Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Wat wel zou kunnen is dat er hier en daar wat lagere temperaturen voorkomen die (op een moment(tje)) in de nacht/vroege ochtend misschien net onder nul komen bij de grond.
Zowel het Europese model ( ECWMF) als het Amerikaanse model (GFS) geven geen nachtvorst aan voor Nederland.
Wat beide modellen wel aangeven is dat de temperturen in de nacht wat dichter richting de nul graden gaan zodat het best kan dat er misschien hier en daar (uit de wind in en dan ook in het oosten van het land) net de 0/-1 ergens aangetikt wordt. Maar eerlijk gezegd zou ik er niet teveel van verwachten.
GFS laat wat vorst zien met name in Duitsland en een heel klein stukje luxembourg. Maar goed dit gaat wel weer veranderen ( kan beide kanten op want is nog zeer lange termijn ( ruime 2 weken)).
Hieronder het Eurohoog wat toch wel terug blijft komen...(droog rustig weer met temperaturen rond de 8 graden )
De vorst die GFS laat zien in Duitsland is koude die uit de alpen komt en die krijgen het weer van heeeeel ver weg.. Je kan dit mooi zien op de europese temperatuur kaarten hieronder.
Toch nog even het Benelux kaartje erbij gezet..
Zoals ook wordt gezegd in de Lange termijn verwachting van het KNMI : http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/guidance_meerdaagse.html gaan er aan het einde van de verwachtingsperiode meer leden naar lagere temperaturen waarbij 1 lid (!) net de nul graden aantikt.
De pluim van het KNMI kennen de meesten wel. ( : http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/pluim.html )
| Gewijzigd: 3 november 2013, 10:02 uur, door Callie-P
Ben benieuwd hoe we er binnen een week voor staan... Dan kunnen we al 1 week verder zien, na dat de hogedrukgebieden blokkades beginnen vormen.. Kom steeds op 1 of ander manier terug op de kaarten dus het zal volgens mij weer een spannende periode zijn deze winter.. Veel verandering in de weerkaarten, i.p.v. de WC's waar we soms mee opgescheept zaten...
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Ben benieuwd hoe we er binnen een week voor staan... Dan kunnen we al 1 week verder zien, na dat de hogedrukgebieden blokkades beginnen vormen.. Kom steeds op 1 of ander manier terug op de kaarten dus het zal volgens mij weer een spannende periode zijn deze winter.. Veel verandering in de weerkaarten, i.p.v. de WC's waar we soms mee opgescheept zaten...
Het zou inderdaad mooi zijn, Eurohoog weg en dan dit dirty weer ik teken ervoor.
Maare het lijkt "ook voor mijn beleving" dat er nu veel meer te doen is op de kaarten dan vorig jaar. Veel minder stabiliteit maar daardoor veel meer afwisseling.
Zo vanaf de 18de opbouwen en dan vanaf begin december vol de winter in zou het ?
Het is in iedergeval leuk om de kaarten weer te bekijken, vanmorgen de eerste hagel gehad van de herfst, altijd leuk
| Gewijzigd: 3 november 2013, 13:38 uur, door Callie-P
Zo voelt het buiten zeker. Net een hele lange wandeling met de kids op het strand gemaakt en daarna een warme chocomel .
Gevoelstemperatuur ligt zo rond de 6 graden en met een stevige wind van 7 bfrt was het wel bikkelen op het strand.
ik zag zelfs dat bij hoek van holland even de 8 bfrt wind wordt aangetikt. ( vlagen van 69kmp/u)
Heelijjk, eindelijk is het kouder aan het worden
| Gewijzigd: 3 november 2013, 17:46 uur, door Callie-P
het sauerland kan misschien als die buien het overleven maar ze lijken me niet in te zakken boven land een serieus pakje sneeuw krijgen | Gewijzigd: 4 november 2013, 18:34 uur, door Jenss
het sauerland kan misschien als die buien het overleven maar ze lijken me niet in te zakken boven land een serieus pakje sneeuw krijgen
Het KMI verwacht plaatselijk vorst aan de grond: "Vanavond en -nacht wordt het overal droog met opklaringen. De temperaturen zakken tot rond het vriespunt in de Ardennen en tot 3 tot 5 graden elders. In het oosten van het land kan plaatselijk vorst aan de grond optreden. De bijhorende kaart met de minimumtemperaturen van GFS toont dit duidelijk. Hangt ook deels af van de aanwezige opklaringen.
spannend , ben benieuwd wat er kan gaan gebeurenIk ook! De kaarten staan er een stuk beter voor dan een week geleden, zelfs ECMWF maakt het voor ons al een beetje spannender (hoop alleen niet dat de kaarten ons blij maken met een dode mus) | Gewijzigd: 5 november 2013, 10:09 uur, door C.A.D.