Jens, dan moet de 850hPa echt wel minimaal -5 zijn en ik denk dat dat (nog) niet het geval is..
Als we nou al een periode van vorst hadden gehad waren dit de ideale omstandigheden voor serieuze ijzel geweest... | Gewijzigd: 20 november 2013, 18:59 uur, door Callie-P
Jens, dan moet de 850hPa echt wel minimaal -5 zijn en ik denk dat dat (nog) niet het geval is..
Als we nou al een periode van vorst hadden gehad waren dit de ideale omstandigheden voor serieuze ijzel geweest...
waarom?er word toch al sneeuw waargenomen als het hard doorsneeuwt kan het toch even blijven liggen in het gras,ik dacht trouwens dat de 850hpa in belgie toch rond de -5 schommelde
trouwens de koudste plaats in oost vlaanderen wortegem petegem nu 0.8 graden | Gewijzigd: 20 november 2013, 19:05 uur, door Jenss
kijk maar even op de facebookpagina van noodweer.be zie je duidelijk foto's met sneeuw uit waregem
edit:uit kortrijk word matige sneeuw gemeld en de tuintafels worden daar wit(logisch want heeft geen bodemwarmte)
| Gewijzigd: 20 november 2013, 19:14 uur, door Jenss
kijk maar even op de facebookpagina van noodweer.be zie je duidelijk foto's met sneeuw uit waregem
edit:uit kortrijk word matige sneeuw gemeld en de tuintafels worden daar wit(logisch want heeft geen bodemwarmte)
Natuurlijk zullen er wat natte flatsen omlaag komen. Maar de 850hPa is voor sneeuwval belangrijk omdat deze minimaal op -5 (-8) moet zijn wil de neerslag op haar weg naar beneden niet gewoon als regen aankomen. Hieronder een GFS kaartje 18h. .
Het hangt erom. Je zal wat geduld moeten hebben want later op de avond zal de 850hPa lager worden en dan gaan de kansen voor sneeuw zeker stijgen en dan met een dalende temperatuur zal het ( mits er neerslag valt ) heus wel wit gaan worden..
Wat wel een rol gaat spelen is dat het hier en daar glad kan worden door opvriezing.. dus ik gok dat de BE noodweercentrale haar waarschuwing voor gladheid zal uitbreiden.
| Gewijzigd: 20 november 2013, 19:38 uur, door Callie-P
edit:uit kortrijk word matige sneeuw gemeld en de tuintafels worden daar wit(logisch want heeft geen bodemwarmte)Als je woord smeltende voor sneeuw plaats is het ok
In de Ardennen valt nu lichte sneeuw volgens de waarnemingen van het KMI, temperatuur ligt daar nu rond het vriespunt
edit:uit kortrijk word matige sneeuw gemeld en de tuintafels worden daar wit(logisch want heeft geen bodemwarmte)Als je woord smeltende voor sneeuw plaats is het ok
In de Ardennen valt nu lichte sneeuw volgens de waarnemingen van het KMI, temperatuur ligt daar nu rond het vriespuntYup zoals ik al eerder zei ergens vandaag.. de Ardennen.. "the place to be"
| Gewijzigd: 20 november 2013, 19:26 uur, door Callie-P
edit:uit kortrijk word matige sneeuw gemeld en de tuintafels worden daar wit(logisch want heeft geen bodemwarmte)ja inderdaad , hier in kortrijk valt er matige sneeuw , die smelt
maar heb nog wat hoop
huh hier val er sneeuw en regen gemengd,we wonen toch niet zo ver van elkaar ik heb ook nog hoop dat er echte sneeuw gaat vallen,straks zal er een hevigere zone overtrekken en dan met neerslagafkoeling=sneeuw
De buienlijn trekt weg richting het noorden, echter het gaat nog wel een hele poos duren voordat het echt droog wordt en er komt over de Ardennen best nog wel een aardig pakketje aan. echter zoals je hieronder kan zien gaat de buienlijn in een bocht.. ( mijn lijntje is een mogelijkheid) maar het staat i.e.g. niet stil.
Het is dus even "nowcasten" waar de meeste neerslag gaat vallen..
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
maar heb nog wat hoop
huh hier val er sneeuw en regen gemengd,we wonen toch niet zo ver van elkaar ik heb ook nog hoop dat er echte sneeuw gaat vallen,straks zal er een hevigere zone overtrekken en dan met neerslagafkoeling=sneeuw
inderdaar ver wonen we niet vn elkaar maar blijkbaar valt er in vilvoorde (5 a 7 km vn mij) smeltende sneeuw en regen
EDIT :als het gaat vriezen gaat het een miserie worde morgevroeg
| Gewijzigd: 20 november 2013, 19:43 uur, door love severe weather
here you go..
[Plaatje radar]
Ik zat nog te twijfelen op een plaatje te posten:P
| Gewijzigd: 20 november 2013, 19:46 uur, door Koen Vreman
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Gewoon doen
| Gewijzigd: 20 november 2013, 19:50 uur, door Callie-P