Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Ja, ik snap wat je bedoelt. De ene persoon wil zo snel mogelijk de winter inrollen, terwijl de ander tervreden is met voorlopig herfstweer. En dat laatste is natuurlijk heel wat realistischer. Stiekem had ik eerder gehoopt dat de trend van afgelopen jaar (de meanderende straalstroom) doorgezet had. Dat maakt het volgen van de weerkaarten veel intressanter, de kans op extreem weer (koud, maar ook warm) is dan ook aanzienlijk groter. Maar ja, trends zijn er om doorbroken te worden... | Gewijzigd: 30 oktober 2013, 12:43 uur, door C.A.D.
Mee eens, vroege winters willen inderdaad nog wel eens doodbloeden als de echte wintermaanden beginnen...
En een witte kerst , ik teken ervoor ( zie petitie eerder ) maar dat zien we over een paar weken ( +/- 5) of dat er in kan zitten.
Er zullen binnenkort vast wel leukere winterkaarten in de modellen gaan verschijnen zodat we weer kunnen gaan bomen of het nou wel of niet gaat lukken ik kijk er in iedergeval erg naar uit
Citaat van C.A.D., woensdag 30 oktober 2013, 12:40 uur Stiekem had ik eerder gehoopt dat de trend van afgelopen jaar (de meanderende straalstroom) doorgezet had. Dat maakt het volgen van de weerkaarten veel intressanter, de kans op extreem weer (koud, maar ook warm) is dan ook aanzienlijk groter. Maar ja, trends zijn er om doorbroken te worden...
ik denk niet dat we al kunnen zeggen dat we geen meanderende straalstroom krijgen. Kijk maar eens naar de 200hPa kaarten en dan zie je keer op keer dat de straalstroom aankickt wat vervolgens resulteert in ruggen/troggen.
De trend op dit moment lijkt zo te zijn dat hij blijft meanderen en niet afvlakt. Het probleem is alleen dat de rug of de trog ( wat je wilt) op de juiste plek moet liggen zodat we winterweer kunnen krijgen. En dat is (nog) niet het geval. ( zie mijn vorige post met het kaartje)
Bij GFS is aan het einde van de huidige run de Jetstream wat rustiger ( vanaf de 11de ongeveer) maar hij ligt voor ons dan nog verkeerd. (6h van vandaag)
Maar dat is echt te lange termijn.
We gaan het zien de kaarten staan niet in beton
| Gewijzigd: 30 oktober 2013, 13:53 uur, door Marga
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Omdat verwacht wordt dat de Solar Flux (indicator van de zonnevlekken activiteit) laag is komende winter in combinatie met een oostelijke QBO (straalstroom rond de Evenaar) worden er geen hogedrukblokkades boven Groenland/IJsland verwacht. Bij ons dan dus weinig tot geen koude noord- tot noordoosten arctische winden. Als de straalstroom zuidelijk genoeg wordt is er natuurlijk wel kans op sneeuw omdat depressies dan onderlangs Nederland heenkoersen en de wind dan toch de oost tot noordoosthoek opzoekt. Echter lange koude (lees schaatsijs) perioden worden niet verwacht.
Ron Engelen 25-10-2013 ( deze man heeft zijn gokje gedaan)
Er bestaat een kans, dat later in de winter een koudegolf over het westen en noorden van Europa gaat trekken. Deze koudegolf is gerelateerd aan een plotselinge opwarming van een hoger gelegen laag in de atmosfeer genaamd de stratosfeer. Temperaturen in de stratosfeer zijn in spiegelbeeld met de lager gelegen delen van de atmosfeer. Een plotselingen stratosferische opwarming kan niet van te voren voorspeld worden. Maar als deze plaatsvindt, komt er na een week tot 10 dagen een uitstoot van koude lucht in de lagere delen van de atmosfeer. Waar de uitlaatklep van compenserende koude lucht terecht komt is moeilijk te voorspellen. Een arctische uitbraak zal dan plaatsvinden op één of twee van de drie continenten: Noord Amerika, Europa of Azië. Zo'n uitbraak vindt nooit op alle drie de continenten tegelijkertijd plaats.
Goh, ik vind het evengoed apart dat ze deze kans zo expliciet opnoemen, terwijl meteoconsult deze kans zeer klein acht. Heeft zich de laatste tijd ontwikkelingen voor gedaan die de kans op een SSW groter maken?
