Mijn vraag is dus: Heeft iemand kaarten/grafieken die dit ook aantonen? en al zou de golfstroom zwakker wezen, zal dit dan ook invloed hebben op de lagedrukactiviteit op de atlantische oceaan?
| Gewijzigd: 29 oktober 2013, 10:35 uur, door C.A.D.
Het heeft er alle schijn van dat de komende winter 2013-2014 een strenge winter gaat worden,wellicht de koudste van de afgelopen 100 jaar. Verschillende meteorologen hebben het al over een horrorwinter, oftewel een winter met extreme winterse omstandigheden zoals zeer lage temperaturen en veel sneeuw.
Horrorwinter ?
Op basis van computermodellen van de Amerikaanse National Weather Service voorspellen diverse Amerikaanse en Duitse weersvoorspellers dat de komende winter 2013-2014 wel eens de boeken in zal kunnen gaan als de strengste winter van de afgelopen 100 jaar. Dit zou met name het gevolg zijn van het versneld smelten van het Noordpoolijs, waardoor er een zeer koude luchtstroom vanuit het noorden op gang lijkt te komen. Ook de gezaghebbende Amerikaanse klimaatwetenschapper Jennifer Francis heeft in publicaties al aangekondigd dat de winter 2013-2014 wel eens zeer streng kan gaan worden.
Wat is er aan de hand?
Ze had het koude winterweer aan het begin van 2013 al voorspeld – de zeer gerenommeerde Amerikaanse klimaatwetenschapper Jennifer Francis. Als directe oorzaak van het koude winterweer wijst zij in de richting van het snel smeltende Noordpoolijs .
De situatie op de Noordpool mag gerust dramatisch genoemd worden; in korte tijd is hier een enorme hoeveelheid ijs weggesmolten, een gebied zo groot als Canada en Alaska samen. Door het snelle smelten van de Noordpoolkap ontstaat er als het ware een dominoreeks, waarbij een serie ontwikkelingen in gang wordt gezet die uiteindelijk leiden tot koude winters in met name West- Europa. Ook de komende winter 2013-2014 zou onder invloed van deze ontwikkeling al extreem streng kunnen worden.
Door de smeltende ijskappen van de Carazee en de Barentszee wordt het oceaanoppervlak groter en donkerder van kleur. Hierdoor wordt er meer zonlicht geabsorbeerd en warmt het water extra op. Het teveel aan energie dat dit oplevert – in de vorm van warmte, waterdamp en infraroodstraling – komt in de herfst terug in de atmosfeer. Hierdoor wordt de heersende straalstroom verstoord.
Waar deze straalstroom zich normaal van west naar oost verplaatst, heeft deze steeds meer de neiging zich van noord naar zuid te bewegen, waardoor ijskoude poollucht rechtstreeks naar onze regio wordt geblazen. Begin dit jaar was die straalstroom bovendien beduidend langzamer, waardoor de weersystemen langer bleven hangen, wat op zijn beurt weer leidde tot langdurig koud weer.
In het wetenschappelijk artikel van prof. Francis wordt niet gerefereerd aan de activiteit van de zon en de (mogelijke) invloed daarvan op het winterweer. Toch lijkt ook dit van invloed te zijn op de reeks koude winters die we achter de rug hebben. Het lijkt haast geen toeval te zijn dat de geringe activiteit van de zon, oftewel het geringe aantal zonnevlekken, samenhangt met koude(re) winters. Vaak zagen we in het verleden dat een weinig actieve zon samenviel met relatief koude winters; in dit verband kunnen we bijvoorbeeld de jaren dat er een Elfstedentocht plaatsvond heel vaak koppelen aan een periode met weinig zonnevlekken. Zie artikel :Elfstedentochten komen er aan dankzij de zon.
Conclusie.
Steeds meer wetenschappers zijn van mening dat we aan het begin staan van een periode die gekenmerkt wordt door koude winters. Met name het snelle smelten van het Noordpoolijs lijkt hiermee samen te hangen. Maar ook de geringe activiteit van de zon lijkt debet te zijn aan de grotere kans op koude winters in de nabije toekomst. Met het oog op deze ontwikkeling zou de komende winter 2013-2014 best wel eens een echte horrorwinter kunnen worden.
Marga: Gaarne bron vermelden
| Gewijzigd: 30 oktober 2013, 18:16 uur, door Marga
Ja, veel mensen zullen wel weer denken, daar heb je ze weer: De onbekende meteorologen die op deze manier aandacht willen krijgen (dat denk ik namelijk zelf ook). Maar even voor de duidelijkheid: Daar hoort Jeniffer Francis écht niet bij! Oordeel zelf: http://www.youtube.com/watch?v=ETpm9JAdfcs | Gewijzigd: 29 oktober 2013, 12:05 uur, door C.A.D.
ik ben al lang bezig met mijn verwachting voor komende winter , mijn verwachting is , vanaf half november wat licht kwakkelvorst en natte sneeuw pas vanaf 25 november a 1 december zal de winter toeslaan met matige vorst en zal blijven tot eind februari natuurlijk wel me eens een dooiperiode erin maar niet van lang , ook een zeer sneeuwrijke winter ik verwacht meer sneeuw dan we gewoon zijn,
Waarop baseer jij die verwachting??
je zegt het eigenlijk zelf al, je kunt het nog lang niet zeggen...
Ik gan voor een "normale"winter. Nog altijd de meeste kans op succes en zelfs als het mild of streng uitpakt kun je vaak nog zeggen dat "normaal"klopte voor een deel van de winter.
Aan de andere kant, als je ieder jaar maar een horrorwinter roept zul je ook wel een keer gelijk krijgen.
Dan kunnen we het opnieuw vergeten als ze nu al met deze verwachrting komen. Maar wie weet...
Ja precies. Hopen dat het een keer zo blijft. We hebben veel zon gehad, we hebben extreme regenval gehad, we hebben een zware storm gehad en het is nu tijd voor extreme sneeuw.
Ja precies. Hopen dat het een keer zo blijft. We hebben veel zon gehad, we hebben extreme regenval gehad, we hebben een zware storm gehad en het is nu tijd voor extreme sneeuw.ach, laat de winter nu eens voor d everandering min of meer op tijd beginnen en vooral op tijd overgaan in een leuke lente, niet dat kouwe gedoe van vorig jaar.
Eerder op de dag wilde ik al reageren op 1 van je posts. Wat je namelijk hierboven beschrijft is exact waarom ik verwacht dat het bij ons lang gaat duren voordat de winter start. Persoonlijk denk ik met de huidige straalstroom dat November wel eens (zeer) zacht zou kunnen gaan verlopen.
De straalstroom moet gaan meanderen en op de juiste plek een rug/trog neerleggen zodat we mogelijkheden krijgen van drukgebieden uit het Noordwesten, Noorden of oosten. OF hij moet rustiger worden, afvlakken en afzakken naar het zuiden .
(overigens moet er ook koude aanwezig zijn in het noorden en dat is er helemaal (nog) niet)
Met de huidige verwachtingen van de straalstroom blijven we een hele poos een zuidwestelijke stroming houden waarbij we zoals ik al eerder schreef vaak op de grens zitten van nat weer ( (ruim) boven nul) of droog weer en ook met te hoge temperaturen.(zuid westelijke aanvoer)
Hieronder zie je wat ik bedoel.
Gelukkig is dit allemaal lange termijn maar hier komt tie dan maar weer "de eeuwige trend" lijkt enigsinds toch wel te zijn dat we voorlopig met een zuidwestelijke stroming zitten.. voorlopig nog even geen winter...
| Gewijzigd: 29 oktober 2013, 22:20 uur, door Callie-P