Meteobelgique..... lees dit eens http://weerspinsels.blogspot.be/2013/11/ze-doen-het-weer.html
Meteobelgique..... lees dit eens http://weerspinsels.blogspot.be/2013/11/ze-doen-het-weer.html
Haha, inderdaad, je bent me net voor ... Ik wou hem er net opzetten
Ik heb meer vertrouwen in de nuchtere kijk van Karim Hamid dan van dat ultra langertermijn gepraat | Gewijzigd: 6 november 2013, 18:22 uur, door C.A.D.
Is er trouwens een goed voorbeeld te geven dat bijvoorbeeld CFS een constant beeld gaf voor 2 maanden later, dat ook echt uitkwam? | Gewijzigd: 6 november 2013, 19:26 uur, door C.A.D.
Loopt dat winter verwachtingsdraadje van jezelf nog?Mijn verwachting van de maand December en komende winter
Paars > zeer strenge koude
Blauw > te koud dan normaal
Groen > normaal
Geel > te zacht
Rood > te warm dan normaal
conclusie
qua temperatuur zal December 1,5 à 2 graden te koud zijn
Neerslag ook boven normaal , maar dan grootendeels sneeuwvorm
Mijn verwachting naar de winter toe is dat de winter zal invallen tussen 25 November en 1 December en zou wel eens zeer lang kunnen aanhouden tot halverwege Maart
December > wisselvallig winterweer met hoge sneeuwhoeveelheden.
Januari > standvastig winterweer zeer koud , zal wel eens de koudste wintermaand kunnen worden van de laatste 50 jaar "gelijkenis winter 1962-63".
februari > ongeveer het zelfde weer als in December.
Maart > eerst nog winterachtig later warmer zelfs weer naar te warm dan normaal.
winter 2013 - 2014 zal een sneeuwrijke winter worden naar mijn verwachtingen,
duitse en amerikaanse voorspellers en weerprognosten zouden wel eens gelijk kunnen krijgen naar mijn verwachting
"citeer" koudste winter in 100 jaar ,shockwinter jaja die zoveelgezegde horrorwinter zou wel eens waar kunnen zijn.
gebazeerd op verschillende weermodellen en door de kaarten te volgen vanaf 1 september
| Gewijzigd: 6 november 2013, 21:08 uur, door siemen
Is er trouwens een goed voorbeeld te geven dat bijvoorbeeld CFS een constant beeld gaf voor 2 maanden later, dat ook echt uitkwam? Als je goed genoeg zoekt zul je er wel één of twee vinden.Ik ga me best doen Je hoort nog van me...
De oper van ECMWF stelt trouwens het euro-hoog nog een paar dagen uit (van uitstel komt afstel?) 'k heb nog niet naar de ander leden gekeken, zie ik vanavond wel als de pluim te voorschijn komt.
| Gewijzigd: 6 november 2013, 21:42 uur, door C.A.D.
Is er trouwens een goed voorbeeld te geven dat bijvoorbeeld CFS een constant beeld gaf voor 2 maanden later, dat ook echt uitkwam?
Ik kan het natuurlijk niet zwart op wit bewijzen, maar ik bekijk CFS sinds vorig jaar september bijna elke dag één keer en ik kreeg al lang van op voorhand de indruk vorig jaar dat maart 2013 een echte wintermaand ging worden, dat zat in heel wat CFS-uitdraaien, al vanaf november 2012. Dat kwam uit. Voor januari en februari gaf CFS echter niet van zo lang op voorhand een eenduidig beeld. Curieus is dat er soms gekke uitdraaien komen, bv. van enkele dagen terug die begin april ijsdagen inonze regio laten zien; dat is toch niet realistisch; hoe kan de computer met zoiets komen ?
conclusie
qua temperatuur zal December 1,5 à 2 graden te koud zijn
Neerslag ook boven normaal , maar dan grootendeels sneeuwvorm
Ik zeg niks over je voorspelling, op die LT kan ik geen zinnige uitspraken doen en er kan nog genoeg gebeuren wat lopende ontwikkelingen die op je voorspelling uit zouden draaien zou kunnen verstoren zoals een flinke vulkaanuitbarsting, een paar plots eoceaandepressies e.d.
Maar 1,5 à 2 graden te koud in de warmste wintermaand is toch niet zo zo erg koud? Met name de winter lijkt zich qua aanvang toch meer aan de astronomische winter dan aan de meteorologische winter te houden. En dan nog wat vertraging erbij, witte kersten zijn nog zeldzamer dan elfstedentochten, ook als we die twee "witte kersten" meetellen waarop de sneeuw eigenlijk smolt vanwege de hoge temperaturen.
| Gewijzigd: 6 november 2013, 22:00 uur, door jcroon
mijn voorspelling is niet alleen samen gesteld door kaartjes hoor door nog allerlij factoren te volgen !
Is er trouwens een goed voorbeeld te geven dat bijvoorbeeld CFS een constant beeld gaf voor 2 maanden later, dat ook echt uitkwam?
