Lees mijn bovenstaande stukje maar eens en kijk ook eens voor de gein hoeveel koude lucht er rond die tijd al in het noorden bevind. ( temps van -24 ! EC Model !)
Ik denk dat het wel eens sneller winter zou kunnen worden dan de meesten verwachten..voorlopig ben ik nog wel positief.. vanaf 4 december is er potentie genoeg..
Ik moet even in mijn geheugen graven maar ik meen dat we een tijdje terug een plaatje met deze blauweverdeling ook al zagen voor ik meen afgelopen weekend of komend weekend. Ik had er over willen schrijven maar het kwam er wegens wat spoedklussen even niet van en toen ik later terugkeek was het blauw alweer weg.
Zo'n kaartje is natuurlijk ook maar 1 van de leden van een run,
Mja dit is meer een mogelijkheid op een mogelijkheid die dan zou KUNNEN ontstaan (om maar in voetbaltaal te praten: een mogelijke kans op een kans). Heel speculatief dus.. | Gewijzigd: 26 november 2013, 07:11 uur, door Marga
Natuurlijk is het stukje wat Siemen schrijft 1 van de mogelijkheden, dat is precies wat we hier doen "we maken een verwachting op basis van de kaarten die we op dat moment zien en dan met in ons achterhoofd een beetje "de lijn"volgen in de run".
Het stukje van Siemen heeft zeker grote kans van slagen aangezien je ziet dat vanaf de 4de ( weten jullie het nog ) de drukgebieden zich gaan verplaatsen.
Beide modellen geven in de huidige runs aan dat het Hoog afzakt en dat laag gaat overheersen boven een groot gedeelte van Europa.
Maaar (!) ja daar komt hij weer.. Laag boven Europa zegt beslist niet per definitie dat we koude/sneeuw krijgen. Alles zal afhangen van de positie van de kern waaronder de Benelux gaat vallen.
Wat wel positief in de run is, is dat de 300hPa aantrekt ( flink) en die zou wel eens voor een flinke trog kunnen zorgen boven Europa en als de rand van deze trog nou eens een keertje niet over de Benelux ligt maar mooi over de UK dan zou het kunnen dat we een Noord (wester) wind gaan krijgen.
Anyway bovenstaande is 9 dagen vanaf nu en het zal er beslist anders uit gaan zien, echter als de trend doorzet die we nu zien dan gaat het vanaf de 4de in iedergeval onrustiger worden en natter..
Hieronder 2 kaarten
500hPa (GFS) die mooi laat zien dat er vele lagedrukgebieden zijn dus er is geen peil op te trekken waar een mogelijke kern komt te liggen
Hieronder een 300 hPa van EC waarop je ziet dat de jetstream zeer sterk is en een trog veroorzaakt..
Kortom December lijkt in iedergeval niet saai te worden
p.s. Siemen leuk dat je zo uitgebreid meeschrijft ! | Gewijzigd: 26 november 2013, 09:34 uur, door Callie-P
Ja, het is idd LT, maar dat maakt in dit geval niets uit Kaartje boven je post zie je dat het een koude uitbijter is, wat niet wil zeggen dat dit scenario niet zou kunnen waargemaakt worden natuurlijk. Interessant iig dat er weer eens wat mooie winterse kaartjes komen met aanhoudend winter weer.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Vreemd dat een niet zo winerliefhebber als ik veel langer gelooft dat er toch nog zo'n akelige koude en witte periode aan komt dan menig winterliefhebber, al laten de eerste winterse kaartjes en pluimen me nog redelijk "koud".
knip*plaatje*
weeronline presenteert altijd te warme temperaturen , nog nooit op gelet? dus dit is een goed voorteken als zij kou laten zien | Gewijzigd: 27 november 2013, 18:04 uur, door siemen
knip*plaatje*
weeronline presenteert altijd te warme temperaturen , nog nooit op gelet? dus dit is een goed voorteken als zij kou laten zien
Ja klopt. Buienradar laat ook altijd warme temperaturen zien. Maar nu zitten Weeronline en Buienradar qua temperatuur op gelijke hoogte. Misschien komt het er nu echt aan.
knip*plaatje*
weeronline presenteert altijd te warme temperaturen , nog nooit op gelet? dus dit is een goed voorteken als zij kou laten zien
Ja klopt. Buienradar laat ook altijd warme temperaturen zien. Maar nu zitten Weeronline en Buienradar qua temperatuur op gelijke hoogte. Misschien komt het er nu echt aan.
ik denk ook dat de echt winter dan zal intreden " 7a8 december als je da kaarten,pluimen enzo volgt zie je da bijna elk weermodel vorst laat komen voor lange termijn,