Ik vind het trouwens wel een aparte seizoensverwachting van Accuweather, met zoveel verschillende seizoensverwachtingen op zo'n relatief klein gebied. Het geeft me een beetje het idee dat ze dachten: "We weten het eigelijk niet, dus laten we zoveel mogelijk seizoensvoorspellingen voor europa doen, dan is er altijd wel wat goed''. Of zie ik dat verkeerd? | Gewijzigd: 30 oktober 2013, 22:22 uur, door C.A.D.
Ik vind het trouwens wel een aparte seizoensverwachting van Accuweather, met zoveel verschillende seizoensverwachtingen op zo'n relatief klein gebied. Het geeft me een beetje het idee dat ze dachten: "We weten het eigelijk niet, dus laten we zoveel mogelijk seizoensvoorspellingen voor europa doen, dan is er altijd wel wat goed''. Of zie ik dat verkeerd? Nou ja, de zomer hadden ze ook anders ingeschat...
Maar dat SSW verhaal is inderdaad "een kleine kans die we maar zullen noemen voor het geval onze voorspelde warme winter toch niet uitkomt".
Het is ook een erge kleine kans want ALS er een SSW komt komen eals het ware banen van koude lucht naar beneden en ook daarvan is niet zeker waar en hoeveel. Van de SSW discussies van vorig jaar meen ik me te herinneren dat ook maar vrij plaatselijk is. Lezen we hierboven nog dat het op 1 of 2 van de drie continenten kan zijn, dan nog kan het zijn dat hert effect maar op een deel van die continenten is, of dat de koude banen heel toevallig net boven de oceanen zijn.. Zelfs een voorspelde SSW is nog geen garantie voor voorspelde kou.
Maar dat is echt te lange termijn.
We gaan het zien de kaarten staan niet in beton
Dat is wel te merken! Alweer een winterse poging van GFS (06-run). We zullen zien wat er werkelijk terecht van zal komen...
Het kaartje dat je liet zien is een 850hPa kaartje.. dus de temperatuur op pakweg 1500mtr dit zegt niet zoveel over ons weer op de plek waar wij 2-voeters vertoeven.
Op deze hoogte kan het koud zijn terwijl wij beneden op de 10graden zitten.
Ik heb het nieuwe kaartje van GFS maar even gepost en nu zie je een compleet ander beeld.
Dit geeft goed aan dat de Lange termijn echt leuk voor de heb is maar meer dan ook niet.
Overigens hieronder een paar kaartjes van de 2mtr temp tot aan 9 november.
Ik kan me ook erg vinden in de "Beoordeling lange termijn" van het KNMI. Een Euro-hoog zou zomaar eens kunnen ... ( ow das overigens niet goed voor ons ->zuid/west wind)
Samenvatting EPS-periode:
Aanvankelijk geregeld regen of buien met temperaturen die rond of enkele graden boven normaal liggen. Later in de periode mogelijk overgang naar een droger weertype.
Paraaf meteoroloog: buscher
Uitgifte: 31/10/2013 02.06 uur LT
We moeten echt nog even geduld hebben..ze zijn de winter voor ons aan het inpakken en aan het klaar maken voor verzending.
Overigens kun je op http://www.sneeuwhoogte.nl/weerbericht/255/2013-10-31/Veel+zon+in+de+bergen een mooi stukje lezen over het winterweer in de alpen.
Zoals al eerder gemeld hadden de Alpen te maken met zeer zacht weer en dat gaat nu wel wat veranderen. Maar hopen dat dat gauw een mooi dik pak sneeuw gaat opleveren zodat we weer lekker kunnen skieen
| Gewijzigd: 31 oktober 2013, 20:24 uur, door Callie-P
Al zijn de temperaturen zeker nog niet winters te noemen (rond de 10 graden) maar goed alles beter dan plus18 .
Eerder had ik het al over het eurohoog en die staat nu inderdaad op de kaarten, maar even afwachten hoe dat afloopt want of dat een blijvertje is..
EN ! er staat een ietsje pietsje blauw op de temperatuur kaarten ....
Kortom de winter wordt binnenkort op de post gedaan ( ik zeg december) | Gewijzigd: 2 november 2013, 19:50 uur, door Callie-P