Standaert, vrijdag 29 november 2013, 8:58 uur Citaat van De Friese Weerman, vrijdag 29 november 2013, 8:51 uur De weermodellen weten ook niet meer wat ze willen, gisteren nog volop winterweer voor eind volgende week nu is de hele winterse setting weer verdwenen en plaats gemaakt voor een wat herfstachtig weertype. Van het ene uiterste naar het andere, ik ben benieuwd of er nog wat gaat veranderen.
Hmm, ik zie nochtans een tijdelijk winterse periode op de ECMWF kaarten voor eind volgende week. Ook met sneeuwkansen. Maar wel nog een weekje te gaan. Benieuwd naar de nieuwe pluim!

Een vorstgrens die  om 6 uur 's ochtends over ons land ligt kun je zowel winters als herfstachtig noemen.. Het is een verschijnsel wat in december kouder is dan normaal maar het is ook in de herfst niet ongebruikelijk...

Pluimen zou ik even niet naar kijken:
Gisteren...

Vanmorgen:

ze hebben alleen de onmdergrond even aangepast aan de tijd, alles is gewoon opgeschoven.
29 november 2013, 10:08 uur | Bericht #413029
Zoals gewoonlijk schuift de kou weer een paar dagen op en zo gaat dat bijna ieder jaar. Als er regenachtigweer in de verwachting ligt dan kun je er vaak van uit gaan dat dat gaat uitkomen.
jcroon
Lid
29 november 2013, 10:26 uur | Bericht #413031
Citaat van De Friese Weerman, vrijdag 29 november 2013, 10:08 uur Zoals gewoonlijk schuift de kou weer een paar dagen op en zo gaat dat bijna ieder jaar. Nou ja, december is in Nederland vanouds ook de minst "winterse" wintermaand, vaak meer herfstig dan winters, zeker de eerste helft, vaak tot en met kerst.

29 november 2013, 10:42 uur | Bericht #413032
Hoe zit het met de sneeuwkansen voor 7/8 decemer? Die staan er volgens mij al een tijdje op. Is natuurlijk nog wel LT.
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
29 november 2013, 10:46 uur | Bericht #413033
Citaat van reedtimmer, vrijdag 29 november 2013, 10:42 uur Hoe zit het met de sneeuwkansen voor 7/8 decemer? Die staan er volgens mij al een tijdje op. Is natuurlijk nog wel LT.
Die zijn nog steeds aanwezig!

BartS
29 november 2013, 11:00 uur | Bericht #413034

Vooral volgende week vrijdag 6, zaterdag 7 en zondag 8 december toch kans op sneeuw

| Gewijzigd: 29 november 2013, 11:21 uur, door Peter-Paul
Sven
Moderator
29 november 2013, 13:34 uur | Bericht #413035
Stukje KMI voor volgende week vrijdag:

Vanaf vrijdag komt vanuit het noorden koude en zeer gestoorde polaire lucht naar ons toe met regen, in een groot deel van het land overgaand in sneeuw.
Ossekop
Lid
29 november 2013, 15:31 uur | Bericht #413037
Zaterdag 7 december is een dag om in de gaten te houden.
Onder invloed van een noord(westelijke) stroming is er aanvoer van vochtige én koude lucht.

Dit is ook weer duidelijk te zien in de neerslagkaart:

De Tmax overdag is om en nabij de 0-4 graden, maar kijk eens wat er in Rusland gebeurt:

Neem ik ook nog even de T's op 850hPa mee:
Ik heb de -10 en -5 grens even met rood aangegeven. De bovenlucht bij ons ligt waarschijnlijk rond de -8

Als laatste even kijken naar de Jet. Ontstaat hier nu een mogelijkheid op het ontstaan van een trogje?
(recht boven ons kikkerlandje en ook nog eens aan de GOEDE kant ervan!?)