Ik kan het natuurlijk niet zwart op wit bewijzen, maar ik bekijk CFS sinds vorig jaar september bijna elke dag één keer en ik kreeg al lang van op voorhand de indruk vorig jaar dat maart 2013 een echte wintermaand ging worden, dat zat in heel wat CFS-uitdraaien, al vanaf november 2012. Dat kwam uit. Voor januari en februari gaf CFS echter niet van zo lang op voorhand een eenduidig beeld. Curieus is dat er soms gekke uitdraaien komen, bv. van enkele dagen terug die begin april ijsdagen inonze regio laten zien; dat is toch niet realistisch; hoe kan de computer met zoiets komen ?
Al kijk je nu naar de ECMWF pluim, dan heb je al een spreiding is van 10 graden na 2 weken. Moet je nagaan wat voor bende het wordt als je het 2 maanden vooruittrek. Het kan dan echt alle kanten op... | Gewijzigd: 6 november 2013, 22:01 uur, door C.A.D.
Citaat van siemen, woensdag 6 november 2013, 19:56 uur Citaat van Wittekerst, woensdag 6 november 2013, 17:47 uur @Siemen, zulke berichten doen me goed.
Loopt dat winter verwachtingsdraadje van jezelf nog?Mijn verwachting van de maand December en komende winter
Het is VRIJ onwaarschijnlijk dat de temperatuur- / weerlijnen zo zijn zoals je hen schetst. Een weergebied bestaat uit min of meer ovale cirkels van min of meer gelijke weertypes. Maar leuk is je voorspelling wel.
Citaat van Callie-P, zondag 27 oktober 2013, 21:06 uur Citaat van Renssie, zondag 27 oktober 2013, 21:00 uur Ik heb m'n getal bij weerplaza ingevuld. De hellman winterwedstrijd.
Hehehee heel goed ! Zelf heb ik hem ook ingevuld en ik heb mijn winterwens laten spreken en een winter met 100Hm getallen opgegeven.. maar oei oei wat maakt mijn verstand ruzie met deze winterwens...
Statistisch gezien, lijkt deze winterperiode 2013/2014 kansloos. Maar ja, sinds jaar en dag breken 'we' diverse weerrecords volgens het Knmi en Meteo Consult. Dus waarom niet een vijfde winter op een rij???? Ik teken er dit keer voor.....
Berichten samengevoegd door Bronk | Gewijzigd: 6 november 2013, 22:49 uur, door Bronk
Citaat van Mitchel1992 (vorige bladzijdeOverigens is de nieuwe GFS12Z (de hoofdrun althans) niet eens zo slecht
"kaart"
Goed blok op de oceaan tussen UK-IJsland/Groenland. Aangezien de stroming grotendeels nog van zee komt is er van echt winterweer geen sprake op basis van deze kaart.. maar overdag graad of 5-6 en in de nacht rond 0 moeten natte flatsen sneeuw mogelijk zijn.. Nu benieuwd hoe lang dit op de kaarten blijft en of de positionering wellicht nog wat beter wordt..
| Gewijzigd: 6 november 2013, 23:12 uur, door C.A.D.
Ik plak de kaart er gewoon nog een keer bij (hij is immers de moeite waard om naar te kijken)
Ja idd je hebt gelijk ! Excuus was meerdere dingen aan het doen en je post even gemist !
De GFS run laat inderdaad sneeuwkansen zien op de 22ste....
850hPa doet erg zijn best en is ruim onder nul boven de gehele benelux en dan met een noordelijke stroming (!) gaat dit winterse neerslag opleveren.
Ik durf zelfs te zeggen.. en oooooh wat ga ik hier over het randje.. dat het in het binnenland wel eens even wit zou kunnen worden..
( kijk ook eens naar de temp in de alpen..)
MAAAAR dit is LT en gaat vast WEER WIJZIGEN maar leuk is het wel !
| Gewijzigd: 6 november 2013, 23:18 uur, door Callie-P
De oper van ECMWF laat een atlantisch hoog ook ten tonele verschijnen in de laatste run! Het is allemaal nog verweg, maar het gaat steeds meer de goeie kant op. Alleen de positie van het hoog laat nog een beetje de wensen over, maar we mogen in iedergeval niet klagen met zulke vooruitzichten... | Gewijzigd: 7 november 2013, 10:00 uur, door C.A.D.
December: Stormachtig wateroverlast temperatuur 14-16 graden max en min 8-10 graden.
Januari: Rustige maand met zonnig weertype en langzaam maar zeker wat kouder weer tot -5 in de nacht en overdag dan 5 graden
Februari: Volop sneeuw en dooiaanvallen. Een 2deling in het weertype. Heeft het oosten sneeuw heeft het westen regen en ijzel.
Maart: Begin van de lente met 10-15 graden.
Apri: Eerste hoge temperatuur in vorm van 25 graden.
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.