https://www.facebook.com/pages/Winter-2013-2014/518024964892615 En de situatie is veranderd:
Nu zien we de komende tijd al helemaal geen jetstream vanuit het noorded, noordoosten of oosten Nederland aandoen...
http://www.meteociel.fr/modeles/gfse_cartes.php?&ech=6&mode=5
Maarja, dat kan ook nog veranderen met de tijd. | Gewijzigd: 18 november 2013, 08:58 uur, door jcroon
Natte sneeuw voor het binnenland lijkt me eerder iets voor volgend weekend. In de Ardennen zal er tijdens de nachten misschien een sneeuwlaagje gevormd worden.
volgens deze pluim wordt het ook zo´n 0 tot 5 graden (let wel, dit is in oost nederland).
sorry voor de lange afbeelding
Natte sneeuw voor het binnenland lijkt me eerder iets voor volgend weekend. In de Ardennen zal er tijdens de nachten misschien een sneeuwlaagje gevormd worden.
de bovenlucht is koud genoeg denk ik en als de neerslag in de ochtend aankomt is het het natte sneeuw en zolang dat de sneeuw doorvalt zal de temp niet veel stijgen en in regen zal het denk ook niet overgaan,de bovenluchtemps zijn koud genoeg buiten misschien aan de kust met aanvoer van de noordzee zal het waarschijnlijk regen worden (natteboltemp boven nul)
de bovenlucht is koud genoeg denk ik en als de neerslag in de ochtend aankomt is het het natte sneeuw en zolang dat de sneeuw doorvalt zal de temp niet veel stijgen en in regen zal het denk ook niet overgaan,de bovenluchtemps zijn koud genoeg buiten misschien aan de kust met aanvoer van de noordzee zal het waarschijnlijk regen worden (natteboltemp boven nul)Moet er wel een vorm van neerslag vallen he op woensdagmorgen
eerste signalen voor neerslag woe zijn pas na de middag en dan ligt de 850hpa ten oosten en zuidoosten van benelux daar ook de sneeuwkansen(Ardennen valt ook onder de kanshebbers)
Pas in de avond met het afkoelen van de temps de eerste toename van winters neerslag
ook is dit slechts een schets van 1 model...maar voorlopig is de als als als gehalte in dit geval nog een zeer grote ALS
TIP: Voor woensdag tijdens het nowcasten brei een sjaal voor de echte winter
| Gewijzigd: 17 november 2013, 18:28 uur, door Tatanka
EC is trouwens echt fantastisch op de lange termijn een koudebel zakt af richting west en centraal europa en dan gaat het op slot met een hoog over schotland,ijsland lapland en nova zembla met een enorme noordooststroming helemaal van nova zembla naar hier wel met een omwegje zodat de wind hier uit noordwest waait over de noordzee waardoor we waarschijnlijk nog sneeuwbuien krijgen
| Gewijzigd: 17 november 2013, 20:17 uur, door Jenss
*kaartje*
haha, hoe komen ze er toch bij om zo'n fout te maken
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
In Kelvin misschien? Voor vandaag 282-273=9°C
In Kelvin misschien? Voor vandaag 282-273=9°C
Vandaag hier (amateur thermometer waarde) niet boven de 5 ik voel voor deze week een ijsdag aankomen
Ook Meteociel zelf niet voor hun GFS -run:
Ook de zaterdag (http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39447/winter-discussietopic-20132014/412295/#message412298 ) situatie is veranderd:
edit, NAVGEM heeft ook op meteociel een jetstream kaart maar net op 500 hpa zoals hierboven maar op 300hpa
Niet dat er op dit moment veel uit de jetstram te halen is, op meteociel geeft ieder model zo lijkt het weer een andere verloop en binnen de modellen verschilt het van run tot run ook enorm. Op dit moment zou ik op basis van jetstreamkaarten niks durven zeggen. | Gewijzigd: 18 november 2013, 09:14 uur, door jcroon
Ligt het nu aan mijn ogen of is de pluim iets zachter geworden op KT en MT?
De ECMWF pluim is inderdaad wat zachter, maar bij de vorige run lag de controlrun wel erg laag (koude uitbijter).
Toch blijft dit model de laatste dagen wel volhouden in een koudere periode richting het einde van de maand met volop signalen voor winterse neerslag.
Op het GFS model is nog geen pijl te trekken, deze springt zoals gewoonlijk flink heen en weer in zijn verwachting.