Nu zijn dit kaarten voor zaterdag 7 dec om ca 6u 's ochtends... ik heb wel verder gekeken, maar die kaarten zijn totaal niet betrouwbaar (Ben, waar blijf je toch met je mooie balkjes?) Het zijn zijn wél mooie uitgangspunten voor de nacht die hier op volgt!! Dus de nacht van zaterdag op zondag lijkt mij een hele mooie kans om eens een wekkertje te zetten (of wakker blijven, kan ook natuurlijk) om eens lekker te gaan:

Callie-P
Moderator
29 november 2013, 16:01 uur | Bericht #413038
Citaat van Ossekop, vrijdag 29 november 2013, 15:31 uur Zaterdag 7 december is een dag om in de gaten te houden.
Onder invloed van een noord(westelijke) stroming is er aanvoer van vochtige én koude lucht.
 * tekst .. tekst*

Nu zijn dit kaarten voor zaterdag 7 dec om ca 6u 's ochtends... ik heb wel verder gekeken, maar die kaarten zijn totaal niet betrouwbaar (Ben, waar blijf je toch met je mooie balkjes?) Het zijn zijn wél mooie uitgangspunten voor de nacht die hier op volgt!! Dus de nacht van zaterdag op zondag lijkt mij een hele mooie kans om eens een wekkertje te zetten (of wakker blijven, kan ook natuurlijk) om eens lekker te gaan:

Mooie is dat dit al een paar dagen geleden ook al op de kaarten stond.. ik zei toch al .. positief blijven..
Hier is het linkje -> http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39447/winter-discussietopic-20132014/412946/#message412961

Maar keurig stukje Ossekop ! | Gewijzigd: 29 november 2013, 16:01 uur, door Callie-P
Ossekop
Lid
29 november 2013, 16:14 uur | Bericht #413039
Citaat van Callie-P, vrijdag 29 november 2013, 16:01 uur Citaat van Ossekop, vrijdag 29 november 2013, 15:31 uur Zaterdag 7 december is een dag om in de gaten te houden.
 * tekst .. tekst*

Mooie is dat dit al een paar dagen geleden ook al op de kaarten stond.. ik zei toch al .. positief blijven..
Hier is het linkje -> http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39447/winter-discussietopic-20132014/412946/#message412961

Maar keurig stukje Ossekop !

Thnx!

Een paar dagen geleden wilde ik al al reageren op de "winter" die ineens op de kaarten stond voor di/wo.
Ik had een paar dagen geen OO gelezen en toen ik de pluim zag dacht ik al iets van "welke winterse prik?" Ik kon geen winter zien in de pluim.

Om even terug te komen op jouw stukje... idd nagenoeg hetzelfde. Maar mogen we er ons nu wat meer aan vast houden omdat het toch weer 2 dagen dichterbij is en nog steeds af te lezen valt.

Ik ben er alleen bang voor dat mn de kustprovincies wat langer moeten wachten op de eerste vlokken. De vorstlijn loopt diagonaal van west naar oost. Deze zal naar alle waarschijnlijkheid nog iets verder oostwaarts opschuiven later op die dag. Waar mijn stukje ook hoofdzakelijk voor gaat zijn (mijn) de verwachtingen voor de nacht van zaterdag op zondag
29 november 2013, 16:21 uur | Bericht #413040
Toch wel negatieve dauwpunten, ook aan de kust. Denk bij intensieve neerslag dat ook aan de kust sneeuw kan vallen.

BartS
29 november 2013, 16:29 uur | Bericht #413041
BartS
Callie-P
Moderator
29 november 2013, 17:52 uur | Bericht #413043
Citaat van Ossekop, vrijdag 29 november 2013, 16:14 uur
Om even terug te komen op jouw stukje... idd nagenoeg hetzelfde. Maar mogen we er ons nu wat meer aan vast houden omdat het toch weer 2 dagen dichterbij is en nog steeds af te lezen valt.

Ik ben er alleen bang voor dat mn de kustprovincies wat langer moeten wachten op de eerste vlokken. De vorstlijn loopt diagonaal van west naar oost. Deze zal naar alle waarschijnlijkheid nog iets verder oostwaarts opschuiven later op die dag. Waar mijn stukje ook hoofdzakelijk voor gaat zijn (mijn) de verwachtingen voor de nacht van zaterdag op zondag

Exact daarom is het goed te zien dat dit scenario terug blijft komen

Citaat "Ik ben er alleen bang voor dat mn de kustprovincies wat langer..." Zoals Bart hierboven ook al laat zien heeft de kust zeker wel kans op het witte goud. Maar we gaan het wel zien..volgende week in iedergeval mooi weer   ( wintertechnisch dan )
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.478 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 488 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 488, lezen 39 mensen het topic "Winter 2009 discussietopic deel 7".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden