Of praat je toch over mijn IQ
Hellemans
Laat de winter maar komen!!!
Www.wintergek.nl doet dit automatisch. Copy paste en je hebt de getallen hier | Gewijzigd: 12 november 2013, 22:06 uur, door Renssie
weer een topic om te volgen
Hier hetzelfde. Als er bij jullie een pakker sneeuw valt dan valt er meestal hier ook wel pakkie. Nogmaals op gevoel denk ik een sneeuwwinter en niet een extreem koude winter.
Laat de winter maar komen!!!
Www.wintergek.nl doet dit automatisch. Copy paste en je hebt de getallen hier
wat een na-apers maar oke, jammer dat het er is, ik heb het 3 seizoenen met veel plezier bijgehouden..
Weer
Beoordeling lange termijn
Beoordeling door meteoroloog
Geldig van vrijdag 15 november tot woensdag 27 november
Synoptische ontwikkeling
De eerste dagen hebben we te maken met een sterk golvende westelijke stroming. Donderdag passeert hierin een frontaal systeem. In het 'kielzog' hiervan zorgt kou-advectie vrijdag voor het afsnoeren van een hoogtelaag boven Frankrijk. Ten noorden van deze afsnoering bouwt zich in het weekeinde tijdelijk een rug op vanuit het Azorenhoog tot over de Noordzee. Ook zondag blijft ons aandachtsgebied in de polaire lucht mogelijk nog onder invloedssfeer van deze rug in de bovenlucht. Later op zondag of maandag schuift de rug echter zuidwaarts weg en stelt zich een west tot noordwestelijke hoogtestroming in. Hierin ontstaat maandag een actief laag tussen IJsland en Schotland, met op de westflank krachtige kou-advectie, wat uiteindelijk resulteert in een langgerekte noord-zuid georiënteerde hoogtetrog boven het Noordzeegebied midden volgende week. Ook hierin vindt vervolgens weer een afsnoering plaats in de buurt van ons land of boven Frankrijk. Het resultaat is dat we vooral op hoogte met duidelijk koudere lucht te maken krijgen.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met begin volgende week lijken de ontwikkelingen wel duidelijk: donderdag de passage van een occlusie met regen(buien) en in vrijwel alle members een afsnoering van het hoogtelaag, vrijdag onder invloed van een rug sterk afnemende neerslagkansen. Het lijkt er wel op dat de kans op significante neerslag in het weekeinde klein is. Wel is het de vraag wat een zwak warmtefront vanaf de Noordzee in de loop van zaterdag of zondag gaat doen. Staafdiagrammen geven zondag kans op kleine hoeveelheden (motregen op WF?). Zaterdag- en zondagnacht mogelijk koude nachten, hoewel de spreiding in de temperatuur wel groot is. In de meeste members komen we vanaf maandag in nog wat koudere lucht terecht, waar we in de meeste members ook de rest van volgende week in verblijven. Kans op lichte vorst in de nacht blijft aanwezig. Vanaf halverwege volgende week zien we in de staafdiagrammen ook de kans op winterse neerslag toenemen, op enkele dagen in het zuidoosten 20-40% kans.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Vrijdag enkele buien. In het weekeinde overwegend droog met soms zon. Verder lagere temperaturen met in de nachten soms rond het vriespunt. Na het weekeinde toenemende kans op regen of buien.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans op een weertype met temperaturen onder normaal en af en toe een bui.
en meer kans op een hellmannetje:
Berichten samengevoegd door Debbieke
http://www.knack.be/nieuws/planet-earth/horrorwinter-op-komst/article-normal-30484.html
http://www.knack.be/nieuws/planet-earth/horrorwinter-op-komst/article-normal-30484.html
Weerplaza heeft een een leuk stukje tekst geplaatst getiteld: 'Spookverhalen over horrorwinter'. Ze zeggen dat we deze ultra lange termijn verwachtingen met een korreltje zout moeten nemen.....
www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Spookverhaal+over+horrorwinter/1843
deze is bijgewerkt in augustus 2013?? 15/08 2013
gewoon zelfde recept maar dan 2 /3 jaartjes later
| Gewijzigd: 13 november 2013, 11:40 uur, door jurrie
Maar kennelijk recent herplaatst. Nou ja recent, in augustus..
Citaat van knack.be 26/10/2011 om 18:31 - Bijgewerkt op 15/08/2013 om 18:34Waarom je in 2013 opeens een oud artikel uit 2011 moet bijwerken en het dus weer bovenaan een lijst met artikelen komt te staan is me een raadsel. Tenzij je je verlaagt tot sensatieriooljournalistiek en dit artikel keer op keer bijwerkt en herplaatst.
Citaat van Citaat van jurrie, woensdag 13 november 2013, 11:39 uur deze is bijgewerkt in augustus 2013?? 15/08 2013
gewoon zelfde recept maar dan 2 /3 jaartjes later8| Je zou eens in de archieven moeten duiken om te kijken of ze dit vorig jaar niet ook al gedaan hebben
| Gewijzigd: 13 november 2013, 11:44 uur, door jcroon
Maar kennelijk recent herplaatst. Nou ja recent, in augustus..
Citaat van knack.be 26/10/2011 om 18:31 - Bijgewerkt op 15/08/2013 om 18:34Waarom je in 2013 opeens een oud artikel uit 2011 moet bijwerken en het dus weer bovenaan een lijst met artikelen komt te staan is me een raadsel. Tenzij je je verlaagt tot sensatieriooljournalistiek en dit artikel keer op keer bijwerkt en herplaatst.
Citaat van Citaat van jurrie, woensdag 13 november 2013, 11:39 uur deze is bijgewerkt in augustus 2013?? 15/08 2013
gewoon zelfde recept maar dan 2 /3 jaartjes later8| Je zou eens in de archieven moeten duiken om te kijken of ze dit vorig jaar niet ook al gedaan hebben
net wat je schrijft ,sensatie journalisten,maar dat is de hele media momenteel ,
Ik heb net even de GFS run bekeken maar daar is na de 20ste november echt geen hout meer van te snijden. Met de drukverdelingen die dan aangegeven worden kan het echt alle kanten op. ( maar het wordt wel fris)
Het is wel leuk te zien dat die 20ste toch al een hele poos op de kaarten staat als een soort ommekeer. Ik ben dan ook zeer benieuwd of dit zo blijft, maar goed dat weten we pas op de 20ste
Ik denk dat we niet ontevreden hoeven te zijn als de gemiddelde temperatuur zo rond de 4 graden is, want dan zullen er zeker nachten met vorst bijzitten.
Overigens ben ik wel benieuwd of het morgen hier ook aan de grond gevroren heeft, met een huidige temperatuur van 5,6 graden lijkt me dit niet ondenkbaar. | Gewijzigd: 13 november 2013, 20:01 uur, door Callie-P